۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۹۹۰۹۶

تأکید بر نقش زنان مسلمان دانشمند در نشست کراچی

تأکید بر نقش زنان مسلمان دانشمند در نشست کراچی
در نشست تبادل تجربیات علم و فناوری کشورهای اسلامی در مرکز بین‌المللی علوم شیمی و زیستی کراچی، بر نقش زنان دانشمند در جهان اسلام تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی(STEP) در مرکز بین‌المللی علوم شیمی و زیستی «ICCBS» دانشگاه کراچی افتتاح و در آن بر نقش زنان دانشمند در جهان اسلام تأکید شد.

این نشست صبح امروز در دانشگاه کراچی افتتاح شد و رسول دیناروند، عضو هیأت مدیره بنیاد مصطفی(ص) در آیین افتتاحیه آن گفت: تنها ملت­‌هایی که دانش واقعی را در اختیار دارند، از فناوری بهره می‌­برند و در راستای بهبود زندگی بشریت اقدام می‌کنند، رفاه، امنیت و سلامت را از آن خود می­‌سازند.

عضو هیأت مدیره بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) افزود: دوران طلایی تمدن اسلامی براساس تلاش محققانی بنا شد که بنا به گفته­‌های پیامبر اسلام(ص) از دانش برای بهبود زندگی مردم استفاده می­‌کردند.

وی اضافه کرد: دستاوردهای این دوره به ظهور دانشمندانی مانند ابن­‌بطوطه، ابن­سینا، ابن‌­هیثم، ابوریحان بیرونی، فارابی و حتی دانشمندان زن مسلمان منجر شد.

عضو هیأت مدیره بنیاد مصطفی(ص) با تأکید بر اهمیت دانش در جهان امروز گفت: ارزش و اعتبار هر ملتی براساس بهره آن­ها از دانش و بینش سنجیده و مطرح می‌شود.

دانشمندان مسلمان؛ الگویی برای جوانان

دیناروند با اشاره به حضور دانشمندان جهان اسلام به ویژه پروفسور جکی­ یینگ (Jackie Ying) از سنگاپور و برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۵ در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، آنها را الگویی برای جوانان مسلمان دانست و گفت: بنیاد مصطفی(ص) افتخار دارد ضمن معرفی دانشمندان به جهان، تلاش‌­های آنان را نیز به مردم دنیا معرفی کند.

وی با تأکید بر غیردولتی بودن بنیاد مصطفی(ص) اظهار کرد: این بنیاد با رویکردی غیردولتی ایجاد همکاری، هم­‌افزایی و توسعه دانش جدید را میان کشورهای اسلامی و غیراسلامی دنبال می­‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بنیاد مصطفی(ص) خود را متعهد به تلاش در زمینه بهبود وضعیت زندگی مردم از راه حمایت از دانشمندان جوان می­‌داند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌­های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، برای توسعه شبکه دانشمندان جهان اسلام و جوامع علمی گفت: دستاوردهای علمی از راه تبادل و ارتباطات میان دانشمندان به شکل بهتری در جوامع عرضه می‌شوند.

به گفته دیناروند افزایش آگاهی­‌های عمومی در زمینه علم و فناوری، آموزش و ایجاد محیطی مناسب تحقیق در زمینه­‌های اجتماعی، شبکه‌­سازی میان دانشمندان مسلمان، شناخت دانشمندان مطرح و ایجاد همکاری­‌های علمی و فناوری در سطوح بین‌­المللی بخشی از اهدافی هستند که نشست استپ و رویداد ایسا(رویداد آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام(EISA)) براساس آن­ها برگزار می­‌شوند.

وی با اشاره به نشست­‌های پیشین استپ در ایران، مالزی و عمان تأکید کرد: افزایش سطح همکاری و هم افزایی با تأکید بر سطح فناوری بالا در نشست استپ مد نظر است و پنجمین دوره نشست استپ با تأکید بر نقش زنان دانشمند در جهان اسلام برگزار می‌­شود.

تشکیل جلسات کمیته زنان بنیاد مصطفی

عضو هیأت مدیره بنیاد مصطفی(ص) تصریح کرد: این بنیاد از توانایی زنان در حوزه­‌های مختلف استفاده می­‌کند؛ همچنین کمیته­‌ای در این زمینه تشکیل داده است که نشست­‌های کمیته زنان در این دوره از استپ برپا خواهد بود.

دیناروند با اشاره به نشست‌­های ایسا نیز یادآور شد: ارتباط میان دانشمندان و صاحبان صنایع از اهمیت زیادی برخوردار است و شامل برنامه­‌های مختلفی مانند آزمایشگاه نوآوری، نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت­‌ای حاضر و نشست­های کسب و کار با هم می‌­شود.

وی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد اهمیت دانش و ضرورت تبادل آن به سخنان خود خاتمه داد و گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند کسی که دانشی دارد ولی آن را به اشتراک نمی­‌گذارد؛ مانند کسی است که گنجی دارد؛ اما آن را خرج نمی‌­کند.

گفتنی است، پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه­‌های بیماری­های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی ادامه دارد.

یکی از فعالیت‌­های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تأکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این نشست خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش‌­های جهان اسلام در حوزه سلامت می‌­پردازد و تازه‌­ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای رویارویی با این چالش‌­ها در آن بررسی می­‌شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می­‌شود و شرکت­‌ها و سرمایه‌­گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­‌هایی را کسب کرده‌­اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ تا ۱۱ اسفندماه در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند./847/ب101/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
همشهری
France
۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
انگلیسی ها شرورترین موجودات هستند با ظاهری آراسته
0
0