۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۵۹۹۶۴۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

صدور رای در شرایط خاص به نفع اسلام و مسلمانان همان مصلحت نظام است

صدور رای در شرایط خاص به نفع اسلام و مسلمانان همان مصلحت نظام است
رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه مصلحت نظام از صدر اسلام وجود داشته است، گفت: مصلحت نظام در شرایط اضطرار به نفع اسلام و مسلمانان رای صادر می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رییس ستاد اقامه نماز، امروز در دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: هر کلمه از قرآن یک نکته دارد.

وی افزود: یک مساله ای هست که می گویند مجمع تشخیص مصلحت نظام برای چیست؟ بلاخره مردم رای می دهند وکلای خود را انتخاب می کنند و نمایندگان مجلس قانون گذاری کرده و با رای شورای نگهبان که متشکل از چند حقوقدان و فقیه هستند قانون را به تصویب می رسانند پس دیگر نیازی به وجود تشخیص مصلحت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درباره معنای مصلحت نظام، عنوان کرد: مراد از مصلحت نظام شرایط اضطراری است. امام علی(ع) فرمودند: در جبهه درختی را قطع و خانه‌ای را ویران نکنید اما در یکی از جبهه ها فرمودند: درخت ها را قطع کنید، مردم با پرسش از حضرت گفتند چگونه است شما در جبهه ها می گفتید درختان میوه را قطع نکنید پس چرا اینجا سخنتان فرق کرد حضرت فرمودند: این فرمان الهی است و شرایط فرق دارد چرا که این درختان مانع پیروزی شما خواهد شد.

رییس ستاد اقامه نماز با تاکید بر اینکه در شرایط استثنائی ممکن است آراء تغییر کند، عنوان کرد: امام کاظم(ع) زمانی که در زندان بودند، شیعیان می خواستند خمس خود را به امام برسانند حکومت بنی العباس آنها را دستگیر کرده و زندانی می کرد از این رو امام کاظم(ع) از زندان پیام صادر کردند که من امسال خمس را بخشیدم؛ امام کاظم که شهید شدند مردم شیراز به امام رضا(ع) نامه نوشتند که پدر شما خمس را بخشیدند الان تکلیف چیست امام فرمودند: پدرم خمس را بخشیدند که شما جانتان محفوظ بماند خمس بخشیدنی نیست؛ بنابراین این بخشیدن خمس همان مصلحت نظام است که برای حفظ جان مردم صورت گرفت.

وی بیان داشت: روزی از امام راحل پرسیدند اگر تعداد مردم متمکن زیاد شدند و همه خواستند به حج واجب بروند چطور می توانند با این ازدحام جمعیت طواف را انجام دهند، امام فرمودند: آن هنگام ولایت فقیه طواف مستحب را حرام می کند تا فقط طواف واجب انجام شود؛ اگر جامعه نتواند طواف واجب را انجام دهد طواف مستحب حرام می شود و این همان مصلحت نظام است که توسط ولایت فقیه انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه ساختن مسجد مستحب است اما گاهی حرام می شود، خاطرنشان کرد: پیامبر دستور دادند مسجد ضرار را خراب کنند چون این مسجد کمینگاه منافقان بود و منافقان از داخل این مسجد اطلاعات مسلمانان را به دشمنان می دادند و بین مسلمانان تفرقه ایجاد می کردند از این رو پیامبر فرمان دادند این مسجد را خراب کنند و این نیز همان مصلحت نظام است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات