۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۵۹۹۱۸۹
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

دنیا ظرفیت اجرای عدالت را ندارد

دنیا ظرفیت اجرای عدالت را ندارد
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: دنیا ظرفیت اجرای عدالت را ندارد به این معنی که در دنیا نه می‌توان عادلانه پاداش داد و نه عادلانه مجازات کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در ادامه تفسیر آیه دهم سوره مبارکه حج که چهارشنبه شنبه شب در مسجد جامع مسکن مهر برگزار شد، گفت: یکی از شبهات و سؤال‌هایی که در رابطه با قیامت مطرح می‌شود این است که انسان بخشی از عمر خود را خواب، بخشی قبل از سن بلوغ و تنها یک بخش کوتاهی را در اختیار دارد که مرتکب گناه می‌شود.

وی افزود: خداوند اگر بخواهد بنده خودش را برای یک دروغ مجازات کند چه مجازاتی را می‌تواند برایش در نظر بگیرد که تناسب کیفیت عذاب با کیفیت گناه و همچنین تناسب زمان گناه با زمان عذاب را داشته باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امیرمومنان (ع) می‌فرماید، عذابی را که برای ما در نظر گرفتید آسمان و زمین توان تحمل آن را ندارد، از این رو مجازات گناه دروغ به اندازه‌ای سنگین است و خدا او را به آتشی می‌سوزاند که آسمان زمین تحمل آن را ندارند.

وی افزود: روایت است آب‌های جهنم که اهل جهنم از آن استفاده می‌کنند اگر یک قطره آن درون دریا ریخته شود همه دریا را متعفن می‌کند، بنابر این انسانی که دروغ گفته باشد برای یک دروغ چرا باید در قیامت چنین آبی را بنوشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر عذاب‌هایی را که خدا برای روز قیامت در نظر گرفته است نه کیفیت و شدت آن با گناه سازگاری دارد و نه طولانی بودن آن با گناه سازگاری دارد برای این است که خدا می‌فرماید، ‹‹ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ یَداکَ وَ أَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبیدِ›› مجازاتی که برای شما درنظر گرفتیم براساس کار‌هایی که در دنیا انجام داده اید و خداوند به بندگان خود ظلم نمی‌کند و عین عدالت انجام می‌دهد.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: دنیا ظرفیت اجرای عدالت را ندارد به این معنی که در دنیا نه می‌توان به انسان‌ها عادلانه پاداش داد و نه می‌توان انسان‌ها را عالادنه مجازات کرد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: مجازات گناه به میزان زمان انجام گناه نیست، چرا که ممکن است یک گناه که در مدت ۵ دقیقه انجام شده است، اما ۵ هزار سال مجازات داشته باشد بستگی به نوع گناه دارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: خداوند با مجازت‌های طولانی و مفصل به بندگان خود ظلم نمی‌کند و انسان‌ها نیز در روز قیامت شهادت خواهند داد مجازاتی که برای آن‌ها تعیین شده بر حق است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیه ۱۱ سوره حج می‌فرماید، ‹‹وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلی‏ حَرْفٍ›› برخی مردم خدا را با زبان عبادت می‌کنند، ‹‹ فَإِنْ أَصابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلی‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبینُ›› و آن‌هایی که خدا را با زبان عبادت می‌کنند در دنیا و آخرت خسارت می‌بینند.

وی افزود: برخی از مردم اهل عبادت نیستند و کاری هم به خدا ندارند، اما برخی دیگر هم خدا را عبادت می‌کنند و هم از خدا کمک می‌خواهند، از این رو گروهی که خدا را با زبان عبادت می‌کنند بُرد عبادت این افراد نیز در اندازه زبان است، اما در عمل وقتی به پست و مقامی و ثروتی می‌رسند خوشحال هستند و چنانچه بیماری و شکست خورد و مشکلی برای آنه به وجود بیایید به خدا و دین و اسلام ناسزا می‌گوید.

وی افزود: برخی افراد تا زمانی به دنبال دین هستند و اهل دینداری هستند که دینداری آن‌ها با منافع آن‌ها در تضاد نباشد، اما اگر شعار دینداری دادند و اجناس گران شود از شعار دادن خود پشیمان می‌شوند، این افراد دینداری می‌کنند، اما دینداری آسان و بدون زجر و سختی است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اسلام دین آسایش و رفاه و خوشگذرانی نیست و دین اسلام همراه با شکست و پیروزی و فقر و دارایی است و همه آن‌ها را با هم دارد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: کسانی که عبادت را برای رسیدن به رفاه و آسایش انجام می‌دهند در دنیا و آخرت ضرر می‌کنند و این افراد در دین خود ثابت قدم نیستند و تا انتها در مسیر دین نمی‌مانند./۱۳۰۷/ت310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات