۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۵۹۹۸۲۱
به همت رایزنی فرهنگی ایران انجام شد؛

برگزاری مراسم میلاد حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن در فیلیپین

برگزاری مراسم میلاد حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن در فیلیپین
در مراسم ویژه بزرگداشت مقام زن در فیلیپین رییس انجمن دوستی زنان فیلیپین و ایران که بانویی مسیحی است، حضرت فاطمه(س) را الگویی برای زنان جهان برشمرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن به همت رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین و با مشارکت انجمن دوستی زنان فیلیپن و ایران در رایزنی فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم خانم پنه لوپه بلمونته، رییس پارک‌های ملی و رییس انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین، خانم نورلایلی (LILI NURLAILI) رایزن فرهنگی اندونزی در فیلیپین، خانم مارگریتا موران فلوریدا(Margarita Moran-Floirendo) عضو و رییس هیئت امنای مرکز فرهنگی فیلیپین، پدر کارلوس رِیِس(Carlos Reyes) مسؤول گفتگوی ادیان کلیسای کاتولیک فیلیپین، پیبنتو، رییس دانشگاه سنت اسکلاستیک، خانم دکتر آبررا  Abrera رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه دولتی فیلیپین،  خانم میاو جینگ Miao gingاز معبد بوداییان فیلیپین، اعضای جنبش فوکولاره، کلیسای مورمون‌ها، اساتید دانشگاه‌ها و اعضای انجمن دوستی و همچنین بانوان ایرانی و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

در این مراسم ابتدا محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، سخنان خود را با حدیث نبوی «بهشت زیر پای مادران است» آغاز کرد و گفت: این برنامه سومین برنامه در طول دو سال گذشته است که به مناسبت سالروز تولد دختر پیامبر گرامی اسلام حضرت فاطمه (س) که در این دوسال با برنامه‌های روز جهانی زن همزمان شده است، در همکاری با انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین برگزار می‌شود.

وی افزود: هر ساله در ایران به مناسبت تولد دختر حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام حضرت فاطمه(س) به عنوان روز زن و روز مادر جشن می‌گیرند و ما اینجا به همین مناسبت و برای گرامیداشت مقام زنان و مادران به عنوان هسته اصلی خانواده‌ها جمع شدیم تا این روز را گرامی بداریم.

عشق مادر به فرزند؛ سمبل عشق خدا به بندگان

سپس پدر کارلوس رِیِس Carlos REYES مسؤول گفتگوی ادیان کلیسای کاتولیک فیلیپین طی سخنانی ضمن تبریک روز مادر با بیان اینکه ارزش زیادی برای زنان قائل است، گفت: به عنوان یک کاتولیک باور دارم که عشق مادر به فرزند سمبل عشق خدا به بندگانش است و این خداست که مادران را خلق کرده است.

وی افزود: زمانی که من کودک بودم و توانایی سخن گفتن نداشتم ، مادرم به اتاقم می‌آمد و بعد از اینکه چراغها را خاموش می‌کرد کنار من می‌خوابید و شروع به دعا‌خواندن می‌کرد. من هرگز آن لحظات را فراموش نمی‌کنم و این راز و رمزی است که من با آن عشق ورزیدن را یاد گرفتم و مادرم نخستین کسی بود که آن را به من آموخت. من مطمئنم که اگر عاقبت ملل به دست زنان و مادران تعیین می‌شد هرگز جنگی صورت نمی‌گرفت به دلیل اینکه مادران هرگز راضی نمی‌شوند فرزندان خود را به جنگ بفرستند.

رِیس تأکید کرد: امیدوارم زنان قدرت بیشتری بگیرند و نقش بیشتری به ویژه در فعالیت‌های مذهبی داشته باشند و تعداد رهبران زن افزایش پیدا کند. بیشتر کسانی که در آماده سازی فعالیت‌های مذهبی به ما کمک می‌کنند، زنان هستند و حتی در مراسم مذهبی بیش از ۸۰ درصد کسانی را که حضور پیدا می‌کنند، زنان تشکیل می‌دهند. من باور دارم زنان مذهبی تر از مردان هستند و من این را در زندگی روزمره شاهد هستم زیرا آنان بیشتر عبادت می‌کنند و اعتقادات قوی‌تری دارند. زمانی که مادران فرزندی را در درون به طور معجزه آسایی پرورش می‌دهند به وجود خدایی که آن را نمی‌بینند ایمان بیشتری پیدا می‌کنند.

وی گفت: من از خدا به خاطر وجود زنان سپاسگزارم. من برای قدرت بخشیدن به زنان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم و در کلیسایی که خودم در آن فعالیت دارم، بیشتر فعالیت‌ها توسط زنان انجام می‌گیرد و بدون وجود آنها من قادر به انجام کارها نیستم.

حضرت فاطمه؛ بانویی با فضیلت

در ادامه خانم پنه لوپه بلمونته  Penelope Belmonte رییس پارک‌های ملی فیلیپین و رییس انجمن دوستی زنان فیلیپین و ایران که از مسیحیان است، گفت: ماه مارس، یادآور تجلیل از زنان در سراسر دنیا است که با بزرگداشت روز زن در ایران و تولد حضرت فاطمه همزمان شده است. حضرت فاطمه الگوی برتر زنان به عنوان دختری مهربان، همسری فداکار و مادری نمونه است. او نمونه‌ای از یک بانوی با فضیلت بود.

وی افزود: ما زنان فیلیپینی و ایرانی،  باید در عمل ارزش‌های مشترک چون حضرت فاطمه را به اشتراک بگذاریم ما قدرتمند هستیم و علاوه بر اینکه روشنایی بخش خانه‌هایمان هستیم در جامعه نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنیم. ما زنان قدرت الهام بخشیدن و تغییر دنیا را داریم.

این بانوی فیلیپینی تصریح کرد: بر اساس تجربه شخصی که به عنوان یک رهبر و راهنما دارم، زن بودن را هرگز بازدارنده و مانع نمی‌دانم. در طول دهه گذشته، هیئت بررسی و توسعه پارک‌ها در فیلیپین از سوی زنان اداره شده است. من نیز مدیر اجرایی آن هستم. یکی از برنامه‌های مدیریتی اصولی من برابری جنسیتی و پیشرفت است که در جهت قدرت دهی به زنان دنبال می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: ما همه می‌توانیم در کنار یکدیگر بایستیم و حضرت فاطمه را در درون خود پرورش دهیم.

تبیین بیانات رهبری درباره زنان

تندیس تقوی، معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین نیز در ادامه مراسم سخنرانی و اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) می‌فرماید: «هویت اسلامی زن مسلمان این است که ظرافت‌ها و لطافت‌های خود را حفظ می‌کند، از حق خود دفاع می‌کند، در میدان علم و معنویت و سیاست برای جلب رضایت خدا پیش می‌رود و الگویی برای زنان می‌شود» می‌خواهم سخنانم را با سؤالی چالش برانگیز از تک‌تک شما آغاز کنم، چرا با وجودی که زنان نیمی از جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند و توان بالایی در افزایش بهره‌وری جامعه دارند حضور آنها در مشاغل مدیریتی در سطح جهانی ناچیز است؟ چرا با وجودی که زنان مدیران و رهبران موفق‌تری هستند و دلسوزی و همدلی بیشتری دارند و شیوه‌های گفت و گوی دو جانبه و دربرگیرنده و قوی را بهتر می‌دانند و حتی با وجود دستمزد پایین تر و درآمد یک دهم درآمد جهانی و انتظارات بیشتر از طرف خانواده، مشارکت‌های کمتری در سطح جهانی دارند و حتی شرایط کمتری برای تحصیل دارند؟

بزرگداشت مقام زن در فیلیپین/ بانوی مسیحی: حضرت فاطمه(س) الگوی زنان جهان است

وی افزود: «ماریانا دوارته موتزنبرگ»، مسؤول برنامه‌های جنبشی اتحادیه بین‌المللی پارلمان‌ها می‌گوید: «سهمیه‌های جنسیتی، حرکتی نمادین هستند. پارلمان‌ها باید آیینه جامعه باشند وقتی نیمی از جامعه زنان هستند باید این جمعیت در پارلمان نمود داشته باشد».

تقوی تصریح کرد: کشورهایی که در سال ۲۰۱۸ بیشترین حضور زنان در پارلمان را داشتند، شامل رواندا، کوبا، بولیوی، مکزیک، گرانادا، نامبیا، نیکاراگوئه، کاستاریکا، سوئد و آفریقای جنوبی بوده‌اند، کشورهای نپال، فیلیپین  و اوگاندا هم در قانون اساسی کشورشان سهمیه جنسیتی مشخص کرده‌اند. قابل توجه است، کشورهایی که با تبلیغات زیاد صحبت از برابری حقوق زنان می‌کنند  نامشان دراین میان نیست. این در حالی است که هوش بالا و توانمندی بایدتعیین کننده باشد نه جنسیت.

این بانوی ایرانی تأکید کرد: دوستان و عزیزان فرهیخته لطفاً به مدیا و شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنید. من تصور می‌کردم، زنان فیلیپینی رنان زیبایی هستند که در مسابقات ملکه زیبایی مقام می‌آورند و فیلیپین دومین کشوری است که بیشترین پیروزی را در چهار دوره رقابت‌های بزرگ و بین المللی ملکه زیبایی به دست آورده است و زنان این کشور بهترین مدل‌ها برای تبلیغ برندهای معتبر و مهم آرایشی هستند.

وی گفت: اما صادقانه اعتراف می‌کنم اشتباه کردم، به مدیا اعتماد کردم، لطفاً شما اعتماد نکنید. زنان فیلیپینی به راستی مانند تک تک شما دوستان من زیبا هستند. اما زیبایی شما دوستان دانشمند و فرهیخته‌ام از جنس دیگری است، مادران مهربان، فداکار و زنان ارزشمند برای کشورتان که زیبایی روح شما بر صورت شما تلألو انداخته است و مشارکتتان حتی فعالانه تر از مردان است و از این جهت صمیمانه به شما تبریک می‌گویم.

دستاوردهای پس از انقلاب

تندیس تقوی تصریح کرد: می‌خواهم بدون جانبداری در مورد وضعیت فعلی زنان ایران ومشارکت آن ها در فعالیت‌های اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی بگویم و امیدوارم شما ایران را ازنزدیک ببینید و حقیقت را حس کنید، همانطور که من حقیقت شما را دیدم. نرخ بالا رفتن اشتغال زنان بعد از انقلاب، رشد صعودی زنان در تحصیلات تکمیلی، میزان امید به زندگی بیشتر زنان و روند صعودی مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی ایران، برخی از دستاوردهای ایران پس از انقلاب بوده است. ایران موفق‌ترین کشور در کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بوده است.

معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین ادامه داد: مقایسه روند تحولات رتبه ایران در شکاف جنسیتی، قیاس مناسبی از روند برابری در آموزش، سیاست و بهداشت بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد دارد. و این بدان معنی است که در دهه‌های پس از انقلاب با همه صدمات جنگ تحمیلی و فشارهای اقتصادی زمان ما دوشادوش مردان برای اعتلای کشورمان کوشیده‌ایم. می‌دانم با استانداردهای مطلوب در بعضی موارد فاصله داریم و در بعضی هم چون نانوتکنولوژی، بیو تکنولوژی و روبو کاب بالاترین هستیم ولی همین تلاش برای رسیدن ارزشمند است.

وی با اشاره به قوانین مربوط به چند همسری در اسلام اظهار کرد: سؤالاتی در این باره از من می‌شود که تمام اتفاقات خوب بالا را تحت شعاع قرار می‌دهد، این باور اشتباه وجود دارد که چند همسری از حقوق عادی مردان مسلمان است، در حالی که این گونه نیست و اسلام قانون تعدد زوجات را به شرط رعایت کامل عدالت آورده و آن را محدود کرده است. شرط عدالت یعنی محدودیت و در عصر حاضر عدالت برای زن و مرد فرهیخته تعبیر شفاف و عمیقی  دارد.

تقوی در پایان آرزوی دنیای بدون جنگ و تبعیض را آرزو کرد و گفت: امیدوارم به کمک زنان، مردان، پدران، پسران و برادران و همسران ما که همراهانمان برای رسیدن به دنیای امن هستند نسل آینده ما دنیای بدون جنگ، تبعیض، بدون هوای آلوده، سبز و زیبا و با صلحی پایدار را تجربه کند.

در ادامه خواهر کریستین پیتو Christine Pinto رییس دانشگاه سنت اسکُلاستیک ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی به خاطر برگزاری مراسم، گفت: به اشتراک گذاشتن فرهنگ ایرانی به ویژه خوشنویسی ایرانی (اشاره به نمایشگاه‌های خوشنویسی ایران در فیلیپین) چشمان ما را برای دیدن هر چه بهتر فرهنگ ایرانی باز کرد و این آغازی برای شروع دوستی ما بود.

وی به عنوان یک کاتولیک حضرت مریم را به عنوان الگویی برای زنان جهان دانست و افزود: حضرت مریم به عنوان مادر حضرت عیسی فراتر از الگویی مذهبی، معنای واقعی چگونه اطاعت و بندگی کردن را یاد داد.

این بانوی مسیحی تصریح کرد: من فکر می‌کنم در اینجاست که ما به عنوان یک زن قدرت می‌گیریم، به دلیل اینکه ما در تصویر حضرت مریم مادری را می‌بینیم که برای عشق به پسرش رنج فراوانی کشیده است، نه فقط عشق به حضرت عیسی بلکه عشق به خدا، کسی که آفریننده ماست.

عدالت؛ هدف پیامبران

همچنین زینب هاویر Zeinab Javier محقق فرهنگی به سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند متعال ۲۴ هزار پیامبر برای ما فرستاده است. تمامی این پیامبران که برخی از آنان را ما به خوبی می‌شناسیم،از آدم تا نوح، موسی، عیسی و حضرت محمد آمدند تا عدالت را در جامعه برقرار کنند.

وی افزود: بر خود واجب می‌دانم در اینجا به دو زن فوق العاده و ویژه یعنی حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(س) اشاره کنم که زنان امروزه باید آنها را الگوی خود قرار دهند و از آنها درس زندگی بگیرند، این دو قادر بودند عدالت را به عنوان یک زن برقرار کنند. به دلیل اینکه قلب و عقل آنها قادر به درک واقعیت در مورد خدا بود و در هر قدمی که آنها برداشتند هرگز خدا را فراموش نکردند.

بنا بر این گزارش، مریم تمهیدی، از دیگر سخنرانان مراسم سخنان خود را با خواندن آیه‌ای از قرآن آغاز کرد و حضرت فاطمه (س) را سمبل سخاوت و بخشندگی و فداکاری نامید.

وی بیان کرد که بیش از ۳۰ سال در ایران زندگی کرده است و به نقش مهم زنان در جامعه ایرانی اشاره کرد. وی افزود در زمانی که تازه به ایران مهاجرت کرده بودم با دیدن اتحاد بین زنان ایرانی شگفت زده شدم.

تمهیدی به نقش زنان در طول هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد که چگونه مردان را حمایت و پشتیبانی می‌کردند و مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا را الگوی خوبی از پیروان حضرت فاطمه (س) نامید.

در ادامه خانم آبررا Abrera رییس دانشکده علوم اجتماعی و فلسفه دانشگاه دولتی فیلیپین گفت: آنچه را که در طول این چند ماه با آشنایی با فعالیت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از ایران شناختم برای من بسیار جالب بود و من امیدوارم در آینده نزدیک با یک هیئت دانشگاهی به ایران سفر کنم و از نزدیک با فرهنگ و هنر این مردم آشنا شوم.

 در پایان محمد تنهایی، سفیر ایران در مانیل اظهار کرد: هر دو گروه زنان ایران و فیلیپین در کشورشان فعال هستند چون الگوهایی مانند حضرت فاطمه (س) وحضرت مریم(س) را دارند که خداوند فرستاده است.

وی افزود: در جامعه امروزی اخلاقیات بسیار مهم است این همان چیزی است که مورد توجه همه ادیان است و همه ما می‌دانیم معنویت و اخلاق  در همه ادیان به ویژه اسلام و مسیحیت بسیار توصیه شده است./847/ب101/ف

ارسال نظرات