۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۵۹۹۱۵۳
در اختتامیه دوره «تربیت مشاور، مربی و معین جامعه بسیج خواهران» مطرح شد؛

آمادگی دفتر تبلیغات برای برگزاری دوره های آموزشی مقابله با آسیب های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد «معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» در مراسم اختتامیه دوره «تربیت مشاور، مربی و معین جامعه بسیج خواهران» که در سازمان بسیج زنان تهران برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه به انسان‌هایی که در معرض آسیب هستند، ابراز داشت: موضوع خانواده های آسیب دیده و مددکاری اجتماعی، یکی از محورهای فعالیت افراد فعال اجتماعی در کل دنیا است و رشته های متعددی در دانشگاه های مختلف در این خصوص طراحی کرده اند.

وی رویکرد قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) نسبت به این مسأله را غیر قابل مقایسه با رویکردهای فعلی دانست و گفت: خداوند در آیه 23 سوره مائده بعد از ذکر داستان هابیل و قابیل می فرماید کسی که بدون دلیل انسانی را به قتل برساند، گویا تمام بشریت را از بین برده است و هر کس یک انسان را احیا کند، انگار تمام بشریت را احیا کرده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که این رویکرد نسبت به انسان ها در هیچ مکتب و دین دیگری دیده نمی شود، گفت: خداوند نفرموده است که مسلمانان و یا افراد مؤمن را احیاء کنید، بلکه خطاب قرآن نسبت به تمام بشریت و انسان ها است و این نگاه به انسان بمثابه کل بشریت، مختص قرآن و اسلام است.

وی افزود: یکی از تحلیل های علامه طباطبایی از آیه مذکور آن است که اگر انسان کسی را به قتل برساند، انگار این مسیر را باز کرده و اگر فردی از کسی دستگیری کرد و او را احیا کرد و از زندگی رقت‌بار نجات داد، انگار که این راه را به همه نشان داده و به تمام بشریت گذشته و اکنون و آینده خدمت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد اظهار داشت: در کتاب «تحف العقول» آمده است که به امیر المؤمنین(ع) می فرمایند وقتی من از طرف پیامبر(ص) برای تبلیغ به یمن اعزام می شدم، پیامبر(ص) دست من را گرفتند و تا خروجی مدینه من را بدرقه کردند و فرمودند که ای علی اگر در این مأموریت خداوند یک نفر را به دست تو هدایت کند، برای تو از هر آنچه خورشید بر آن می تابد و غروب می کند، بهتر است.

وی گفت: این زحمتی که شما می کشید و دغدغه دستگیری از محرومان و آسیب دیدگان را که دارید، باید تلقی ما این باشد که خودمان گرفتار هستیم و اگر جامعه را از گرفتاری ها نجات دهیم، در حقیقت خودمان را نجات داده و به خودمان خدمت کرده ایم.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این که تنها سرمایه ای که در مسیر دستگیری از دیگران مفید و راهگشا است، احساس همنوایی و همدلی با آنان است، تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع)می‌فرمایند که پیامبر(ص) «طبیب دوار بطبه» بود و به دنبال بیمار می گشت تا او را درمان کند و خداوند هم در قرآن می فرماید من رسولی از خودتان بر شما فرستادم و برایش سخت است که شما در سختی و زحمت باشید.

وی با بیان این که شرط اول و آخر به نتیجه رسیدن در کمک به نیازمندان و توفیق در این راه همدردی با آنان است، افزود: هر کسی که می خواهد در عرصه دستگیری از آسیب دیدگان حرکت کند، باید دلسوز آنان باشد و درد آنان را درد خود بداند، همانطور که پیامبر(ص) نسبت به مردم دلسوز و مهربان بود.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد گفت: ما به عنوان یک مجموعه آموزشی و تبلیغی در دفتر تبلیغات اسلامی نیازهای آموزشی شما در این زمینه را بر طرف خواهیم کرد تا بتوانیم بخشی از دِینی که نسبت به انقلاب و شهدا داریم را ادا کنیم.

در این مراسم، سلیمانی «رییس مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی» با اشاره به فعالیت دفتر تبلیغات اسلامی در زمینه برگزاری دوره های آموزشی تربیت مربی مقابله با آسیب های اجتماعی در سراسر کشور، اظهار داشت: در هر موضوعی از موضوعات آسیب های اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، فضای مجازی و... که ارگان های مختلف تقاضا داشته باشند، حاضر به تأمین و اعزام استاد متخصص هستیم.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم رسیدگی دفتر تبلیغات اسلامی بر پاسخ به شبهات دینی ابراز داشت: مرکز آموزش های کاربردی با تمام ظرفیتی که در کشور دارد، تهران را در اولویت قرار داده است و دوره های تکمیلی لازم را در تهران برگزار می کند.

رییس مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: جهت دهی و خط دهی به مبلغان تخصصی را انجام می دهیم تا در موضوعات کاربردی فعالیت داشته باشند که تا حدودی توانسته ایم مبلغان تخصصی را ساماندهی کنیم./1324/د101/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات