۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۹۹۴۵۷
در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان؛

فعالیت نهاد کتابخانه‌های استان در سال جاری تشريح شد

فعالیت نهاد کتابخانه‌های استان در سال جاری تشريح شد
کوهی رستمی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گزارشی مبسوط از فعالیت نهاد کتابخانه‌های استان در سال جاری ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، منصور کوهی رستمی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، پیش از ظهر امروز، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سالن شهید رجایی استانداری با اشاره به اینکه تعداد جلسات انجمن در سال جاری به حد نصاب (۶ جلسه) رسیده است، اظهار داشت: تلاش داریم کتابخانه‌هایی را به عنوان هدف در ۱۸ اسفند محور بازدید‌های فرهنگی قرار دهیم تا با دعوت از اقشار مختلف به آشنایی با فعالیت نهاد کتابخانه‌ها و عضویت رایگان دعوت کنیم از سوی دیگر کتابخانه‌ها در ایام نوروز به صورت شیفتی فعال و برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان تدارک دیدند.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه دو کتابخانه دیگر تا پایان اسفند به بهره برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: ۲۲۳ باب کتابخانه، ۹۵ هزارو ۹۵ مترمربع، بیش از دو میلیون کتاب و بیش از ۱۴۵ هزار عضو دستاورد نهاد کتابخانه‌های استان در سال جاری است که شاهد رشد محسوسی هستیم؛ در این میان افتتاح کتابخانه‌های شهدای مدافع حرم اهواز، صلیعه باوی و عمومی ایذه را در هفته دولت و کتاب داشتیم.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه پروژه ۴ کتابخانه در شادگان، ملاشیه اهواز، خرمشهر و مرویچه تکمیل شده است، عنوان داشت: کتابخانه مرویچه و خرمشهر تجهیز و تا پیش از آغاز سال جدید افتتاح می‌شوند، اما کتابخانه‌های شهرستان شادگان و ملاشیه اهواز پس از تجهیز به بهره برداری خواهند رسید.

کوهی رستمی ادامه داد: ۵ کتابخانه دیگر اعتبارات شان معین و از لحاظ پروژه ساختمانی در حال تکمیل هستند که در سه ماهه اول سال ۹۸ به بهره برداری می‌رسند؛ از سوی دیگر ۱۷۵ باب نهاد کتابخانه عمومی و ۴۸ باب کتابخانه مشارکتی در استان مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه ساخت سه کتابخانه دیگر در دزفول، شوشتر و اندیمشک از امسال آغاز شده است، افزود: مشکل عمده سال جاری کتابخانه‌های استان بحث تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است که وسایل سرمایشی با هزینه ۴۰۰ میلیون تومانی تأمین و در اختیار کلیه کتابخانه‌ها قرار گرفت، اما در زمینه وسایل گرمایشی نیز در حد وسع کار‌هایی صورت گرفته است.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه بیشترین تعداد کتابخانه‌ها در اهواز و دزفول و کمترین در هفتگل و حمیدیه است، تصریح کرد: ۴۴ کتابخانه روستایی و ۱۸۱ کتابخانه شهری در استان مشغول فعالیت هستند ضمن اینکه میزان عضویت در کتابخانه‌های استان از ۹۰ هزار در سال ۹۶ به ۱۰۴ هزار در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه بیشترین کتاب‌های امانت گرفته شده در حوزه ادبیات، علوم اجتماعی، دین و روانشناسی است، اظهار داشت: کتابخانه شهرستان‌های اهواز، شوش، بهبهان، دزفول، رامشیر، مسجدسلیمان، اندیمشک بیشترین امانتی کتاب را داشتند.

کوهی رستمی با بیان اینکه میزان برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌ها در سطح استان ۶۹ درصد است، اضافه کرد: در زمینه فعالیت‌های فرهنگی حدود ۶۴۰ نشست کتابخوان تخصصی، ۲۲۶ نشست کتابخوان مدرسه ای، ۸۹۵ نمایشگاه کتاب، جلسات متعدد قصه خوانی و جشنواره‌های کتابخوانی برگزار شد.

وی در پایان برگزاری برنامه‌های علمی از قبیل چهل قلم، نقد کتاب و دوره آموزشی مشاوره کتاب را یادآور شد./۹۴۵۶/پ203/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات