۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۹۹۰۲۱
کارشناس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه:

گران‌فروشی و احتکار با بینش فاطمی سازگار نیست

گران‌فروشی و احتکار با بینش فاطمی سازگار نیست
حجت‌الاسلام حسنلو: گران‌فروشی، کم‌فروشی و بلا‌های دیگر سرازیر جامعه شده است! جامعه ما منهای بینش فاطمی است، مشکل بینش داریم و باید بینش‌ها اصلاح شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام امیر علی حسنلو مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، به بیان اشارات قرآن کریم به جایگاه و منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخت و گفت: نزول سوره «کوثر» و سوره «هل اتی» در شأن آن حضرت است، همچنین فاطمه (س) در آیه تطهیر به عنوان یکی از افراد اهل بیت (ع) مطرح است.

وی افزود: حضرت زهرا (س) در ماجرای مباهله حضور دارد و آیات مباهله در شأن ایشان نیز هست. در آیه مودت «قل لا اسئلکم اجرا الاالموده فی القربی»؛ مودت فاطمه و دوست داشتن او بر همه مسلمانان واجب شمرده شده و سِر آن اطاعت از او و فرزندان ایشان است.

حضرت فاطمه (س) یکی از ارکان عترت است

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) در حدیث ثقلین یکی از ارکان عترت است و به همین منظور ایشان را می‌توان همسنگ قرآن، کتاب الله و تفسیر قرآن دانست، ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) احترام بیش از اندازه به ایشان می‌گذاشت، دستشان را می‌بوسید، برای ام‌ا بی‌ها (س) بلند می‌شد.

وی ادامه داد: حال این سؤال مطرح می‌شود که با آن عظمت و مقام خاتمیت آیا معنا دارد پیامبری که در معراج همه انبیاء به او اقتدا کردند، دست دخترش را ببوسد؟ اینکه همه پیامبران دخترانی داشتند چرا نامی از آن‌ها نیست؟ این‌ها همگی نشان از جایگاه رفیع حضرت زهرا (س) دارد.

حجت‌الاسلام حسنلو تصریح کرد: ام سلمه می‌گوید: فاطمه دختری خردسال بود که من در خانه پیامبر رفتم، پیامبر (ص) او را به من سپرد، اما کمالات او در من تأثیر کرد و ادب، روش و رفتار ایشان مرا تحت تأثیر قرار داد.

روش فاطمی تربیت فرزند

وی درباره بینش و معرفت حضرت فاطمه (س) افزود: فاطمه مرضیه (س)، حسنین (ع) را با این بینش تربیت می‌کند. وقتی به نماز شب مشغول است، به همسایگان دعا می‌کند. فرزند خردسالش حسن رفتار مادر را زیر نظر دارد. سؤال می‌کند مادرجان چرا به همه دعا کردی و همه همسایگان؛ اما به خودمان دعا نکردی! فرمود: پسرم اول همسایه سپس خانه.

مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: همین بینش بود که لباس عروسی خود را به فقیر داد و غذای شبش را به اسیر، مسکین و یتیم داد و این اخلاص مورد توجه و تقدیر خداوند قرار گرفت و خداوند به وجودش مباهات کرد.

جامعه ما منهای بینش فاطمی است/گران‌فروشی و احتکار با بینش فاطمی سازگار نیست

وی ادامه داد: امروز جامعه ما از نظر بینش خراب شده معرفت‌ها و بینش‌ها نابود شده؛ غذا و اجناس احتکار می‌شود. گران‌فروشی، کم‌فروشی و بلا‌های دیگر سرازیر جامعه شده است! جامعه ما منهای بینش فاطمی است، مشکل بینش داریم و باید بینش‌ها اصلاح شود.

حجت‌الاسلام حسنلو در پایان بیان داشت: بینش فاطمی اول همسایه را مقدم می‌دارد. در همه این امور و آسیب‌های اقتصادی و فرهنگی، دگرگون شدن و تخریب بینش مبتلا هستیم تا این بینش اصلاح نشود، جامعه از نظر اخلاقی سقوط خواهد کرد. سقوط اخلاق سقوط جامعه است. جامعه‌ای که انصاف نداشته باشد در معرض بلا است.

وی گفت: فاطمه این ایثار را از مادرشان به ارث برده است که جان و تمام اموالش را در راه حفظ دین و استقرار اسلام تقدیم پیامبر (ص) کرد. از چنین مادری فرزندی، چون امام حسن (ع) و حسین (ع) به وجود می‌آید. پس این مادر است که با بینش خود فرزند تربیت می‌کند؛ بنابراین هم خدیجه کبری (س) الگوی جامعه ما است، هم دخترش فاطمه زهرا (س). /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: فارس
ارسال نظرات