۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۵۹۹۳۱۵
عضو فرهنگستان علوم پزشکی مطرح کرد؛

ضرورت‌ تحول در عرصه "سلامت معنوی"

ضرورت‌ تحول در عرصه
محققی با اشاره به به ضرورت‌های تحول در سلامت معنوی کشور گفت: شکوفایی سلامت معنوی در آینده، مرهون تحقیقات و بررسی‌های دقیق خواهد بود.

دکتر محمدعلی محققی، عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش حوزه علمیه در ترویج سلامت معنوی در جامعه اظهار داشت: یکی از وصایای نورانی امام راحل وحدت حوزه و دانشگاه است که از مصادیق این وحدت می‌توان به مسائل و موضوعات مورد نیاز جامعه اشاره کرد.

سلامت، محور همکاری حوزه علمیه و فرهنگستان علوم پزشکی

عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با بیان این که یکی از موضوعات مورد نیاز جامعه سلامت است، گفت: بُعد سلامت معنوی، مصداق بسیار بارزی است که با همکاری بین حوزویان و دانشگاهیان قابلیت شکوفایی و شناخته شدن ابعاد، تسری آموزه‌ها و نتایج آن به مردم و برخورداری جامعه ایران از سلامت معنوی تراز را دارد.

بُعد سلامت معنوی، مصداق بسیار بارزی است که با همکاری بین حوزویان و دانشگاهیان قابلیت شکوفایی و شناخته شدن ابعاد، تسری آموزه‌ها و نتایج آن به مردم و برخورداری جامعه ایران از سلامت معنوی تراز را دارد.

وی در ادامه به محتوای مطرح شده در همایش سلامت معنوی امسال اشاره و خاطرنشان کرد: همایش سال جاری بر مبانی اسلامی سلامت معنوی تأکید داشت، به عبارت دیگر معنویت در آموزه‌های اسلامی به عنوان وجه شاخص سلامت معنوی به بحث گذاشته شد.

محققی ادامه داد: به منظور دریافت آموزه‌های اسلامی از سرچشمه‌های خاصی که حوزه علمیه قم در رأس آنها قرار دارد، نقش‌آفرینی حوزه علمیه برای فرهنگ سازی در جامعه اسلامی نیز مهم شمرده شود.

وی با اشاره به نقش عمیق و پویای حوزه علمیه در بحث سلامت معنوی بیان کرد: حوزه‌ علمیه به طور وسیع وارد بحث‌های سلامت، معنویت و سلامت معنوی شده و تعامل بسیاری خوبی با فرهنگستان علوم پزشکی به عنوان دنبال کننده این مباحث برقرار کرده است.

ضرورت‌های تحول در حوزه سلامت معنوی

پژوهشگر عرصه سلامت معنوی در ادامه به ضرورت‌های تحول در سلامت معنوی کشور اشاره و عنوان کرد: ضرورت نخست مفهوم شناسی و شناسایی مبانی، مفاهیم، اصول، اهداف، شاخص‌ها و بحث‌هایی است که عمدتا به صورت نظری و از منابع اصیل اسلامی باید انجام شود.

وی اضافه کرد: ضرورت دوم؛ طرح موضوع در برنامه‌های درسی و رشته‌‌های علوم پزشکی و دیگر محافل علمی دانشگاهی، همچنین طرح در سطح اساتید دانشگاه‌ها و آشنا شدن جامعه اساتید دانشگاهی با مفاهیم سلامت معنوی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

محققی طرح مباحث سلامت معنوی در نظام سلامت را به عنوان ضرورت سوم مطرح کرد و گفت: آن چه به عنوان مداخلات یا سیاست‌های اجرایی در نظام سلامت مطرح شود، در مرتبه بعدی باید مورد اهتمام قرار گیرد و انجام شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی در پایان افزود: در نهایت ضرورت بعدی، مرحله تحقیقات است، چراکه شکوفایی این موضوع مهم و ضروری برای آینده کشور، مرهون تحقیقات و بررسی‌های دقیق انجام شده در آینده خواهد بود./876/ت302/س

خبرنگار: مهدی شاهی

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
مهدی شاهی
ارسال نظرات