به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری ایبنا، کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» نوشته اکبر صحرایی، براساس زندگی شهید مرتضی جاویدی، فرمانده گردان فجر شکل گرفته که در آن ۴۰ راوی، ۱۳۳ روایت از زندگی این شهید را به‌صورت اول شخص روایت می‌کنند. ازجمله راویان کتاب می‌توان به محسن رضایی، شهید صیاد شیرازی و همسر شهید مرتضی جاویدی اشاره کرد.

ویژگی اصلی «تپه جاویدی و راز اشلو»، استفاده از زاویه‌های مختلف برای روایت یک زندگی است. روایت‌های کتاب از تظاهرات اولیه مربوط به روز‌های انقلاب اسلامی در روستای جلیان شهرستان فسا در استان فارس؛ زادگاه شهید جاویدی در سال ۱۳۵۷ آغاز و با شهادت او در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ به پایان می‌رسد.

عنوان «اشلو» در روی جلد کتاب از آنجا الهام گرفته شده که شهید جاویدی را عراقی‌ها به این نام می‌شناختند؛ اشلو مخفف جمله «ان شی لونک» است به معنی «حال و روزت چطور است». در بخش پایانی کتاب ۲۱ قطعه عکس رنگی از مراحل مختلف زندگی شهید مرتضی جاویدی و گردان فجر ارائه شده است.

چاپ دوازدهم کتاب تپه جاویدی و راز اشلو در ۵۲۰ صفحه با شمارگان سه هزار نسخه از سوی انتشارات ملک اعظم راهی بازار نشر شده است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش