۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۵۹۹۳۷۰
عضو فرهنگستان علوم پزشکی تبیین کرد؛

تفاوت نظام‌های غربی و اسلامی در عرصه سلامت معنوی

تفاوت نظام‌های غربی و اسلامی در عرصه سلامت معنوی
محققی معتقد است که تجربه‌ها نشان داده، به موازات پیشرفت‌های علم و فناوری در دنیا، بحث‌های اخلاقی و معنوی هم پیشرفت می‌کند.

دکتر محمدعلی محققی، عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت بررسی سلامت معنوی و آثار آن در جامعه اظهار داشت: مقوله سلامت معنوی جدای از باقی ابعاد سلامت نیست، بلکه یکی از ابعاد سلامت محسوب می‌شود.

نقش سلامت معنوی نسبت به سایر ابعاد سلامت

عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با بیان این که نقش سلامت معنوی نسبت به سایر ابعاد مانند سلامت جسمانی یا اجتماعی، اشراف بر آن ابعاد بوده و قالب برای آنها محسوب می‌شود، گفت: به همان دلیلی که معنویت اهمیت دارد، سلامت معنوی هم که از اجزا و ابعاد سلامت است، موضوعیت دارد.

وی ادامه داد: زمانی جنبه‌های بیولوژیک، اجتماعی و سایر جنبه‌های سلامت می‌توان جامع باشد، به نتیجه برسد و موجب تحقق این نعمت جامع الهی شود که برخوردار از معنویت باشد.

زمانی جنبه‌های بیولوژیک، اجتماعی و سایر جنبه‌های سلامت می‌توان جامع باشد، به نتیجه برسد و موجب تحقق این نعمت جامع الهی شود که برخوردار از معنویت باشد.

محققی با اشاره به تفاوت سلامت معنوی در نظام‌های غربی و سکولار بیان کرد: اصلی‌ترین تفاوت این بحث در نظام‌های سکولار و نظام‌های غربی که معتقد به مذهب هستند و به طور ویژه براساس مذاهب مسیحیت و یهودیت، سلامت معنوی را تعبیر و تفسیر می‌کنند، پایبندی به ایمان و انجام عمل صالح است.

تفاوت نظام‌های غربی و اسلامی در بحث سلامت معنوی

وی همچنین تفاوت نظام‌های غربی و اسلامی در بحث سلامت معنوی را بررسی و عنوان کرد: عمل کردن بر اساس دیانت مقدس اسلام و بر محور توحید، اعتقاد به نظارت الهی نسبت به افعال و رفتار، گام برداشتن در جهت رضایت الهی، رفتار خالصانه و اعمال صادقانه تفاوت‌های اصولی و ریشه‌ای تفکرات معنویت اسلامی نسبت به سایر مکاتبی است که قایل به معنویت هستند.

پژوهشگر عرصه سلامت معنوی افزود: به هر جهت همه مکاتب سلامتی در دنیا، حتی دسته‌های سکولار آن نیز از معنویت برخوردار هستند، اما تفاوت تلقی آنها از معنویت و ضمانت اجرایی آنها برای معنویات، با آن‌چه در اسلام به عنوان معنویت اسلامی مطرح می‌شود، بسیار زیاد است.

وی با تأکید بر این که همایش ملی سلامت معنوی اخیر فرصتی بود تا دیدگاه‌ها، مبانی، اصول، نمونه‌ها و بحث‌های ضروری راجع به سلامت معنوی مطرح شود، خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه چندین ساله‌ موجود در این بحث، تلاش‌های انجام شده و نتایج به دست آمده، سطح مباحث بالاتر و عمیق‌تر بود و انجام این همایش در محیط معنوی حوزه علمیه و شهر قم هم به روح معنوی این همایش اضافه کرد.

آینده سلامت معنوی در ایران و جهان

تجربه‌ها نشان داده است که به موازات پیشرفت‌های علم و فناوری در دنیا، بحث‌های اخلاقی و معنوی هم پیشرفت می‌کند

محققی درباره آینده سلامت معنوی در ایران و جهان اظهار داشت: تجربه‌ها نشان داده است که به موازات پیشرفت‌های علم و فناوری در دنیا، بحث‌های اخلاقی و معنوی هم پیشرفت می‌کند و مفاهیم پیشرفت در دوره جدید با دوره‌های قبل متفاوت است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی در پایان افزود: تلاش‌های مجموعه نظام علم و فناوری و نظام سلامت کشور در این راستا است که الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت را براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در همه ابعاد و ارکان؛ از جمله پیشرفت در حوزه سلامت و سلامت معنوی نصب‌العین خود قرار دهد، از این رو این افق در آینده بسیار روشن‌تر از گذشته خواهد بود./876/ت301/س

خبرنگار: مهدی شاهی

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
مهدی شاهی
ارسال نظرات