۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۹۸۹۴۹
در نشستی علمی صورت گرفت؛

بررسی فرقه احمد اسماعیل بصری

بررسی فرقه احمد اسماعیل بصری
در نشست علمی بررسی فرقه های انحرافی شیعه عصر حاضر با حضور حجت الاسلام شبهازیان فرقه احمد الحسن بصری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سلسله نشست های بررسی فرقه های انحرافی شیعه عصر حاضر با همکاری انجمن علمی دانشجویی دانشگاه معارف اسلامی و انجمن علمی حدیث حوزه علمیه با حضور حجت الاسلام شهبازیان پیش از ظهر امروز در سالن امام رضا(ع) دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام شهبازیان عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدویت در زمینه آسیب شناسی مهدویت اظهار کرد: در آسیب شناسی جریان های انحرافی موجود در زمینه مهدویت با دو گونه آسیب شناسی جریان های برون مذهبی  و درون مذهبی رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: از جریان های انحرافی برون مذهبی می توان به پروتستان های بنیادگرا و صهیونیزم مسیحی اشاره کرد که کتابهای فراوانی در زمینه مهدویت تدوین کرده اند و حتی برخی روایات ما را نیز بررسی می کنند؛ همچنین وهابیت، بهاییت و عرفان های کاذب از جریان های انحرافی برون مذهبی شناخته می شوند.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به جریان های انحرافی درون مذهبی گفت: جریان های درون مذهبی به چهار دسته تقسیم می شوند که از آنها می توان به جریان روشن فکر مئابان، همچنین نافیان قیام با توجه به روایاتی همانند این که هر پرچمی پیش از امام زمان(عج) برافراشته شود، طاغوت است، اشاره کرد که امروزه نیز یکی از پایه های جریان فرقه ای احمد اسماعیل بصری بازگشت به این گونه روایات است.

وی ادامه داد: دسته دیگر از جریان ها یا آسیب های درون مذهبی سهل انگاران مهدوی هستند که گاهی خود ما روحانیت با تبیین روایات نامناسب یا جعلی بستر ساز مدعیان دورغین می شویم؛ گروه چهارم نیز مدعیان دروغین هستند که در همه ادیان حتی اهل سنت(ع) نیز وجود دارند حتی به گونه ای که گروهی در عربستان مدعی هستند بن سلمان مهدی موعود است.

حجت الاسلام شهبازیان در بخش دیگری از سخنان خود به جریان های مدعیان دروغین اشاره کرد و گفت: در درون تفکر شیعه به ویژه در ایران با چهار جریان مدعی دروغین روبه رو هستیم که شامل ترویج امامت و مهدویت به صورت مستقیم، ادعای نیابت خاص، مدعیان زمینه سازی ظهور در قالب خراسانی و یمانی همچنین مدعیان ارتباط همانند ارتباط نسبی، خواب دیدن و مکاشفه را شامل می شود.

وی خاطر نشان کرد: در میان مدعیان دروغین درون مذهبی شخصی به نام احمدبن اسماعیل بن صالح بن حسین بن سلمان، متولد 1368 در بصره عراق و فارغ التحصیل مقطع لیسانس معماری و شهرسازی از دانشگاه عراق و سه سال تحصیل در حوزه نجف، به صورت رسمی در سال 78 شمسی ادعای خود را مطرح می کند.

این پژوهشگر عرصه مهدویت افزود: به اعتراف خانواده احمد الحسن، این طایفه از سادات نیستند بنابراین در ابتدای ادعای خود با فردی به عنوان حیدر مشتت توافق می کنند ادعای خود را از حوزه نجف آغاز کنند به گونه ای که احمد اسماعیل نایب امام زمان(عج) باشد و به مرور زمان سید خراسانی مطرح شود.

 وی اضافه کرد: پس از ادعای احمد اسماعیل، شیخ حیدر به ایران می آید و به دیدار مراجع تقلید می رود که با مخالفت آنها رو به رو می شود و پس از آن که با عده ای از طرفداران خود به سمت مسجد مقدس جمکران می رود  از سوی ماموران امنیتی دستیگر می شود.

حجت الاسلام شهبازیان ادامه داد: حیدر حسن پس از شش ماه که به عراق باز می گردد مشاهده می کند احمد اسماعیل هم ادعای یمانی دارد و هم مهدویت، بنابراین عمامه سیاه بر سر خود گذاشته و خود را سید می نامد از این رو احمد اسماعیل نیز با مقدمه چینی خود را سیدی با نام السید الاحمد الحسن معرفی می کند و گروهی تشکیل داده و افراد زیادی را جذب خود می کند.

وی با بیان این که جریان احمد الحسن تکفیری است، اظهار کرد: مبلغان این جریان در برخی سخنرانی های خود جهت خرید سلاح، کمک های مالی جمع آوری می کردند که حتی برحی خانه های خود را فروخته اند و پولش را برای کمک به این جریان ارسال کرده اند.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در زمینه تفکر احمد اسماعیل گفت: جریان احمد اسماعیل بصری از چهار جریان انحرافی و فرقه ای، اخباری گری، شیخیه، بهاییت و قادیانیه بهره می گیرد که این فرقه ها هنوز فعال هستند و از سوی دیگر خواستگاه اولیه آنها حوزه علمیه است.

وی با بیان این که احمد اسماعیل بصری در زمینه مباحث عقیدتی ادعاهای زیادی دارد، گفت: به عنوان مثال او می گوید امام حسین(ع) به خاطر امامت من در کربلا کشته شده است یا این که چند هزار سال پیش، از آسمان به شکل مسیح به زمین آمدم و پس از به صلیب کشیده شدن به آسمان رفتم و امروزه بار دیگر در هیبت احمد الحسن به زمین آمده ام.

حجت الاسلام شهبازیان ادامه داد: احمد اسماعیل بصری همچنین می گوید فردی که مسیح در بیت المقدس پشت سر آن نماز می خواند، من هستم؛ به صورت کلی می گوید من یمانی هستم و پیامبر 24 وصی داشته است و پس از فوت امام زمان(عج) من وصی سیزدهم خواهم شد و این مسیر ادامه پیدا می کند تا به 24 وصی رسد؛ در زمینه قرآن کریم نیز قائل به تحریف قرآن است و هر زمانی که اشتباه می کند می گوید در قرآن ما چنین بیان شده است.

وی در ادامه به ادعاهای فقهی احمد الحسن اشاره کرد و گفت: او در مباحث فقهی قائل به بدعت تقلید است و در کتابی به عنوان المتشابهات می گوید قائم که آمد دو رجعت خواهیم داشت، یک رجعت انسانی و دیگری رجعت در دین و احکام است که رجعت انسان همان رجعت امام حسین(ع) است و رجعت دین منسوخ شدن احکام و بازگرداندن آنها به احکام نصارا و یهود است.

 این پژوهشگر مهدویت با بیان این که احمد اسماعیل بصری بر روایات بسیار تأکید دارد، اظهار کرد: ابزارهایی که جریان های مدعی به کار می گیرند، قرآن، خواب و روایات است که در روایت از سه شگرد اصلی یعنی استفاده از روایت جعلی و کاملا ضعیف، تقطیع روایات و تحریف معنوی و لفظی استفاده می کنند که راه حل همه آنها مراجعه به منبع اصلی نقل حدیث است اما متأسفانه در این زمینه کم کار شده است.

وی ادامه داد: از مستندات احمد اسماعیل این است که امام علی(ع) در روایتی می گوید اولین یاوران مهدی از بصره هستند که من نیز در بصره هستم در حالی که ادامه این روایت را بیان نمی کنند؛ در ادامه روایت آمده است، دو نفر از بصره به نام های علی و محارب خواهند بود اما در در تمام جزوات  احمد اسماعیل آن را بیان نمی کنند.

حجت الاسلام شهبازیان ادامه داد: یاران احمد اسماعیل در پاسخ به این اشکال می گویند «واو» میان نام علی و محراب اضافه است و منظور از روایت یک شخص به نام علی محارب یعنی احمد الحسن است، در حالی که اگر نام یک نفر از سوی امام علی(ع) بیان شده بود از «الذی» استفاده می کرد نه «الذین». 1324/پ201/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات