۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۹۹۳۴۹
امام جمعه بیروت:

مسلمانان فلسطینی با اراده راسخ ورودی «باب الرحمة» مسجد الاقصی را پس گرفتند

مسلمانان فلسطینی با اراده راسخ ورودی «باب الرحمة» مسجد الاقصی را پس گرفتند
امام جمعه بیروت خاطرنشان کرد که مسلمانان فلسطینی پس از 16 سال با اراده راسخ ورودی «باب الرحمة» مسجد الاقصی را از اشغالگر رژیم صهیونیستی پس گرفتند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد امامین الحسنین واقع در منطقه حارة حریک برگزار شد، به آخرین اوضاع فلسطین اشاره کرد و گفت: مسلمانان فلسطینی توانستند پس از 16 سال قفل های که رژیم اشغالگر صهیونیستی بر ورودی «باب الرحمة» مسجد الاقصی زده بودند را بشکنند و ضربه سنگینی به رژیم صهیونیستی پس از بازداشت رییس اوقاف اسلامی، ده‎ها تن از مسلمانان و نگهبانان مسجد الاقصی وارد کنند.

وی خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین المللی جنایی شد و افزود: با وجود بی توجهی و عدم حمایت کشورهای عربی و اسلامی، این اراده و عزم راسخ مسلمانان فلسطینی را می ستاییم و از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ارسال نمایندگان خود جهت تحقیق نسبت به جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین دعوت می کنیم.

گفتنی است که باب الرحمة یکی از ورودی‌های قدیمی مسجد الاقصی است که بر دیوار شرقی مسجد الاقصی قرار گرفته است. ارتفاع این ورودی، بالغ بر 11.5 متر است که ساختمانی میان آن قرار دارد. این ساختمان ــ که یک شبستان است ــ از طریق یک پلکان به داخل مسجد الاقصی می‌رسد. این ورودی دارای دو در است؛ دری که در شمال ساختمان نامبرده قرار دارد و «التوبة» نامیده می‌شود و دری که در جنوب این ساختمان قرار دارد و در «الرحمة» خوانده شده است.

باب الرحمة طی تاریخ قدس چندین بار خراب و دوباره بازسازی و ترمیم شده است. «البوابة الأبدیة»، «البوابة الدهریة»، «باب توما»، «باب الحکم»، «باب القضاء» و «الباب الذهبی» اسامی دیگر این ورودی شرقی مسجدالاقصی هستند. خارج دیوارهای «باب الرحمة» قبرستانی به همین نام وجود دارد که گفته می‌شود چند تن از صحابه حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) از جمله «شدادبن اوس» و «عبادة‌بن الصامت» در آنجا مدفون‌اند. این قبرستان یکی از بزرگترین قبرستان‌های قدس است. گفته می‌شود ابوحامد غزالی در زمانی که در قدس مجاور شد در این باب سکونت گزید و در آنجا کتاب «احیاء علوم دین» را تدریس می‌کرد.

پس از بازگشایی «باب الرحمة» بنیامین نتانیاهو، به پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی دستور بستن دوباره این ورودی را ابلاغ کرد اما گفته می‌شود، نیروهای امنیتی با وجود انتشار وسیع در مسجدالاقصی، به‌دلیل ترس از تشدید اوضاع و شعله‌ور شدن آتش انتفاضه‌ای جدید در مسجد الاقصی و قدس از اجرای دستور نتانیاهو خودداری می‌کنند.

از سوی دیگر مقامات رژیم صهیونیستی طی تماس‌های مستمر با اردن از این کشور خواسته‌اند هرچه زودتر اوضاع را آرام کند. اردن از سال 1967 تا کنون، تولیت مکان‌های مقدس فلسطین را به‌عهده دارد./994/ب901/ف

ارسال نظرات