۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۹۹۹۵۱
آیت الله سبحانی:

انسان بدون محاسبه نمی تواند به درجه عالی اخلاقی برسد

انسان بدون محاسبه نمی تواند به درجه عالی اخلاقی برسد
حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر محاسبه اعمال برای تقویت اعمال درست و ترک اعمال ناشایست گفت: بدون محاسبه ممکن نیست که انسان به درجه عالی از اخلاق برسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) گفت: بنا بر فرموده حضرت انسان عاقل باید اخلاق و آداب را جمع کرده و نسبت به اعمال خود حسابرسی داشته باشد و کوشش کند که بدی ها را در زندگی از بین ببرد.

وی افزود: انسان باید کارهای خود را محاسبه کند تا بتواند با برنامه ریزی کارهای خوب را تقویت کرده و کارها بد و ناشایست را ترک کند، اگر انسان واقعا از خود حسابرسی کند کوشش خواهد کرد که کار کار بد را تکرار نکند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: بدون محاسبه ممکن نیست که انسان به درجه عالی از اخلاق برسد، در کتاب های اخلاق بابی به نام محاسبه وجود دارد که انسان باید از خود حسابرسی کند.

وی ادامه داد: تاجران همواره محاسبه دارند تا مشخص باشند چه اندازه سود و چه اندازه ضرر کرده اند و مشخص می کنند که سال مالی خوب داشتند یا خیر، همانگونه که تاجران برای امور خود حسابرسی می کنند ما نیز باید به صورت هفتگی اعمال خود را محاسبه کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: بعد از محاسبه اگر اعمال خوب است باید خدا را شکر کرده و این اعمال را تقویت کند اما اگر خوب نیست باید توبه کرده و مسیر را تغییر دهد، اگر این کار تکرار شود ملکه عدالت پیدا می شود.

وی عنوان کرد: وقتی انسان این مسیر را طی کرد و به مقام پاکی رسید الطاف الهی شامل حال او خواهد شد.

محمد قمین
ارسال نظرات