۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۵۹۹۰۰۷
گزارش؛

سفر بشار اسد به تهران حامل چه پیام‌هایی بود؟

سفر بشار اسد به تهران حامل چه پیام‌هایی بود؟
رییس جمهور سوریه دیروز در سفر به تهران که از دید ناظران سیاسی بسیار با اهمیت تلقی می‌شود با مقامات بلندپایه از جمله رهبرمعظم انقلاب دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، سفر بشار اسد به تهران که با استقبال گرم مقامات کشورمان همراه بود، در حالی صورت می‌گیرد که این کشور توانسته بر تروریسم داخلی به پیروزی چشم گیری برسد و بیش از ۹۰ درصد از اراضی خود را بازپس بگیرد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه بیش از هر چیزی این پیروزی را مدیون ایستادگی مردم این کشور و نیز حمایت گسترده متحدین خود از نظام سوریه می‌داند آنجا که در دیدارش با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به این نکته اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی در این حادثه فداکارانه در کنار ما بود و لازم است موفقیت کنونی را به جناب‌عالی و همه ایرانیان تبریک بگویم و از آنان قدردانی کنم.

ایران از ابتدای جنگ سوریه در کنار این کشور ایستاد و بر این موضع خود پافشاری کرد و تاکید داشت که تحولات سوریه را باید جدا از تحولاتی دانست که در دیگر کشور‌های عربی روی داده و از آن به عنوان بهار عربی یاد می‌کردند. روابط ایران و سوریه تنها یک روابط صرف دیپلماتیک نیست بلکه این روابط استراتژیک و راهبردی است که به تعبیر رهبر انقلاب "هویت و قدرت جریان مقاومت وابسته به این ارتباط مستمر و راهبردی است".

به هر حال این سفر در شرایط بسیار حساس و مهم منطقه‌ای صورت گرفته است که حامل پیام‌های متعددی است.

اولین پیام این سفر این است که ایران همچنان به حمایت از محور مقاومت که سوریه نیز بخشی از آن است ادامه خواهد داد و در کنار ملت این کشور قرار خواهد گرفت و در بازسازی و آبادانی این کشور بعد از جنگ نیز حضور و مشارکتی فعال خواهد داشت.

دومین پیام این سفر را باید خطاب به برخی از رژیم‌های عربی دانست که تا آخرین لحظه با کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود به تروریست‌ها و مخالفان مسلح بر براندازی نظام حاکم بر سوریه تاکید داشتند، ولی بعد از اینکه همه تلاش‌های آن‌ها به شکست انجامید، راهکار سیاسی را بر راهکاری نظامی ترجیح دادند و اکنون نیز درصدد بازگشایی سفارتخانه‌های خود در سوریه هستند تا به زعم خود "سوریه را از زیر سایه نفوذ ایران" خارج کنند؛ امری که "انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه امارات بعد از بازگشایی سفارت این کشور در دمشق به آن اشاره کرده بود.

و، اما این سفر حامل یک پیام بسیار مهم دیگری برای اسرائیل است و آن این است که ایران به هیچ وجه از سوریه خارج نخواهد شد و تا زمانی که دمشق به حضور تهران در خاک این کشور نیاز داشته باشد، این حضور ادامه خواهد یافت. موضعی که آقای شمخانی در مصاحبه تفصلیی با خبرگزاری تسنیم بر این مسئله تاکید کرد و حامل این پیام برای سران اسرائیلی بود که ایران در سوریه به حضور قوی خود ادامه خواهد داد و تدابیر خاصی را برای مقابله با حملات احتمالی اسرائیل به اهدافی در خاک سوریه تدارک دیده است.
 
شمخانی در این مصاحبه به صراحت گفته بود که شیوه برخورد با حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و محور مقاومت در سال ۲۰۱۹ بسیار متفاوت از شیوه برخورد در گذشته است ... این کار با همکاری ارتش سوریه و مجموعه هم‌پیمانان در این کشور انجام شده و به‌زودی شاهد تحوّل مهمی در زمینه ارتقاء بازدارندگیِ مقاومت در سوریه خواهیم بود

این سفر برای کشور‌های غربی نیز حامل این پیام بود که سوریه دوران جنگ را پشت سر گذاشته و به دوره ثبات و آرامش رسیده است و کشور‌های غربی اگر به دنبال حفظ منافع خود در سوریه هستند باید طرح‌های مداخله جویانه در این کشور را کنار بگذارند و دیگر کشور‌ها را به ادامه پروسه سیاسی در این کشور ترغیب کنند. ایجاد "منطقه حائل" در خاک سوریه که آمریکا و ترکیه به دنبال آن هستند از جمله این طرح هاست که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیروز در دیدارشان با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بدان اشاره کردند و درباره اجرای این " توطئه‌های خطرناک" هشدار دادند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: تسنیم
ارسال نظرات