۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۹۹۳۲۲
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

امام راحل الگوی مطلوب فقیه فقه نظام هستند

امام راحل الگوی مطلوب فقیه فقه نظام هستند
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تاکید بر اینکه امام راحل الگوی مطلوب فقیه فقه نظام هستند، گفت: امام راحل دین را اقامه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نماینده مجلس خبرگان رهبری، در نشست علمی هم‌اندیشی فقه نظام‌ساز، درآمدی بر همایش ملی فقه نظام‌ساز که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: اقامه دین یک دستور الهی است.

وی افزود: اقامه دین رسالت علما است و رسالت علما تنها تبیین دین آن هم در سایه زندگی فردی نیست بلکه رسالت علما اقامه دین در عالم عینیت است، زمانی که ما دین را متشکل از دستورات فردی و اجتماعی متعددی برای رسیدن به کمال دانستیم می فهمیم که ما نیاز به یک فقه جدید داریم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه با فقه فردی جزء نگر نمی توان بسترسازی برای اقامه دین آن هم در همه ساحت ها داشته باشیم، ابراز کرد: ما نیاز به تحول در فقه داریم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای فقه نظام 5 تقریر می توان ارائه کرد، گفت: نخستین تقریر آن است که فقه نظام مند ناظر بر خود فقه بوده و دارای نظم و هدف است، تقریر دوم همان فقه مکتب است که شهید صدر به آن اشاره می کند. تقریر دیگر آن است که برخی فقه نظام را فقه جامعه یعنی کشف احکام زندگی اجتماعی می بینند و جامعه را ترکیبی از حاکم و محکوم تعریف می کنند، فقه ساختارها تقریر چهارم است که می گوید باید لوازم تحقق دین را که متناسب با ساختار فقه باشد را کشف کنیم و در نگاه پنجم فقه اقامه دین است که فقه نظام را همان فقه اقامه دین می داند و در این فقه مکتب کشف و قانون متناسب با این مکتب پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه طراحی شهر در دیندار شدن و بی دین شدن مردم ارتباط مستقیم دارد، گفت: دینداری در شهری که محورش دین است بسیار آسان‌تر اما در شهرهایی که محور آن اقتصاد است دینداری بسیار سخت تر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه امام راحل دین را اقامه کردند، عنوان کرد: ایشان ابتدا مکتب اسلام را که ولایت فقیه بود را استخراج کردند و برای اجرا وارد میدان شدند و در راس قرار گرفتند و نظریه ولایت فقیه را مطرح و اجرایی کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان ادامه داد: امام راحل الگوی مطلوب فقیه فقه نظام هستند، ایشان همه آن چه را که در اقامه دین در همه مراتب کشف مکتب لازم بود را در غالب قوانین ساختارهای لازم ارائه کردند و حکومت اسلامی را تشکیل دادند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات