۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۵۹۹۹۳۰
واکنش آیت الله مکارم به برخی اهانت ها علیه شورای عالی حوزه:

شورای عالی حوزه مورد تأیید رهبری و مراجع است | جوان گرایی را بد تفسیر نکنیم

شورای عالی حوزه مورد تأیید رهبری و مراجع است | جوان گرایی را بد تفسیر نکنیم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به برخی اهانت ها علیه شورای عالی حوزه واکنش نشان داد و تاکید کرد که شورای عالی مورد تایید مراجع و رهبری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، به برخی اهانت ها و سخنان نامناسب علیه شورای عالی حوزه و اکنش نشان داد.

وی گفت: شنیده شده که در برخی از جلسات برخی افراد کم اطلاع به شورای عالی حوزه اهانت و از سخنان نامناسبی استفاده کرده اند؛ توجه داشته باشید اعضای شورای عالی حوزه مورد تایید  مراجع تقلید و رهبر بزرگوار انقلاب هستند؛ رهبری و مراجع حکم آقایان محترم شورا را برای عضویت امضا کرده اند، اگر کسی به آنها اهانتی کند یا سخن نامناسبی درباره آنها بکار ببرد و یا چیز خلاقی بگوید به مراجع و رهبر بزرگوار انقلاب توهین کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: خدا رحمت کند حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که می فرمودند« کسانی که به مراجع اهانت کنند از ولایت خدا خارج می شوند و داخل ولایت شیطان می شوند»

وی تاکید کرد: باید کسانی که حرف هایی می زنند حواس شان را جمع کنند و مراقب باشند.

این مرجع تقلید در ادامه به مساله مهم جوان گرایی اشاره کرد و گفت: این روزها صحبت از جوان گرایی بسیار است، برخی معنای جوان گرایی را نمی دانند، معنای جوان گرایی این نیست که به یک جوان کم تجربه و یا بی تجربه پست کلیدی بدهیم؛ ابتدا باید مدیریت های کوچک تر را به جوان ها بدهند تا پرورش یابند و برای مدیریت های بالاتر آماده شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: در منطق اسلام جوانان اهمیت فوق العاده ای دارند، بسیاری از اصحاب پیامبر اسلام و دیگر انبیای الهی و نیز اولیای الهی جوانان بودند.

وی افزود: جوانان در پیروزی انقلاب و اداره جنگ نقش مهمی داشتند، اما این به معنای در اختیار گذاشتن پست های کلیدی به افراد فاقد تجربه نیست، بویژه در تصمیم گیری ها.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که نباید جوان گرایی را تفسیر نامناسب کرد، اظهار داشت: جوان گرایی منطق اسلام است اما باید معنای آن را درست بفهمیم، باید مجالی برای تجربه اندوزی جوانان فراهم شود تا آنها برای مدیریت کلان تر آماده شوند.

این مرجع تقلید در ابتدای درس خود با اشاره به روایت«ألا أخبركم بأيسر العبادة و أهونها على البدن؟ الصّمت و حسن الخلق؛ مي خواهيد شما را به عبادتى كه از همه عبادت ها بر بدن آسان تر است خبر دهم؟ سكوت و نيك خوئى» به تبیین نکات اخلاقی پرداخت.

وی با بیان این که حسن خلق یکی از مهم ترین فضائل اخلاقی است، گفت: این که برای کوچک ترین اتفاق انسان از کوره دربرود و عصبانی شود و دست به اقداماتی بزند، درست نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: کسی نباید این حدیث و امثال آن را بهانه کند و در صدد تخطئه امر به معروف و نهی از منکر برآید؛ سکوت در جای خود و کلام در جای خود؛ مطابق آنچه امام سجاد(ع) می فرماید انبیاء مبعوث به کلام شده اند.

این مرجع تقلید همه طلاب و روحانیان را به حسن برخورد و خوش خلقی با خانواده و اطرافیان توصیه کرد و گفت: در هر خانواده ای مشکلات ریز و درشتی پیش می آید، انسان باید در برابر مشکلات صبور باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: علمای اخلاق عنوان کرده اند بیست گناه است که از زبان نشات می گیرد، ما در مطالعاتی که داشته ایم به سی مورد برخورده ایم، هیچ عضوی از اعضای انسان نمی تواند این همه گناه را مرتکب شود؛ بنابراین بایستی بسیار مراقب زبان بود. کسی که زبان خود را اصلاح کند بخش مهمی از سعادت را برای خود فراهم کرده است./924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات