۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۹۹۶۱۸
صالحی مطرح کرد؛

فرهنگ و هنر به پشتوانه علمی نیازمند است

فرهنگ و هنر به پشتوانه علمی نیازمند است
وزیر ارشاد با اشاره به نقش میانجی پزوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در فعالیت های پژوهشی گفت: فرهنگ و هنر به پشتوانه علمی نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره فرهنگی سال با تاکید بر این مطلب افزود: این جشنواره که با همت و تلاش آقای مسجد جامعی پایه گذاری شده در سال های متوالی فعالیت های متعددی داشته و امروز به عنوان امانت به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: عرصه فرهنگ و هنر به عنوان حوزه کانونی ما ایرانیان امانتی است که در حوزه های مختلفی در آن نیازمند امانت داری و پشتیبانی هستیم. زیر ساخت های علمی این حوزه یکی از حوزه های مهمی است که به آن نیاز داریم تا هویت فرهنگی و هنری ما را محافظت کند.

صالحی افزود: همچنین ما نیازمند توجه بیش از پیش به حوزه آمار و اطلاعات فرهنگ و هنر کشورمان هستیم. در این حوزه هم گرفتار فقر اطلاعات هستیم و هم گرفتار حبس اطلاعات. گاهی اطلاعات را مانند ذخائر شخصی تلقی می کنیم. ما گرفتار ضعف پردازش اطلاعات هستیم. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که اطلاعات به پژوهش تبدیل شوند. بنابراین باید برای رفع مجموعه این ضعف ها تلاش بیشتری کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه پژوهش های فرهنگی در بخش های بنیادی و کاربردی از دیگر نیازهایی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه های مختلف در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است اما هم در پژوهش های بنیادین و هم در فلسفه فرهنگ که دارای شاخص های متنوع است راه های نرفته بسیاری داریم. در حوزه فلسفه فرهنگ مانند فرهنگ و دین، فرهنگ و اجتماع، فرهنگ و فضا، فرهنگ و شهر و ... هنور گام های نخستین را برداشته ایم و اگر سریع تر گام برنداریم با برنامه های ما در حوزه توسعه اجتماعی فاصله بسیار ایجاد می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم ادامه داد: در حوزه سیاستگذاری فرهنگ و شاخص های فرهنگی فهرست مطالبات فرهنگی بسیاری وجود دارد که اگر تلاش های مستمر نداشته باشیم اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ نمی افتد.

وی افزود: به مطالعات کاربردی فرهنگ نیز نیاز فراوان داریم تا بتوانیم راه خود را مشخص تر تعریف کنیم. نباید در این مسیر سلیقه ای عمل کنیم. اقتصاد و فرهنگ دارای بخش های مختلفی است که باید آن را جدی تر پیش ببریم. مطالعات کاربردی تحت شمول فرهنگ مانند سینما، موسیقی و ... بسیار است که به این  مطالعات نیاز داریم.

صالحی با اشاره به فعالیت های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد: این پژوهشگاه فعالیت های بسیاری از جمله طرح های ملی و پژوهشی دارد که باید نقش میانجی گری در این بین ایفا کند. هم باید اطلاعات آمار فرهنگی و هم پژوهش های علمی و کاربردی این عرصه را بررسی و جمع آوری و در این مسیر به کار گیرد.

وی افزود: ایجاد دبیرخانه گفت و گوهای فرهنگی که در ۶ ماه گذشته شکل گرفته از جمله فعالیت های این پژوهشگاه است. بر این اساس معاونت ها و سازمان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق این دبیرخانه می توانند به فعالیت های پژوهشی بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری پانزدهمین جشنواره فرهنگی سال ادامه داد: این جشنواره باید تمایزات و امتیازات خاص خود را در مقایسه با جشنواره‌های دیگر در عرصه فرهنگ و آمار و اطلاعات و پژوهش‌های مرتبط به آن مشخص کند و در مسیر گام بردارد./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات