۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۵۹۹۸۸۵
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

جذب افراد مستعد اولویت پذیرش طلبه در حوزه علمیه خراسان شمالی است

جذب افراد مستعد اولویت پذیرش طلبه در حوزه علمیه خراسان شمالی است
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: باید تلاش کنیم طلاب مستعد و کیفی جذب مدارس علمیه شوند تا در آینده ثمرات و برکات مناسبی داشته باشند و بتوانند امام جامعه شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست با مدیران مدارس علمیه استان که با محوریت جذب و پذیرش طلبه برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه 125 سوره نحل می‌فرماید: «ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّک بِالْحِکمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّک هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» و تأکید می‌کند با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به شیوه‌ای که نیکوتر است مجادله کن، در حقیقت پروردگار تو به حال کسی که از راه او منحرف شده داناتر و او به حال راه‌یافتگان نیز داناتر است.

وی تصریح کرد: بر این اساس باید دعوت به سمت طلبگی و تحصیل در حوزه علمیه با تدبیر مناسبی صورت گیرد تا اثرگذاری شایسته و مورد انتظار را داشته باشد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه در این راستا روش‌های مختلفی اعمال شده است، ادامه داد: دعوت در قالب اردوی جهادی، دعوت از اول مهر با حضور در مدارس آموزش و پرورش و تبلیغ حوزه علمیه و ... روش‌ها و اقداماتی است که در راستای جذب افراد مستعد به حوزه علمیه صورت گرفته است.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: باید تلاش کنیم طلاب مستعد و کیفی جذب مدارس علمیه شوند تا ثمرات و برکات داشته باشند و بتوانند امام جامعه شوند؛ زیرا حتی اگر عالم و آدم فرعون شوند قطعاً خداوند موسایی را برای هدایت برمی‌انگیزاند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه ما باید در این راستا رسالت و وظیفه خود را به‌درستی انجام دهیم، افزود: امام علی (ع) می‌فرماید: «اَلاِعْتِبَارُ یقُودُ اِلَی الرُّشْدِ» و تأکید می‌کند عبرت گرفتن انسان را به سوی راه صواب و درست می‌کشاند؛ ازاین‌رو ما هم باید در موضوع جذب و پذیرش طلاب از تجربیات گذشته خود استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه کیفیت پذیرش مهم‌تر است؛ زیرا اینکه طلبه بپذیریم؛ اما خروجی مناسبی نداشته باشیم درست نیست.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی در خاتمه گفت: امسال ظرفیت اعلامی 15 مدرسه علمیه برادران و خواهران فعال در استان برای جذب و پذیرش طلبه جدید حدود 500 نفراست که از این تعداد 230 نفر طلبه برادر و 265 نفر هم طلبه خواهر هستند.

گفتنی است، در سال تحصیلی جاری درمجموع دو هزار و 800 طلبه در 15 مدرسه علمیه شامل شش مدرسه علمیه خواهران و 9 مدرسه علمیه برادران استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد هزار و 700 نفر برادر بوده و مابقی طلاب خواهر هستند.

از مجموع طلاب مشغول به تحصیل در حوزه علمیه خراسان شمالی حدود 250 نفر طلبه سطوح دو و سه، 50 نفر طلبه سطح عالی یا چهار و مابقی طلاب سطح یک هستند.

همچنین تعداد کل اساتید مدارس علمیه خواهران و برادران استان 190 نفر است که از این تعداد 150 استاد برادر و 40 استاد خواهر در مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف استان، فعالیت تدریسی دارند.

شایان‌ذکر است، حوزه علمیه خراسان هزار و 200 سال قدمت داشته و اکنون با بیش از 30 هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در 131 مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 1395 به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه 95 به مدیریت استانی ارتقا یافت./9314/د103/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات