۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۹۹۷۴۵
معاون اول رییس جمهور:

با توسعه و بهبود حمل و نقل همگانی بخش زیادی از مسائل تهران بزرگ حل می شود

با توسعه و بهبود حمل و نقل همگانی بخش زیادی از مسائل تهران بزرگ حل می شود
جهانگیری از دبيرخانه شورا و وزارت راه خواست بر موضوع ساماندهي منطقه شهري تهران تمركز داشته باشند و گفت: با توسعه حمل و نقل همگانی بسیاری از مسائل تهران قابل حل است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری با بیان اینكه موضوع انتقال پایتخت موضوعی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است كه ابعاد مختلف و پیچیده ای را در بر می گیرد، گفت: چه انتقال مركز سیاسی كشور از شهر تهران انجام بشود یا نشود، موضوع ساماندهی منطقه شهری تهران بزرگ موضوعی حیاتی و پراهمیت است كه نمی توان آن را نادیده گرفت.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی روزهای سال كه به دلیل آلودگی هوا شاهد تعطیلی مدارس و مراكز آموزشی هستیم، تصریح كرد: آلودگی هوای تهران به سلامت جامعه آسیب می زند و یكی از دلایل اصلی این آلودگی نابسامانی حمل و نقل در تهران بزرگ است.

وی از دبیرخانه شورا و وزارت راه و شهرسازی خواست بر موضوع ساماندهی منطقه شهری تهران بزرگ تمركز جدی داشته باشند و افزود: با توسعه و بهبود حمل و نقل همگانی می توان بخش زیادی از سفرهای داخل شهر تهران و منطقه شهری تهران بزرگ كه به وسیله خودروهای شخصی انجام می شود را كاهش داد.

جهانگیری همچنین از دبیرخانه شورا خواست كارگروهی متشكل از دستگاه های مرتبط را تشكیل دهد تا مسائل و موضوعات مرتبط با ساماندهی منطقه شهری تهران بزرگ بصورت جامع و با درنظر گرفتن همه جوانب امر بررسی شود و نتایج آن برای تصمیم گیری نهایی در شورا ارائه گردد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به قانون ضرورت امكان سنجی برای جا به جایی و انتقال مركز سیاسی و اداری كشور به وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورا مأموریت داد تا در خصوص این موضوع طرح مطالعاتی امكان سنجی و جانمایی را در دستور كار قرار دهند و در جلسه آتی شورا نتایج این مطالعه را مطرح كنند.

وی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه درباره طرح ساماندهی حمل و نقل منطقه شهری تهران ـ كرج از دبیرخانه شورا خواست این گزارش و مجموعه مطالعات گذشته درباره ساماندهی حمل و نقل تهران بزرگ را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد و پیشنهاداتی جامع و قابل اجرا تدوین و در جلسات آتی شورا مطرح كنند.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با تاكید بر اینكه باید نگاهی كلان به موضوع ساماندهی تهران و انتقال مركز سیاسی از پایتخت داشته باشیم،‌ گفت: اگر همه مسائل و موضوعات بطور جامع مورد توجه قرار نگیرد، هر گونه ساماندهی می تواند منجر به افزایش جذابیت پایتخت شده و زمینه را برای پذیرش جمعیت بیشتر فراهم كند.

در این جلسه كه وزرای راه و شهرسازی، اطلاعات، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و تعدادی از نمایندگان مردم استان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند،‌ نماینده وزارت راه و شهرسازی گزارشی از طرح ساماندهی حمل و نقل منطقه شهری تهران ـ كرج ارائه كرد و به تشریح وضعیت موجود و راهكارهای پیشنهادی برای ساماندهی حمل و نقل تهران و كرج پرداخت.

در این گزارش بر ضرورت اصلاح و بهبود حمل و نقل همگانی استان های تهران و البرز تاكید شد و بهبود خدمات حمل و نقل همگانی و ارائه خدمات قابل رقابت با خودروی شخصی بعنوان یكی از راهكارهای ساماندهی حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص ساماندهی مسائل تهران و انتقال مركز سیاسی ـ اداری از پایتخت،‌ مقرر شد دبیرخانه شورا با تشكیل كارگروهی متشكل از دستگاه های مرتبط، مطالعات، پیشنهادات و راهكارهای اجرایی را بصورت دقیق مورد بررسی قرار دهند و نتایج و مصوبات جلسات و پیشنهادات را در قالب راهكارهای عملیاتی در جلسات آتی شورا مطرح كند./841/د103/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات