۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۹۹۹۱۱
آیت الله رجبی:

فرصت فضای مجازی در صورت عدم کنترل به تهدید تبدیل می شود

فرصت فضای مجازی در صورت عدم کنترل به تهدید تبدیل می شود
آیت الله رجبی فضای مجازی را دارای فرصت و تهدید دانست و تصریح کرد: در صورتی که فضای مجازی کنترل نشود فرصت آن به تهدید تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رجبی در مراسم اختتامیه دوره آموزشی سواد رسانه ای که در مسجد علی بن موسی الرضا شهرک قدس برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و گرامی داشت یاد شهدا گفت: از دست اندرکاران دوره آموزشی سواد رسانه ای تشکر می کنم و امیدوارم این گونه برنامه ها در افزایش فرهنگ دینی جامعه مؤثر واقع شود.

عضو جامعه مدرسن حوزه علمیه قم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: باید خدا را برای این نعمت بزرگ رهبری، که همواره دیده بانی برای نظام و انقلاب بوده است، شکر کرد که همواره رهنمودهای ایشان نقشه راه را پیش پای ما می گذارد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی، آرزوی همه انبیاء، ائمه معصومین(ه) و شهدای تاریخ اسلام است، اظهار کرد: همه پیامبران و شهدای اسلام آرمانشان پیاده شدن اسلام بوده است و آرزو داشته اند زمانی فرا رسد که در رأس نظام، شخصیتی همانند امام خمینی(ره) یک عارف، مجتهد و شخصیتی بی نظیر و شخصیتی همانند رهبر معظم انقلاب، دلسوز اسلام و امت اسلام بر سر کار باشد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: پس از دوران کوتاه حکومت امام علی(ع) و امام حسن(ع) جامعه اسلامی، چنین نظامی را به چشم خود ندیده است؛ این که گفته شد این نظام اسلامی آروزی انبیا است بدین جهت است که قانون اساسی آن همه را به موازین اسلامی فرا می خواند و در راس آن شخصیتی که غیر از سعادت دنیوی و اخروی همه بشریت دغدغه دیگری ندارد، قرار گرفته است.

وی با تصریح بر این که اسلام به دنبال سعادت تمام بشریت است، گفت: اگر امام خمینی(ره) از صدور انقلاب سخن می گوید به دلیل این است که می خواهیم همه بشریت از سعادت برخوردار شود و نسبت به هر فردی در جهان احساس مسؤولیت داریم.

آیت الله رجبی ادامه داد: در مقابل آرمان های شهدا و انقلاب که سعادت اخروی و دنیوی بشریت است افرادی قرار دارند که غیر از فساد چیز دیگری برای جامعه جهانی نمی خواهند؛ اگر از مردم ما بخواهید چند نمونه از افرادی که در برابر بشریت ایستاده اند نام ببرند، نام ده ها نفر را بیان خواهند کرد که نشان دهنده آگآهی این ملت است.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان، بسیار تلاش کردند که انقلاب اسلامی را به زیر آورند اما این نظام علی رغم توطئه های فراوان، چهل سال به راه خود ادامه داد و در برخی زمینه ها نیز به گونه ای رشد کرده است که رتبه نخست جهانی را به خود اختصاص داده است؛ آن هم در شرایطی که تمام جهان علیه آن قد علم کرده است؛ راهپیمایی 22بهمن به دشمنان فهماند هر مقدار بیشتر توطئه کنند ملت ایران مقاوم تر می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فضای مجازی را از ابزار دشمن برای مقابله با دین دانست و افزود: اگر آشنایی اندکی با فضای مجازی داشته باشیم به فرمایش رهبری پی خواهیم برد که فرمودند اگر این فضا مدیریت نشود قتلگاه جوانان خواهد شد.

وی با تصریح بر این که فضای مجازی در عین حالی که فرصت است، یک تهدید بسیار جدی است، اظهار کرد: اگر در یک زمانی، شخصی همانند سلمان رشدی کتابی علیه اسلام می نوشت، امروزه هزاران برابر آن اندیشه ها در فضای مجازی پهن شده است.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: فضای مجازی هیچ گونه مرز، سن و قشری را نمی شناسد و در درون خانه های ما نفوذ کرده است و در کمترین زمان خبرها را در دنیا منتشر می کند که اگر مدیریت شود و در دست انسان های صالح قرار گیرد، می تواند جهان را بسازد و اگر در دست دشمن بشریت قرار گیرد، می تواند بشریت را به گمراهی کشاند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به محورهای مورد هجوم دشمن در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: نخستین محور، مبانی بنیادی اعتقادی است که اگر از مردم گرفته شود، مردم از انقلاب فاصله خواهند گرفت؛ دومین محور، قرآن کریم است زیرا قرآن است که می تواند ملت را حفظ کند؛ سومین محور نیز هجوم به مسائل اخلاقی است که اگر جامعه دچار فساد اخلاقی شود همه چیزش را از دست می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر بتوانیم فضای مجازی را کنترل کنیم، استفاده های فراوانی می توان از این فضا کرد بنابراین کنترل این فضای مجازی بر عهده تمامی مسؤولان کشور، روحانیت، قشر فرهیخته دانشگاهی و فعالان فرهنگی است.

وی اظهار کرد: این که رهبر معظم انقلاب می گویند اگر رهبر نبودم مدیریت فضای مجازی را بر عهده می گرفتم بدین معنی است که بعد از رهبر، مهم ترین جایگاهی که می تواند جامعه را به سمت ثواب یا فساد برد، فضای مجازی است.

آیت الله رجبی با بیان این که رهبر معظم در زمینه فضای مجازی نیز دارای راهبردی حکیمانه هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب چندین سال گذشته شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند و وظایف آن را در دستور العملی با 36 بند بیان کردند اما متأسفانه این دستورالعمل از سوی هیچ دولتی چه در گذشته و چه دولت فعلی جدی گرفته نشد.

وی ایجاد ابزارهای مناسب را نخستین گام برای کنترل فضای مجازی دانست و بیان کرد: ابزارهای فضای مجازی در دست دشمنان است و هرگونه که بخواهند آن را مدیریت می کنند؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند موتور جست و جو ایجاد کنید و تا زمانی که چنین نشده است پهنای باند را افزایش ندهید که در این زمینه تلاش هایی شد اما به نتیجه نرسید.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: اکنون که مدیران، دلسوز فضای مجازی نیستند باید گام دوم را برداشت که عبارت است از مدیریت کاربران فضای مجازی؛ برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای کار بسیار مناسبی است زیرا در صورتی که کوتاهی از سوی مسؤولان وجود دارد می توان جامعه را با خطرات فضای مجازی آشنا کرد تا کمتر صدمه ببینند.

وی در پایان به اثرات مثبت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب با استفاده از فضای مجازی نامه خود را به دست جوانان غربی و اروپایی می رساند؛ به صورت کلی فضای مجازی دارای جنبه مثبت است اما باید سواد رسانه ای مردم را افزایش داد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات