۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۵۹۹۹۲۴
آیت الله صافی گلپایگانی:

وقف پشتوانه ای برای توسعه و عظمت اسلام است | لزوم احیای موقوفات حوزوی

وقف پشتوانه ای برای توسعه و عظمت اسلام است | لزوم احیای موقوفات حوزوی
حضرت آیت الله صافی وقف را پشتوانه‌ای برای توسعه اسلام دانست و گفت: هر چه بیشتر در مسیر احیای موقوفات گام برداریم، بیشتر می‌توانیم به گسترش فرهنگ دینی کمک کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار رییس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: امیدواریم اقدامات گسترده این سازمان مورد رضایت خداوند و عنایت امام عصر(عج) قرار گیرد.

وی افزود: خیرین و نیکوکارانی که تمکن مالی داشته‌اند در طول تاریخ اموالی از خود به یادگار گذاشته‌اند که در قالب وقف، مسبب برکات و آثار خیر فراوان شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مدیریت وقف باید مطابق دستورات شرع و نیت واقفان صورت گیرد، گفت: لازم است نظر واقفان به صورت دقیق و کامل تامین شود.

وی ادامه داد: باید مواظب باشید مقاصد افرادی که وقفی از خود به یادگار گذاشته‌اند کاملا محفوظ بماند و دلیل ماندگاری وقف نیز همین مسأله است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه این مسأله سبب جلب اعتماد عمومی و گرایش بیشتر به وقف خواهد شد، خاطرنشان کرد: صدقه جاریه در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته و وقف، مصداق بارز آن است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: وقف در طول تاریخ موجب انجام کارهای بزرگ و رساندن منفعت به اجتماع شده و افتخاری بزرگ برای فعالان این عرصه بوده است.

وی با بیان اینکه لازم است موقوفات فراموش شده احیا شوند، گفت: شناسایی املاک وقفی و بررسی دقیق وقف‌نامه‌ها در این زمینه ضروری است ضمن اینکه مطالعه این وقف‌نامه‌ها و الفاظی که در آنها بکار رفته، نشان‌دهنده توجه خیرین به نیازهای جامعه در هر دوره زمانی است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی ادامه داد: هر چه بیشتر در مسیر احیای موقوفات گام برداریم، بیشتر می‌توانیم به گسترش فرهنگ وقف کمک کنیم و در نتیجه گرایش به این سنت حسنه نبوی هم بیشتر خواهد شد.

این مرجع تقلید وقف را پشتوانه‌ای برای توسعه اسلام دانست و گفت: هرچه موقوفاتی بیشتر برای گسترش دین و معارف مکتب اهل بیت(ع) داشته باشیم، به عظمت دین اسلام کمک بیشتری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه احیای موقوفات حوزوی هم باید تلاش بیشتری صورت بگیرد زیرا حوزه‌ها موجب نشر معارف دینی می‌شوند و نفع آنها به جامعه می‌رسد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با تاکید بر مستندسازی تاریخی موقوفات و واقفان در دوره‌های گوناگون عنوان کرد: آثاری که خیرین بر جا گذاشته‌اند موجب برکات فراوانی شده و نام نیک آنها را در صفحات تاریخ به ثبت رسانده است.

محمد قمین
ارسال نظرات