۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۵۹۹۰۳۳
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خبر داد؛

برگزاری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکنهو هند با پیام مراجع

برگزاری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکنهو هند با پیام مراجع
مدیرعامل بنیاد امامت از برگزاری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکنهو هندوستان در 18 اسفندماه با پیام مراجع تقلید خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی مدیرعامل بنیاد امامت امروز در نشست خبری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکنهو، از برگزاری این همایش در 18 اسفندماه با پیام مراجع تقلید خبر داد.

وی افزود: مکتب اهل بیت(ع) در سراسر تاریخ در جغرافیاهای مختلف آثار و میراث بلندی را برجای گذاشته و هر جا پا گذاشته تمدن جدید آفریده و افتخار آفرینی کرده است، در دوره های اخیر توجه به این میراث کمتر شده و حتی توجه حوزه به ایران و عراق معطوف شده است.

استاد حوزه علمیه قم یکی از مظلومیت های شیعه را بی توجهی به این فرهنگ اهل بیت(ع) دانست و اظهار داشت: هندوستان یکی از زمینه های گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) بوده و تشیع شخصیت های بزرگی را در این منطقه تربیت کرده و آثار مهم علمی و تاریخی بسیاری در آن قرار دارد که باید بیشتر مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: از حدود ۸ سال قبل جمعی از محققان هدفگذاری کردند که بخشی از این میراث شیعه مورد تحقیق و پژوهش واقع شود و تلاش شد که آثار مدرسه شیعی در لکنهو مورد توجه و تحقیق قرار گیرد که میراث گسترده ای است

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نادیده گرفتن میراث شیعی را خسارت بار دانست و ابراز داشت: در بنیاد امامت دبیرخانه و دفتری شکل گرفت و مؤسسه کتاب شناسی شخصیت ها را مورد تحقیق و پژوهش قرار داد، همچنین در مؤسسه معارف اهل بیت(ع) بخش کلام و فقه مورد پژوهش قرار گرفت و امروز حدود ۱۰۰ جلد کتاب درباره میراث لکنهو در حال جمع آوری است و بخشی هم چاپ شده است.

وی عنوان کرد: این مدرسه با سابقه بسیار طولانی شخصیت های تراز اول و تأثیرگذاری را تربیت کرده و حجم آثار تولید شده این مدرسه بسیار  است و کتابخانه های بزرگی در این مدرسه ایجاد شده است، این مدرسه بلافاصله بعد از افول صفویه آغاز به کار می کند و لکنهو از تجربه علمای ایرانی استفاده کرده و این الگو را پایه گذاری می کند.

مدیرعامل بنیاد امامت خاطرنشان کرد: تشیع در هند سابقه طولانی دارد اما در دوران علامه سید دلدار علی نقوی با آسیب های تحجر و رویکرد اخباری گری مواجه بود اما با وجود این شخصیت حرکت بزرگ علمی و فقهی آغاز شد و آثار بسیاری داشت و شاگردان بسیاری مانند میرحامد حسین در این مکتب تربیت شدند.

وی با تأکید بر لزوم بازشناسی فرهنگ و تمدن اسلامی در هند اضافه کرد: مدرسه لکنهو از افتخارات ایران است  چرا که علمای ایران توانستند بخش بزرگی از هند را تحت تأثیر قرار دهند و یکی از عوامل ماندگاری زبان فارسی در هند همین علمای شیعه ایرانی بودند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از بهترین تبادلات فرهنگی کشورها همین همکاری های مشترک است و موسسات ایرانی و هندی دست به دست هم داده و برای بررسی میراث اهل بیت(ع) این همایش را برگزار می کنند.

وی همچنین از برگزاری کنگره بین المللی علامه در اسفند ماه سال آینده در ایران خبر داد و افزود: بیش از ۱۰۰ جلد کتاب در همایش کشور هند رونمایی خواهیم کرد و ادامه این آثار در سال آینده در همایش ایران رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد امامت اظهار داشت: این همایش با پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی افتتاح خواهد شد که ایشان در پیام خود به اهمیت و ضرورت این کار را اشاره کردند و ابعاد این مدرسه را مورد توجه قرار دادند، همچنین مقالات اساتید برجسته حوزه نیز در این همایش ارائه خواهد شد.

محمد قمین
ارسال نظرات