۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۹۹۳۲۷
نماینده مجلس شورای اسلامی:

بزرگ‌ترین افتخار ما نظام مردم‌سالار دینی است

بزرگ‌ترین افتخار ما نظام مردم‌سالار دینی است
شیران خراسانی گفت: مردم با اجرای طرح مشارکت مستقیم شهروندان در قانون‌گذاری می‌توانند مستقیم‌ در تعیین سرنوشت خودشان سهیم‌ شوند.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، رضا شیران خراسانی در نشست خبری که با موضوع تشریح طرح مشارکت مستقیم شهروندان در امور مقننه در دفتر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین افتخار ما نظام مردم‌سالار دینی بوده و برابر اصل ۶ قانون اساسی، انتخاب‌ها به اتکای انتخابات مردم بوده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون اساسی به دو گونه مشارکت مردم در اداره کشور را تعیین کرده، یکی غیرمستقیم که در اصل ۶ بوده و دیگری مستقیم ‌که در دو اصل ۵۹ و ۱۷۷ با عنوان قانون «همه‌پرسی» بیان شده است‌.

وی با بیان اینکه در عمل مردم تا الان مشارکت مستقیم نداشته‌اند، اضافه کرد: اگر بخواهد اصل ۵۹ قانون اساسی اجرا شود، لازمه‌اش این است که یا رئیس جمهور درخواست کند یا ۱۰۰ نفر از نمایندگان و بعد از آن هم به تصویب دو سوم مجلس برسد که اتفاق نظر دو سوم نمایندگان مجلس در یک موضوع، در عمل اتفاق نمی‌افتد.

شیران خراسانی با اذعان به این نکته که مردم نیازها و اولویت‌ها را بهتر از نمایندگان درک می‌کنند، متذکر شد: بعضی طرح‌ها را اگر ما نمایندگان برای رای‌گیری عمومی در سامانه قرار دهیم، امضاءهایش میلیونی است و از طرفی این موضوع سبب ارتباط بیشتر و مستقیم‌تر مردم با مجلس و پیگیری جدی‌تر طرح‌ها و لوایح از سوی آنها می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت مجلس هم با پشتوانه مردمی بهتری امور را دنبال می‌کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نقش کمرنگ و غیرمستقیم مردم در قانون‌گذاری، اظهار کرد: اکنون در دنیا این اتفاق افتاده، کشوری مانند سوییس از سال‌ها پیش مشارکت مستقیم مردم را در قانون‌گذاری دارد، حتی کشوری مانند برزیل با ۲۰۸ میلیون جمعیت و مساحتی ۵ برابر مساحت کشور ما، این طرح را اجرا کرده‌ است.

شیران خراسانی بیان کرد: به همین دلیل ما طرح مشارکت مستقیم شهروندان در قانون‌گذاری را به مجلس پیشنهاد دادیم و به آیین‌نامه داخلی مجلس یک بند به اضافه کردیم که اگر ۵۰۰ هزار نفر از مردم که حق رای در انتخابات دارند برای تصویب یا لغو یک قانون درخواست دهند، هیات رییسه مجلس مکلف است این را به صورت یک طرح ارائه کند و به شور بگذارد، همچنین، نمایندگانی که طرح را امضاء می‌کنند، اسامی‌شان منتشر شود.

وی ادامه داد: باید سامانه‌ای توسط مجلس طراحی شود، البته اکنون این سامانه را برای نقد طرح‌های موجود داریم، اما آنچه که مد نظر ما بوده، این است که مرجع‌هایی می‌توانند طرح‌شان را روی این سامانه بارگذاری کنند و از مردم بخواهند در صورت موافقت طرح را امضاء الکترونیک کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرجع‌هایی که می‌توانند طرح بارگذاری کنند شامل احزاب دارای مجوز، سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های دارای مجوز، رسانه‌های دارای مجوز، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی و صنفی هستند.

شیران خراسانی افزود: با توجه به نظام مردم‌سالاری دینی که ما داریم، مردم با اجرای این طرح می‌توانند مستقیم‌تر وارد عرصه قانون‌گذاری شده و در تعیین سرنوشت خودشان سهیم‌ شوند.

وی با بیان اینکه همه بر سر موضوع وجود ناکارآمدی در کشور اتفاق نظر داریم، اظهار کرد: اما اینکه این ناکارامدی‌ها چقدر مربوط به اشخاص است و چقدر مربوط به ساختار است، هیچ‌وقت مطالبه نشده و عمدتا اشخاص را مورد خطاب و عتاب قرار داده‌ایم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازمه و ابزار جمهوریت احزاب است، ما در بحث اسلامیت نظام تعریف کرده‌ایم که فقهای شورای نگهبان که توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند به اسلامیت مصوبات نظارت دارند، اما در بحث جمهوریت ابزارش که احزاب است را به کار نگرفته‌ایم.

شیران خراسانی گفت: نظر من این است که حداقل در کشور ما ۷۰ درصد مشکلات به خاطر ساختار معیوب بوده و ۳۰ درصد با ناکارآمدی افراد و مسؤولان ارتباط دارد، یعنی اختلاف عملکرد یک فرد بسیار قوی و بسیار ضعیف در یک مسؤولیت حداکثر ۳۰ درصد است.

وی با بیان اینکه مدل تمرکزگرای اداره کشور سبب شده امروزه کشور گران اداره شود، ادامه داد: در بودجه سال ۹۸، ما ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای و جاری بابت حقوق و مزایای کارکنان، بازنشستگان و استهلاک در سیستم اداری کشور داریم، درحالی که ۶۰ میلیارد تومان تملک دارایی‌های مالی دولت بوده که همه آن هم با صورت اوراق قرضه است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: یعنی این مدل و ساختار نادرست ما را به اینجا رسانده که هر چقدر نفت بفروشیم و مالیات و عوارض بگیریم، جبران هزینه‌ها را نمی‌کند.

شیران خراسانی یادآور شد: ۳۲ درصد جمعیت کشور در ۱۰ شهر متمرکز شده‌اند و ۶۸ درصد جمعیت باقیمانده در یک هزار و ۱۴۰ شهر دیگر زندگی می‌کنند، از طرفی دیگر طبق آمار موجود ۷۸ درصد جمعیت ایران در ۴۸ درصد از پهنه ایران هستند، این توسعه نامتوازن‌ ناشی از همان ساختار معیوب است.

وی گفت: ما در ساختار ایراد جدی داریم و اگر بخواهیم با همین روش ادامه دهیم، هر زمان نفت زیاد بفروشیم، همه نواقص پوشیده می‌شود، اما هر وقت مانند اکنون نتوانیم نفت‌مان را زیاد بفروشیم همه نواقص برملا می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مشارکت مردم در قانون‌گذاری فقط جنبه سیاسی ندارد، تاکید کرد: مشارکت مردم در تصویب طرح‌هایی مانند سن ازدواج که مجلس به مشکل خورده، واقعا می‌تواند راهگشا باشد.

شیران خراسانی اظهار کرد: ما از فروردین می‌دانستیم امسال جنگ اقتصادی داریم، اما چرا کالابرگ نداریم؟ دولت برای حل مشکل ارزاق عمومی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گذاشت، اما شاهدیم که تورم در همین کالاها بیشتر است‌.

وی گفت: سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها اطلاعات همه خانوارها را با شماره کارت بانکی دارد و می‌تواند روی همان کارت یارانه، هزینه گوشت خانوار را شارژ کند، اگر همین طرح کالابرگ به رای عمومی گذاشته می‌شد خیلی می‌توانست راهگشا باشد یا در بحث تابعیت چرا مادر ایرانی نمی‌تواند برای فرزندش شناسنامه ایرانی بگیرد؟ چرا اصل خون نباید از مادر منتقل شود، بحث تابعیت از طریق مادر انقدر مهم است که حق رای برای زنان! بنابراین، می‌بینید که همه این طرح سیاسی نیست و می‌تواند در مسایل مختلف اجتماعی و اقتصادی راهگشا باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره استانی شدن انتخابات گفت: باید بسنجیم که آیا در ۴۰ سال گذشته نهاد قانون‌گذار ما عملکردش صحیح بوده یا نه؟ نظر من به عنوان نماینده این است که حاصل این ساختار تورم قوانین متناقض و متعارض شده، هیچ جای دنیا اینقدر ماده قانونی وجود ندارد.

شیران خراسانی افزود: اگر دولت گران اداره می‌شود یک بخش از مشکل مربوط به قوانینی است که مجلس در این ۴۰ سال تصویب کرده، حاصلش شده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کارمند مستقیم و مرتبط با دولت و حدود ۶ میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم مستمری‌بگیر و نهاد نظامی و نهادهای عمومی غیردولتی وصل به دولت و ۳۲۰ هزار میلیارد هزینه اداره کشور!

وی با تاکید بر اینکه استانی شدن انتخابات یکی از راهکارهای حل مشکل ساختاری نمایندگان مجلس است، متذکر شد: ساختار تمرکزگرا به فرصت‌های سرزمینی توجه نمی‌کند، اظهار کرد: اکنون کسی که در وزارت جهاد است، اصلا کلات را نمی‌شناسد، اما برای آن برنامه‌ریزی می‌کند، در مجلس امروز ما فرابخشی عمل نمی‌کنیم و قطعا استانی شدن انتخابات به نفع اداره کشور است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: گوشت گوساله درجه یک برزیلی در بندرعباس کیلویی ۳.۵ دلار به تحویل داده می‌شود، آن هم با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، یعنی به دست مصرف‌کننده باید کیلویی ۳۰ هزار تومان برسد، اما چون سیستم توزیع مشکل دارد، به این قیمت به دست مردم نمی‌رسد.

شیران خراسانی اظهار کرد: ۱۸ میلیارد دلار از اول امسال تاکنون دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی توزیع شده، اما چون سیستم توزیع مشکل دارد، کمبود برنج، شکر و گوشت احساس می‌شود، در حالی‌که واقعا کمبود نداریم، اما اینکه چرا نمی‌خواهند این سیستم توزیع را درست کنند برای من مبهم بوده و این انتقاد به دولت وارد است.

وی اضافه کرد: اینکه تعداد پرونده‌های قضایی ایران با هندوستانی که ۱۵ برابر ما جمعیت دارد، برابر بوده، مشکل ساختاری است، اینکه یک پنجم حقوق‌بگیران دولت به اندازه چهار پنجم دیگر حقوق می‌گیرند، اشکال ساختاری بوده و فکر نکنید اگر ساختار اصلاح نشود و دفعه بعد به افراد دیگری رای دهید، مشکلات کشور حل می‌شود، اینطور نیست چون در بعضی مواقع سهم اشخاص ۱۰ درصد است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتقال آب از دریای عمان به مشهد یک خیال واهی است، انتقال هر مترمکعب آب از دریای عمان به مشهد ۲۰ هزارتومان هزینه دارد، در حالی که هم اکنون ۹۰ میلیون مترمکعب فاضلاب در کشف‌رود هدر می‌رود و کسی به فکر مدیریت آن نیست.

شیران خراسانی گفت: همین منابع فعلی کشور اگر درست مدیریت شود تا ۱۵۰ میلیون جمعیت را اداره می‌کند، هم اکنون ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب از جاهای مختلف به مشهد هدایت می‌کنیم و پول این انتقال را مردم می‌پردازند، اما به خاطر فرسودگی لوله‌ها، ۴۸.۵ میلیون مترمکعب یعنی ۲۲ درصد آب به هدر می‌رود، اما حاضر نیستند هزینه یک هزار میلیارد تومانی تعویض لوله‌ها را پرداخت کنند، چطور می‌خواهند هزینه انتقال آب از دریای عمان را انجام دهند؟

وی اضافه کرد: هم اکنون برای انتقال ۳۵ میلیون متر مکعب آب از هزار مسجد ۵ هزار میلیارد دلار هزینه می‌کنند، اما ساز و کاری برای تصفیه آب کثیف شده مصرف انسانی برای کشاورزی ندارند، در واقع ما بازچرخانی آب نداریم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: حداکثر آب مصرف انسانی در کشور ۹ درصد، بخش صنعت ۳ درصد و ۸۸ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اما آبیاری در بخش کشاورزی هنوز غرقابی است، مشکل ما کمبود آب نیست، بلکه مدیریت آب است که آن هم به ساختارهای معیوب برمی‌گردد، این ساختار معیوب است که به کارکنان خودش امضای طلایی می‌دهد و این امضاءهای طلایی فسادآور است.

شیران خراسانی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا این ساختار معیوب و بیمار اجازه تصویب طرح مشارکت شهروندان در قانون‌گذاری را می‌دهد یا خیر؟، گفت: من در مجلس با روسای فراکسیون‌های مختلف صحبت کرده‌ام، همه آنها اگرچه در جزئیات طرح اشکالاتی دارند، اما با کلیت آن موافقند، مردم باید خودشان از این حق تصمیم‌گیری و مشارکت در سرنوشت‌شان به طور مستقیم دفاع کنند تا محقق شود.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور ۸۰ میلیون لیتر است، یادآور شد: سالانه ۹۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه یارانه‌های پنهان انرژی است که پرداخت می‌شود و این سبب ایجاد شکاف اجتماعی و فاصله طبقاتی است که باز هم محصول همان ساختار معیوب است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: عادلانه‌ترین حالت صادر کردن کارت انرژی یا سهمیه‌بندی بنزین است تا در حق خانواری که وسیله نقلیه ندارد یا یک موتورسیکلت دارد ضایع نشود‌.

شیران خراسانی اضافه کرد: تقسیم عادلانه انرژی سبب کاهش شکاف اقتصادی و در نهایت رشد اقتصادی بوده که به نفع کشور است./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات