۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۹۹۲۴۱
مدیر حوزه های علمیه:

رسالت حوزه درباره بیانیه گام دوم انقلاب تولید محتوا است + فیلم

رسالت حوزه درباره بیانیه گام دوم انقلاب تولید محتوا است + فیلم
آیت الله اعرافی رسالت حوزه های علمیه درباره بیانیه گام دوم انقلاب را تولید فکر و محتوا دانست و بیانیه رهبر انقلاب را بیانیه ای راهبردی خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در اختتامیه جشنواره جنات که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات برگزار شد، با تقدیر و تشکر از فعالیت های مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامی گفت: حرکت معطوف به تبلیغ نوین را می ستایم و از دوستان جوان و مبلغان حوزه تبلیغ نوین تشکر می کند و امیداورم این مسیر ادامه پیدا کند و شاهد درخشش حوزه های علمیه در فضای تبلیغ نوین باشیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب گفت: تولید فکر، اندیشه و محتوا مهم ترین رسالت حوزه علمیه است، بنابراین انتظار می رود حوزه علمیه در تمام قلمروهای مرتبط  با شریعت همچنین معیشت مردم در مواردی که محل حضور اندیشه دین است نقش خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: در زمینه این که حوزه علمیه نقش خود را ایفا کرده است یا خیر، داوری های متعددی را مشاهده می کنیم که بخشی  از داوری ها گرفتار افراط شده اند به گونه ای که می گویند حوزه علمیه در عصر جدید به تمام نیازهای جامعه پاسخ داده و تولیدات مناسبی داشته است چنانچه در مقابل نیز می گویند هیچ تولیدی نداشته است.

آیت الله اعرافی افزود: حوزه علمیه نتوانسته است تمام نیازهای فکری و نظری نظام را پاسخ دهد، چنانچه بارها در سخنرانی های خود بیان کردم در قلمروهای مختلف کلامی، فقهی، اخلاقی، فلسفی و علوم انسانی نیازهای فراوانی وجود دارد و باید این نقد را پذیرفت در عین حالی که نقد غیر منصفانه عدم وجود تولیدات در حوزه علمیه نیز نادرست است.

وی تربیت نیروی توانمند برای پوشش دادن وظایف حوزه علمیه را از دیگر رسالت های حوزه علمیه دانست و اظهار کرد: رسالت تبلیغ بسیار مهم است؛ زیرا تمام رسالت های حوزه زمانی اثر مناسب خود را در جامعه خواهد گذاشت که نرم افزارهای مناسب برای اشاعه فکر را در اختیار داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: بدون تطور در تبلیغ تولیدات و تربیت نمی توان تولید مناسب داشت، چنانچه مدارج علمی ما نیز با تطورات ترویجی گره خورده است به گونه ای که درس های خارج، تحقیقات و تولیدات، بدون ملاحظه حوزه اجتماعی و شبکه تبلیغی نمی تواند کاری انجام دهند.

وی با تصریح بر این که امروزه فرهنگ سازی و تبلیغ تغییر پیدا کرده است، بیان کرد: شیوه های سنتی تبلیغ نیز بسیار مهم هستند اما باید در آنها به روز رسانی صورت گیرد از سوی دیگر شیوه های جدید نیز باید متناسب با رسالت های حوزه علمیه باشد.

عضو شورای عالی حوزه اضافه کرد: عرصه تبلیغ باید به گونه ای تنظیم شود که هم تبلیغ سنتی حفظ شود و هم از شیوه های تبلیغ نوین استفاده شود؛ البته در این قسمت نیز باید از افراط و تفریط فاصله گرفت زیرا برخی تبلیغ در عرصه سنتی را نمی پذیرند و یا این که برخی می گویند باید کنار گذاشته شود و به شیوه های جدید توسل کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تبلیغ نوین تجربه هایی در دنیای غرب وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند؛ به عرصه هنر باید به صورت جدی توجه کرد زیرا بخش زیادی از فرهنگ سازی ها به هنر بازگشت دارد که شامل بخش های مختلفی است که باید بررسی شود حوزه علمیه و هنر چه ارتباطی با یکدیگر دارند و در چه مواردی از یکدیگر فاصله می گیرند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: همچنین حوزه علمیه باید عرصه معماری و شهرسازی، سبک های زندگی همچنین نرم افزار و فناوری را مورد توجه قرار داده و بررسی کند؛ زیرا این موارد نیز در فرهنگ تأثیر می گذارند؛ در مدیریت حوزه علمیه نیز نظام فضای مجازی و نرم افزاری برای کارهای خود طراحی کرده است؛ زیرا دنیا در این مسیر در حال حرکت است و حتی بخشی از حقوق خود را در اختیار گروهی قرار می دهیم تا در زمینه ایجاد هوش مصنوعی در اجتهاد تحقیقات خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: ورود حوزه علمیه به بخش های بیان شده، باید با جرأت و جسارت همراه باشد و هم باید شاخصه هایی در نظر گرفته شود تا با شأن حوزه علمیه منافات نداشته باشند زیرا دیده می شود برخی طلاب وارد قلمروهایی می شوند که برخی می گویند خلاف شأن طبگی است.

مدیر حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: همه حرکت های علمی، فرهنگی و اجتماعی باید با اهداف بزرگی که در بیانیه گام دوم انقلاب بیان شده است طراحی شوند و این راهبردی است که باید به  آن توجه کرد./1324/ج

تعداد بازدید : 6

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
اقدامات حوزه در تبیین گام دوم انقلاب ستودنیست. خیلی ممنون
0
0