۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۹۹۷۰۸
مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی:

صیانت از هویت زن ایرانی اسلامی مهمترین رسالت امروز حوزه‌های علمیه است

صیانت از هویت زن ایرانی اسلامی مهمترین رسالت امروز حوزه‌های علمیه است
حجت الاسلام متولی امامی گفت: حضور فعالانه طلاب خواهر در شرایط کنونی جامعه و صیانت از هویت زن ایرانی اسلامی مهمترین رسالت امروز هر زن انقلابی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمدحسین متولی امامی، مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی تعمیق باور‌های دینی از منظر آیات و روایات که ویژه طلاب مدارس علمیه خواهران این استان به میزبانی شهرکرد برگزار می‌شود، با تشریح جایگاه زن در اسلام، به تبیین سطوح مختلف مرتبط با این جایگاه پرداخت و اظهار کرد: در سطح نخست باید بدانیم زن انسان است و این که حقوق، وظایف و شرایطش با مرد متفاوت است به معنای انسان نبودن او نیست.

وی با تشریح جایگاه سطح دوم زن از منظر قرآن، او را یک مربی معرفی کرد و ادامه داد: پایگاه اصلی تربیت انسان زن است و این نشان از جایگاه رفیع او دارد.

حجت الاسلام متولی امامی با اشاره به سومین سطح از جایگاه زن در قرآن کریم، به بعد جنسی زن اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد جامعه بر این باورند که زن باید به خاطر بعد جنسی و جنسیتی از جامعه و اجتماع فاصله بگیرد که نظر قرآن با این افراد متفاوت است.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با تأکید بر اینکه از منظر قرآن زن باید حضور اجتماعی و سیاسی داشته باشد، خاطرنشان کرد: مطرح شدن بحث حجاب برای زنان به خاطر همین حضور آن‌ها در اجتماع است؛ زن باید با حجاب بعد انسان بودنش را وارد جامعه کند و با انسان مرد جامعه را تشکیل دهد و این دقیقا همان چیزی است که قرآن می‌فرماید.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حجاب برای آن است که انسانیت زن خود را نشان دهد نه جذابیت او، ابراز کرد: اگر زن با حجابش وارد جامعه نشود بعد جنسی اش ملموس‌تر از بعد انسانیش می‌شود و این خطرآفرین است.

وی با اشاره به اینکه از منظر قرآن بعد انسانی زن می‌تواند وارد اجتماع شود نه بعد جنسیتی او، ادامه داد: اگر به زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) توجه کنیم می‌بینیم که این بزرگواران حضور فعال در اجتماع داشتند، اما حضور آن‌ها به گونه‌ای بود که تنها بعد انسانیت خود را وارد می‌کردند و این همان است که قرآن از زنان می‌خواهد.

حجت الاسلام امامی، تمدن ساز بودن را چهارمین سطح از جایگاه زن در قرآن کریم بیان کرد و گفت: زن هیجان اجتماعی تولید می‌کند و این نکته اصلی اثرگذاری زنان در جامعه است؛ در طول تاریخ نقش زنان در شکل گیری حرکت‌های اجتماعی نقشی ملموس و کاربردی است که نباید از آن غافل شد.

وی با تأکید بر اینکه اگر زن را از شبکه‌های ماهواره ای بگیرند، هیچ چیزی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند، خاطرنشان کرد: متأسفانه از آن جایی که در طول تاریخ همیشه نگاه به زنان جنسی بوده نتوانستیم بعد سیاسی زنان را بفهمیم و این یک خسران بزرگ است.

استاد پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اینکه زنان اثر گذاران سیاسی تاریخ معاصرند، تصریح کرد: محافظت از خطوط قرمز اسلام و انقلاب امروز به دست زنان است، یا می‌توانند این خطوط را به خوبی صیانت کنند یا اینکه این خطوط را بشکنند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه حرکت در مسیر تمدن اسلامی و تقویت فرهنگ توحیدی به دست زنان محقق خواهد شد، اظهار کرد: اگر زنی بخواهد از خطوط فرهنگی انقلاب اسلامی و خطوط فرهنگی جبهه توحید حمایت کند لازم است در مرحله نخست درک درستی از شرایط داشته باشد و این بسیار مهم است./۹۴۵۷/پ310/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات