۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۹۹۵۱۰
حجت الاسلام اعتمادیان:

مقام امامت از جایگاه رسالت بالاتر است

مقام امامت از جایگاه رسالت بالاتر است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مقام امامت از جایگاه رسول بودن بالاتر است، گفت: پیامبراکرم(ص) امام الاکبر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اعتمادیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد غدیر با موضوع عصمت امامان معصوم گفت: انسان باید بداند جایگاه امامت چیست و امام کیست.

وی با بیان اینکه در مکتب تشیع بیشترین کلام امامان معصوم در ارتباط با این دو سؤال مهم مطرح‌شده است، عنوان کرد: انسان باید ابتدا امامت را بفهمد و سپس امام را بشناسد، در طول تاریخ بیشترین خسارتی که به جامعه اسلامی تحمیل شد این بود که امت رسول‌الله جایگاه امامت را نشناختند و نفهمیدند امام کیست.

حجت الاسلام اعتمادیان ادامه داد: بیشترین آسیبی که مسلمانان در طول تاریخ متحمل شدند از همین ناحیه بود، گرفتاری امروز جامعه اسلامی و رنج و سختی مسلمانان نیز نتیجه و محصول همین عدم توجه به این دو موضوع است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما به ابراهیم مقام امامت دادیم، اظهار داشت: حضرت ابراهیم با توجه به اینکه مبتلا به امتحانات سختی شدند اما سربلند از امتحانات الهی بیرون آمدند و نتیجه این سربلندی دست یافتن به مقام امامت بود.

وی بابیان اینکه مقام امامت از جایگاه رسول بودن بالاتر است، گفت: حضرت ابراهیم بعد از مرحله خلت به مقام نبوت دست یافتند و بعدازآن که رسول شدند مقام امامت به ایشان عطا شد؛ بنابراین مقام امامت از حیث رتبه افضل از مقام نبوت است؛ پیامبر اسلام نیز هم رسول بودند و هم امام به‌طوری‌که ایشان در جایگاه امام الاکبر قرار داشتند.

حجت الاسلام اعتمادیان با اشاره به اینکه مقام امامت از سوی خداوند عنایت می‌شود و کسی حق دخالت در این امر را ندارد، بیان داشت: مقام امامت چیزی نیست که انسان بتواند در آن دخالت کند کسی که دارای مرتبه عصمت نیست هرگز به مقام امامت نائل نمی‌آید، بنابراین امام باید همانند پیامبر در طول عمر خود معصوم بوده و نباید از او گناهی سرزده باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی فرق ادعا دارند اگر کسی گناه کرده باشد و بعد توبه کند می‌تواند به مقام امامت دست یابد درحالی‌که این سخن اشتباه است.

وی افزود: مقام عصمت مقامی است که با ترک گناه و طهارت کسب می‌شود بر این اساس کسانی که می‌گویند اگر ما نیز مانند امامان معصوم بودیم مرتکب گناه نمی‌شدیم سخت در اشتباه هستند چراکه عصمت مولود طهارت است، انسان تا زمانی که طاهر نشود نمی‌تواند به مقام عصمت دست یابد.

حجت الاسلام اعتمادیان در پایان خاطرنشان کرد: انسان معصوم از طریق وحی و الهام به ماهیت گناه پی می‌برد از این رو امام از گناه اجتناب می‌کند، امام باید دارای مقام عصمت باشد که گناه از او صادر نشود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات