۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۵۹۹۶۵۲
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

در رابطه با آینده نباید با قاطعیت صحبت کرد

در رابطه با آینده نباید با قاطعیت صحبت کرد
حجت الاسلام شاه فضل گفت: کار‌هایی که قرار است در آینده انجام شود و انجام آن قطعی نیست قبل از اینکه مطرح شود چنین کاری انجام خواهیم داد نیاز به گفتن ان شاءالله دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیات ۲۳ و ۲۴ سوره کهف که می‌فرماید، ‹‹وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْ‏ءٍ إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَداً››گفت: خداوند در این دو آیه می‌فرماید، کاری را که قرار است فردا انجام دهید با اطمینان از انجام آن صحبت نکنید.

وی افزود: نمی‌توان با اطمینان برای آینده صحبت کرد چرا که به هر دلیل ممکن است موفق به انجام کاری که از پیش آن را اعلام کرده اید نشوید، ‹‹وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْ‏ءٍ إِنِّی فاعِلٌ›› برای هیچ کاری که هنوز انجام نداده اید با اطمینان از انجام آن صحبت نکنید.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیه ۲۴ سوره کهف می‌فرماید، ‹‹إِلاَّ أَنْ یَشاءَ›› کاری را که هنوز انجام نداده اید برای اعلام آن از ‹‹ان شاءالله›› که امیدواری به آینده است استفاده کنید، گفتن ان شاءالله برای امیدواری به آینده است که اگر خداوند بخواهد این کار را انجام خواهيم داد.

وی افزود: زمانی که تصمیم می‌گیریم کاری را انجام دهیم نباید خود را مستقل از خدا بدانیم و بگوییم چه خدا بخواهد و نخواهد کاری را که تصمیم گرفته ام انجام خواهم داد به این معنی است که خدا را در انجام کار‌های خود نادیده گرفته‌ایم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: اگر برای انجام کار‌های آینده خود ان شاءالله بگوییم به نشانه این است که قدرت خود را بعد از اذن خدا می‌دانیم چرا که اگر خدا اجازه ندهد قطره‌های باران در بین زمین و آسمان معلق خواهند ماند و یا در حال صحبت کردن نخواهیم توانست ادامه دهیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در رابطه با آینده نباید با قاطعیت صحبت کرد چرا که به هر دلیلی ممکن انجام نشود، چون همه کار‌های ما در قدرت و در اختیار خدا است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: اگر انسان توفیق و سعادت انجام کار‌های صالح و خیر را دارد باید مراقب باشد از یاد خدا غافل نشود و برای توفیق انجام کار‌هایی که انجام داده است شکر خدا را انجام دهد.

وی افزود: اگر انسان توفیق انجام کار خیر دارد و خدا را به خاطر انجام آن شاکر است نبايد دچار غرور و خود برتر بینی شود، چرا كه اعتقاد دارد انجام هرکاری فقط در توان اراده و خواست خدا است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر انسان برای انجام کاری فراموش کند ان شاءالله بگوید هر زمانی که به یادآورد مي تواند ان شاءالله را بگوید.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید، ‹‹وَ قُلْ عَسی‏ أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً›› بگو امیدوارم خداو ند من را به راهی که نزدیک تراست هدایت کند تا رشد کنم.

وی راه‌های رشد و تقرب به خداوند را متفاوت دانست و با بیان اینکه برخی راه‌های رشد و تقرب به خدا نزدیکتر است اما برخی دیگر دورتر است، یادآور شد: راه بین ذکر و نماز، راه نماز نزدیکتر است و راه بین واجب و مستحب، راه واجب نزدیکتر است و یا راه بین کمک کردن به پدرو مادر و کمک به همسایه، راه کمک پدر و مادر خیلی نزدیکتر است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: یکی از اشتباهات ما این است که برای انجام امور خود هنوز نمی‌توانیم اولویت‌ها را تشخیص بدهیم و برخی از ما کار‌های روتین مذهبی را از روی عادت انجام می‌دهیم و به اندازه‌ای عادت کرده ایم که اگر کار ضروری‌تر پیش آمد نمی‌توانیم این اولویت را تشخیص دهیم.

حجت الاسلام شاه فضل شناخت اولویت‌ها در زندگی را حائز اهمیت دانست و افزود: شیطان گاهی اوقات از طریق مشغول کردن به کار‌های غیر ضروری و غیر اولویت دار ما را از بزرگترین و مهمترین کار‌ها دور می‌کند./۱۳۰۷/پ203/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات