۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۹۹۷۸۸
آیت الله حسینی بوشهری:

علی ابن باقر در راه دفاع از دین به شهادت رسید

علی ابن باقر در راه دفاع از دین به شهادت رسید
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: امامزاده علی ابن باقر (ع) به منطقه کاشان آمد و در سن ۳۲ سالگی در راه دفاع از دین در منطقه اردهال کاشان به شهادت رسید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دوشنبه شب در شب شهادت حضرت سلطان علی بن امام باقر (ع) همراه با یادواره ۱۵۰ شهید منطقه اردهال که در آستان مقدس این امامزاده واجب التعظیم در مشهد اردهال کاشان برگزار شد، گفت: علی ابن باقر (ع) در سال ۱۱۶ هجری قمری در این منطقه بعد از سه سال کارسترک تبیلغی به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه مردم ولایتمدار منطقه کاشان وفین و اردهال با تمام وجود در شهادت فرزند بلافصل امام باقر (ع) عزاداری می‌کنند، افزود: مردم کاشان و فین کاشان وخاوه در هفته دوم مهر بزرگترین عزاداری کشور را در منطقه اردهال کاشان برگزار می‌کنند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: اگر علی ابن باقر (ع) به منطقه اردهال کاشان آمد برای این بود که مردم منطقه کاشان و فین کاشان به دنبال فراگیری احکام دین و شریعت بودند و برای همین بود که برای امام باقر (ع) نامه نوشتند و از حضرت خواستند نماینده خود را به این منطقه اعزام کند که این نشان دهنده علاقه مردم منطقه به احکام دین و شریعت است.

به گفته وی علی ابن باقر (ع) امام جمعه و  امام جماعت و گره گشای مشکلات مردم و مرجع مراجعات مردم بوده است مردم منطقه ارادت خاصی به امامزاده واجب تعظیم داشتند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه به جایگاه فرهنگ دینی و وظایف ما نسبت به این جایگاه در عصر حاضر اشاره کرد و افزود: انبیا و اولیای الهی جان خود را فدا کردند تا دین زنده بماند، چون دین مجموعه‌ای از قوانین و وطایفی است که تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت ما است و کاملترین دین در دنیا دین اسلام است.

آیت الله حسینی بوشهری نقش دین در زندگی انسان را حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: بین انسان‌های دین دار و بی دین کسانی که اهل نماز و دین و روزه و حج و جهاد و زکات و واجبات هستند با کسانی که خدا را قبول ندارد تفاوت‌های فاحشی است.

وی دین را مایه حیات جاودانی انسان دانست و اظهار داشت: انسان دارای دو حیات مادی و حیوانی است که خروجی حیات ظاهری و مادی و حیوانی نفس کشیدن و غذا خوردن و تولید مثل و حرکت است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: امیرمومنان (ع) می‌فرماید، کسانی که با دین ارتباط ندارند حیات ندارند و آنچه شما تصور می‌کنید حیات و زندگی مادی و دنیایی است چرا که انسان در پرتو دین است که معنای واقعی و حقیقی حیات و زندگی را درک می‌کند.

وی افزود: علی ابن باقر (ع) از مدینه به منطقه کاشان آمد تا به وظیفه خود عمل کند و در سن ۳۲ سالگی در راه دفاع از دین در منطقه اردهال کاشان به شهادت رسید و اگر امروز زن و مرد و پیر و جوان به زیارت این این امامزاده واجب التعظم می‌آیند وظایفی را بر عهده دارند که باید به وظایف خود دینی عمل کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه امتیاز انسان به عنوان اشرف مخلوقات را نسبت به حیوان فراز‌تر از نفس کشیدن و غذا خوردن وحرکت و تولید مثل دانست و ابراز داشت: ارتباط انسان ماورای طبیعت و با خدا و دین است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: نخستین وظیفه ما بعد از دین شناسی و شناخت از دین که نقش حیات برای ما دارد داشتن معرفت کامل به دین است، چرا که آن‌هایی که به دین معرفت نداشته باشند انسان‌های بی دین هستند و  زنده نیستند و زنده بودن آنها ظاهری و مادی و حیوانی است.

وی شناخت از دین را نخستین گام در دینداری دانست و اظهار داشت: در عصر حاضر تمامی امکانات از فضای حقیقی گرفته تا فضای مجازی و مساجد و تکایا و امامزادگان و بقاع متبرکه و انتشارات و کتاب‌ها برای فراگیری علوم دینی فراهم است و هیچکس نمی‌تواند مدعی شود زمینه آشنایی و آگاهی از دین ندارد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: اگر اعتقادات جوان مسلمان امروز بر پایه اعتقادت صحیح استوار باشد هنگام بروز شبهات دچار لغزش نخواهد شد و در مقابل یک شبهه در فضای مجازی رنگ نخواهد باخت و با دین و نماز و روزه خداحافظی نخواهد کرد.

وی با تأکید بر محکم کردن پایه‌های اعتقادی جوانان، ادامه داد: اگر نسل جوان امروز پشتوانه غنی دینی نداشته باشد مورد هجمه دشمن قرار خواهد گرفت و چون را دین را درست نشناخته است با کوچکترین شبهه و پرسش و سؤال تسلیم خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نخستین وظیفه ما در قبال دین شناخت عمیق از دین است تا هنگام خطر و هجمه دین بتواند ناجی ما باشد، گفت: برای شناخت از دین نیاز به مطالعه کتاب و تحقیق و بهره برداری علمی از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است.

لازم به ذکر است، حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایت‌مدار فین و کاشان از طرف امام معصوم‹‹پدر خود›› به آن منطقه کاشان و به مدت ۳ سال به راهنمایی و ارشاد مردم پرداخت، وی در حالی که نیابت امام را از سوی دو امام زمان خود به‌عهده داشت، با لشکرکشی حکام منطقه روبه‌رو شد و پس از ۳ روز مبارزه در سرزمین اردهال به‌همراه یارانش مانند جد مظلومش امام حسین (ع) با لب تشنه، سر از بدنش جدا کردند.

شایان ذکر است، است ۲۷ جمادی الثانی یادآور حماسه خونین و جاویدان اردهال در سال ۱۱۶ هجری قمری و سالروز شهادت فرزند بلافصل امام محمدباقر (ع) و حضرت سلطان محمود بن امام باقر (ع) در مشهداردهال کاشان است که ایشان نخستین شهید خاندان پاک اهل‌بیت (ع) در ایران است./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات