۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۹۹۹۷۹
حجت الاسلام مازنی:

۲۲ هزار اثر به دوره دهم جشنواره علامه حلی ارسال شده است

۲۲ هزار اثر به دوره دهم جشنواره علامه حلی ارسال شده است
دبیر دهمین دوره جشنواره علامه حلی با بیان این که ۲۲ هزار اثر به دوره دهم جشنواره ارسال شده است، به تشریح جزئیات این دوره پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدصالح مازنی دبیر دهمین دوره جشنواره علامه حلی در نشست خبری جشنواره پژوهشی علامه حلی که امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به پیشینه جشنواره علامه حلی اظهار داشت: امسال ساعت 9 صبح 16 اسفندماه در سالن قدس مدرسه امام خمینی(ره) دهمین دوره را برگزار خواهیم کرد و از برگزیدگان دوره دهم تجیل خواهد شد.

اهداف سیاستگذارای پژوهشی در جشنواره علامه حلی

دبیر دهمین دوره جشنواره علامه حلی در ادامه به اهداف سیاستگذاران پژوهشی در جشنواره علامه حلی اشاره و بیان کرد: مهمترین اهداف آنها ایجاد نشاط علمی و گسترش روحیه تحقیق و پژوهش بین طلاب و شناسایی استعدادهای علمی و نخبگان حوزوی از رهگذر این جشنواره بوده است.

وی با بیان این که افزایش سطح مشارکت و رقابت طلاب و فضلای حوزه در عرصه‌های علمی از دیگر عرصه‌های دنبال شده بوده است، عنوان کرد: یکی از اهداف مهم، هدایت پژوهش‌ها و طلاب به سمت گرایش‌های علوم حوزوی و نیازهای واقعی حوزه بوده است که از پژوهش های انتزاعی به سمت پژوهش‌های واقعی تغییر جهت داده شود.

حجت الاسلام مازنی عنوان کرد: این جشنواره در 10 رشته علمی تفسیر، علوم قرآن، علوم حدیث، تاریخ، فلسفه و منطق، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین برگزار می‌شود.

وی مطرح کرد: قالب آثار در شکل تحقیق پایانی، مقاله، پایان‌نامه‌های سطح 3 و کتاب و ترجمه است، فرآیند ثبت، ارزیابی و داوری آثار جشنواره، مطلب مهمی است و تمام زحمات طلاب در این فرآیند نشان داده می‌شود که اگر خطا و اشتباهی در این بخش ایجاد شود، به دلیل قضاوت آثار ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری متوجه کیان حوزه و جشنواره شود، از این رو تلاش زیادی انجام شده است تا در این زمینه، دقت بیشتری شود.

روش ارسال آثار به جشنواره

دبیر دهمین دوره جشنواره علامه حلی با بیان این که اولین اتفاق در این جشنواره، ارائه آثار طلبه در سامانه جشنواره به نشانی www.jhelli.ir خواهد بود، گفت: طلاب با مراجعه و ثبت نام در این سامانه اولین اثر بررسی آثار از سوی دبیرخانه جشنواره است.

وی بیان کرد: آثاری که کمتر از 70 امتیاز را در مرحله استانی کسب کنند، امکان ورود به مرحله بعدی را نخواهند داشت، باقی آثار از سوی دو ارزیاب بررسی می‌شود که در صورت کسب 75 امتیاز برای ارزیاب دوم نیز ارسال خواهد شد و نهایتا اگر اثری از حداقل امتیاز 80 تا 85 به عنوان برگزیده سوم، از 85 تا 90 به عنوان برگزیده دوم و از 90 تا 100 نیز برگزیده رده اول خواهد بود.

رشد کمّی چشمگیر در زمینه مقالات ارسال شده به جشنواره

حجت الاسلام مازنی با اشاره به ارزیابی و تحلیل 10 دوره جشنواره علامه حلی مطرح کرد: از 2 هزار 249 اثر در اولین دوره به 21 هزار 996 اثر رسیده‌ایم که خود این مسأله توفیق خوبی در ابعاد کمی قضیه محسوب می‌شود.

وی افزود: از مجموع 105 هزار و 780 اثر رسیده به دبیرخانه در کل 10 دوره، 36 درصد به مرحله اصلی رقابت راه پیدا کرده و 64 درصد باقیمانده به دلیل ضعف در آثار، روشمند نبودن یا عدم نوآوری در تنظیم مطالب و ارائه محتوا از گردونه رقابت حذف شدند.

دبیر دهمین دوره جشنواره علامه حلی اضافه کرد: 12 درصد از این کل آثار به مرحله تفصیلی راه پیدا کرده و به مرحله ارزیابی دوم رسیده‌اند، در نهایت از میان 42 هزار 650 ارزیابی تفصیلی صورت گرفته، 741 اثر به عنوان اثر برتر شناخته شده‌اند، البته تا رسیدن به وضع مطلوب راه طولانی در پیش داشته و سعی و تلاشی مضاعف لازم است.

وی با بیان این که طلاب بیشتر مایل به ارائه مقاله در گروه‌های علمی «اخلاق و تربیت» بودند، گفت: 18 درصد از این آثار مربوط به برادران و 40 درصد نیز مربوط به آثار خواهران است.

حجت الاسلام مازنی ادامه داد: آثار ارائه شده در گروه‌های حدیث و درایه رشد چندانی نداشته و درصد پایینی را به خود اختصاص داده است، در گروه اصول فقه نیز نویسندگان خانم ظرف 10 دوره روند ثابتی را داشته‌‌اند، در حالی که آقایان در این زمینه رشد قابل توجهی داشته‌ا‌ند.

وی افزود: در گروه فقه و حقوق اسلامی، برادران مسیر افزایش و خواهران مسیر کاهشی را پیموده‌اند، در گروه‌های دیگر به ویژه گروه علوم انسانی مرتبط با حوزه دین، برادران وضعیت به پیشرفتی را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین آثار برگزیده جشنواره در قالب پایان نامه است

دبیر دهمین دوره جشنواره علامه حلی مطرح کرد: با وجود این که بیشترین آثار در حوزه مقاله بود، اما متأسفانه کمترین برگزیده‌ها را در قالب مقاله مشاهده می‌کنیم، از سوی دیگر بیشترین آثار برگزیده در قالب پایان نامه است، چراکه به خاطر اشراف استاد راهنما و مشاور علمی و دقت نظر بیشتری تولید شده است، تلاش ما نیز بر این است که روند کیفی پیشرفت جشنواره را علی رغم نوع قلم بودن آن حفظ کنیم.

وی ابراز داشت: متأسفانه در رابطه با کتاب شاهد عرف ادبی هستیم، اما آثار خواهران در تحقیق پایانی با توجه به دوره‌های علمی و پژوهشی برگزار شده در حوزه علمیه خواهران در حال ارتقا است و برخی از این آثار در حد پایان نامه و رساله سطح سه ارزشمند است.

حجت الاسلام مازنی اضافه کرد: کار مفیدی که در این 10 دوره برگزار و کمک به رشد کمی و کیفی جشنواره کرده‌ است، راه اندازی دبیرخانه‌های استانی بوده است که در نتیجه آن، تعداد آثار نیز از رشد ویژه‌ای برخوردار شده است.

وی با بیان این که راه اندازی دبیرخانه‌های استانی به کل استان‌ها توسعه پیدا کرده است، گفت: در نتیجه توسعه دبیرخانه‌ها به کل استان‌ها از 2، 4 و 6 هزار اثر به 21 هزار و 996 اثر رشد داشته‌ایم.

دبیر دهمین دوره جشنواره علامه حلی مطرح کرد: دو سیاست مدیر حوزه بر تقویت مدارس علمیه و سیاست شبکه‌ای شدن ارزیابی‌ها و تقویت استان‌ها و اساتید و طلاب که در شوارای سیاستگذاری تصویب شد، سبب ایجاد مرحله مدرسه‌ای جشنواره علامه حلی در دوره یازدهم شده است.

22 هزار اثر به دوره دهم جشنواره ارسال شده است

وی با اشاره به تحلیل و ارزیابی از جشنواره دهم بیان کرد: حدود 22 هزار اثر به جشنواره رسیده و از این تعداد، 387 اثر در جشنواره های استانی برگزیده و مورد تجلیل قرار گرفت و از این تعداد، تنها 34 اثر در کمیته‌های علمی برگزیده کشوری شد که 20 اثر مربوط به طلاب برادر و 14 اثر هم مربوط به طلاب خواهر است.

حجت الاسلام مازنی با بیان این که در جشنواره‌های دهم و قبل از آن بخش ویژه‌ای داشته‌ایم، گفت: بخش ویژه جشنواره دهم، نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، قرآن و علوم اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را شامل می‌شد.

وی در پایان افزود: بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، منشور روحانیت، آسیب‌های اجتماعی، نقش حوزه در تحولات سیاسی و اجتماعی صد سال اخیر، سبک زندگی اسلامی ایرانی و 40 سالگی انقلاب اسلامی برای حرکت به سمت تمدن اسلامی و تعالی به عنوان بخش ویژه دوره یازدهم در نظر گرفته شده است./876/پ202/ب1

مهدی شاهی
ارسال نظرات