۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۹۹۹۸۵
گزارش رسا از پشت پرده تحریم جنبش النجباء؛

تحریم نجباء اقدامی برای حمایت از رژیم صهیونیستی است

تحریم نجباء اقدامی برای حمایت از رژیم صهیونیستی است
آمریکا پس از مشارکت جنبش مقاومت النجباء در آزادسازی جولان، با تحریم این جنبش درپی حمایت از رژیم صهیونیستی است.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری امریکا روز گذشته سه‌شنبه (پنجم مارس ۲۰۱۹) رسما نام مقاومت اسلامی نُجَباء و حجت الاسلام شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل این جنبش را ذیل دستور اجرایی به‌شماره ۱۳۲۲۴ به لیست تحریمی خود موسوم به SDN وارد کرد.

پایگاه اینترنتی وزارت خزانه‌داری امریکا در به‌روزرسانی لیست تحریم، اسامی زیرمجموعه‌های مقاومت اسلامی نُجَباء شامل "شبکه ماهواره‌ای النُجَباء" و همچنین تیپ‌های نظامی "عمار بن یاسر، آزادسازی جولان، الاحمد و امام حسن مجتبی (ع)" را ذکر کرده است.

به‌دنبال این تصمیم، وزارت خارجه امریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه نُجَباء به اتهام برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی خبر داد.

طبق بیانیه منتشره، تمامی دارایی‌ها و منافع مالی نُجَباء در حوزه اختیارات قضائی ایالات‌متحده، بلوکه و اشخاص دارای تابعیت امریکا از هرگونه تعامل و مشارکت با این گروه منع می‌شوند. بر این اساس بر آن شدیم که این جنبش و اهداف پشت پرده این اقدام را برای مخاطبان گرامی تبیین کنیم.

نام النجباء الهام گرفته از خطبه حضرت زینب (س) است

«مقاومت اسلامی نُجَباء» گروهی اسلامی ـ جهادی است که در عراق فعالیت می کند و به اصول اسلامی و ارزش‌های آن باور داشته و معتقد به حاکمیت مطلق اسلام بوده و با هدف دفاع از تمامیت ارضی، صیانت از حرم‌های اهل‌بیت(ع) و حفاظت از حریم مردم مظلوم تشکیل شده است.

نام این گروه از خطبه حضرت زینب کبری(س) در شام، الهام گرفته شده است[1]. نُجَباء در سال ۲۰۰۴ میلادی گروه مقاومت ساده‌ای بود که سال‌ها قبل با شمار محدودی از نخبگان انقلابی آغاز به کار کرد تا اینکه گسترش یافت و اکنون بیش از ده هزار عضو را در کشورهای مختلف دنیا تحت فرمان قرار داده است. این گروه مقاومت اسلامی در همۀ زمینه‌های نظامی، اجتماعی، جهادی، فرهنگی، سیاسی، رسانه‌ای و... فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام «اکرم الکعبی»، پس از مسؤولیت‌های متعدد جهادی، تشکیلات نظامی دیگری به نام نُجَباء را با جذب رزمندگان شجاع و دلیر عراقی ــ که سال‌های سال، قبل و بعد از سقوط «صدام حسین» دیکتاتور معدوم، سوابق جهادی فراوانی از خود به نمایش گذاشته بودند ــ تأسیس کرد.

ساختار فکری و سیاسی در نُجَباء

این سازمان، ساختار فکری و سیاسی خود را از مکتب ولایت فقیه اخذ نموده و معتقد به ارتباط با حاکم شرع و فقیه جامع الشرائط همانند نهاد مرجعیت است که ضامن تثبیت پایه‌های فکری و سیاسی است. جدایی از این نهاد به منزله رها کردن اصول ثابت و ارزش‌های شریفی است که این گروه مقاومت از ابتدا بر اساس ایمان به آن‌ها شکل گرفته است.

اعضای جنبش النجباء معتقد هستند که اسلام برترین نوع حکومت است که از اراده ملت سرچشمه گرفته، چه در عراق و چه در غیر آن. با تمام ابزارهای ممکن در جهت تحقق بخشیدن به این اعتقاد تلاش می‌کنند.

نجباء حوادث جهان اسلام را از دغدغه‌های خود می‌داند و با توجه به رسالت این گروه مقاومت، این مشکلات را در صدر اولویات خود قرار می‌دهیم. فلسطین، جزیرة العرب، بحرین اشغالی، یمن زخم خورده و کشور سوریه که همانند خاری در چشم دشمنان بوده و پشتیبان حقیقی نیروهای شریف مقاومت در منطقه عربی از جمله این مسائل است.

نجباء معتقد است که گفت‎وگوی هدفمند بهترین راه برای حل مسائل مورد اختلاف و بحران‌های داخلی است که عراق با آن‌ها درگیر است و به هیچ عنوان دخالت بین المللی در این موارد را به ویژه از سوی کشورهای اشغالگر نمی‌پذیرد.

ویژگی ها و خصوصیات

مقاومت اسلامی نُجَباء دارای ویژگی‌های خاصی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1.احساس وابستگی به اهل‌بیت(ع) و تلاش برای تبدیل این احساس به آرمان با تمام ارزش‌ها و اصول عظیم آن. ارزش‌های انسانی که در پیامبر رحمت و انسانیت محمد بن عبد الله(ص) متمثل شده و ارزش‌های جهادی که در قهرمان اسلامی امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) نمایان گشته و ارزش‌های انقلابی که در ابی الاحرار سید الشهدا امام حسین(ع) ظهور یافته است.

2.پیوستگی به مکتب ولایت فقیه و نمادهای آن؛ شهیدان صدر، امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای که ویژگی مسیرشان دعوت به سوی حاکمیت اسلام و عدم جدایی بین دین و سیاست، دفاع از اصلاحات اجتماعی و اخلاقی، امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از مقاومت و رد ظلم و ظالمان است.

3.مقاومت اسلامی نُجَباء تلاش می‌کند تمامی اعمالش مطابق با موازین شرعی و فتاوای مراجع عظام تقلید بطور کلی و به خصوص آیت الله خامنه‌ای باشد.

فعالیت های نظامی نُجَباء

پس از فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی‌قدر عراق، مبنی بر مبارزه با جریان تروریستی و تکفیری داعش، دو تیپ تحت لوای سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) به مبارزه علیه تروریست‌های تکفیری داعش می‌پردازد.

در سوریه نیز دو تیپ متشکل از رزمندگان با تجربه برای مقابله حداکثری با مجموعه گروه های تروریستی مستقر در این کشور ساماندهی شده است.

 همچنین یک تیپ تحت عنوان «نیروهای مخصوص واکنش سریع» که رزمندگان آن تحت آموزش انواع دوره های حرفه ای و فوق حرفه ای قرار گرفته اند، برای عملیات نُجَباء در اقصی نقاط جبهه مقاومت در نظر گرفته شده است.

جرف الصخر، بیجی، تکریت، آمرلی، جبال مکحول، اسحاقی، نباعی، الحویش، فلوجه، موصل قدیم، موصل جدید، تلعفر، صفر مرزی عراق با سوریه، سامراء و... از جمله مناطق عملیاتی بود که جنبش النجباء تحت اشراف بسیج مردمی در آن حضور فعالی داشته است.

​جنبش النجباء همچنین در مناطق العیس، السفیرة، الراشدین، شیخ سعید، شیخ مقصود، تل شعیب، النیرب، ترکان، کفر حمرة، اللیرمون، حردتین، الملاح، نبل والزهراء، عزان، تل عرن، تل شغيب، بستان الباشا، مطار حلب، ماير، بيانون، الطامورة، باشكوی، معرسة الخان، الحويز، خناصر، اثريا، كويرس، خفسه، رود فرات در شرق حلب، الزربه، البرقوم، بلاس، كفر عبيد، كفر ابيش، خان طومان، سابقیه، الحاضر، زیتان، برنة، شیخ نجار، قلعجیة، خلصة، خالدیة، بانص، عبطین، وضیحی، قراصی، جبل زين العابدين، قمحانه، بطيش، محرده، خطاب، الشير، حلفايا، لاذقیه، صلنفه، جب الغار، جب الاحمر، صحرای بادیه مثلث مرزی عراق-سوریه-اردن، لاذقیه، تدمر، پايگاه‌های تی٢، تی٣ و تی٤، دیرالزور، البوکمال، صحرای مرزی بین عراق و سوریه، غوطه شرقی دمشق، السيدة زينب، ادلب و... عملیات نظامی انجام داده است.

 مواضع نُجَباء در قبال جمهوری اسلامی ایران

مقاومت اسلامی نُجَباء همواره خود را متاثر از اندیشه‌های امام خمینی(رحمة الله علیه) معمار بزرگ انقلاب اسلامی، پیرو آیت الله سید علی خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) ولی امر مسلمین جهان و همراه سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خوانده است.

شیخ اکرم الکعبی در آبان ماه سال ۱۳۹۴ در گفت‎وگو با شبکه تلویزیونی السومریة اظهار داشته است: «قاسم سلیمانی نقش اساسی در ایجاد ارتباط بین گروه‌های مقاومت اسلامی و حمایت از نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) دارد. واجب است که از ایران یا هر طرف دیگری که از ما حمایت می‌کند، تشکر کنیم. سلیمانی نماینده ایران نیست بلکه با توجه به ارتباط مستقیم با ولی فقیه ولی امر مسلمین، نماینده اسلام و مسلمین به شمار می‌رود. سپاه پاسداران قدرتی است که از انقلاب اسلامی در جهان و نه فقط ایران محافظت و پاسداری می‌کند. پیروی از ولایت فقیه با وفاداری به میهن در تعارض نبوده یا منافات ندارد، بلکه این وفاداری را تقویت می‌کند. خط آیت الله خامنه‌ای از همه مستضعفان و گروه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان و عراق حمایت می‌کند».

دبیرکل نُجَباء در بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) نیز که در خردادماه ۱۳۹۵ در نجف اشرف برگزار شد؛ ابراز داشت: «انقلاب امام خمینی(ره) شروع بیداری اسلامی در قرن بیستم بود و ایشان توانست با انقلاب بزرگش، سرنوشت ایران و جهان اسلام را تغییر دهد. تعامل جمهوری اسلامی با مردم و ملت‌ها نیز خود مهر تاییدی بر این مدعا است که در رأس آن ملت‌ها، ملت مظلوم عراق است و ایران با اندیشه‌های امام خمینی(ره) به محض آنکه تروریست‌ها به دروازه‌های بغداد رسیدند، به پشتیبانی همه جانبه از ملت عراق پرداخت. از مهمترین فعالیت‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی حمایت از گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین است و اگر پشتیبانی و ایثارگری جمهوری اسلامی ـ با وجود تحریم و محاصره اقتصادی کشنده که آمریکا و همپیمانانش تحمیل کرده‌اند ــ نبود، سرنوشت امت اسلام و ملت‌های عرب دچار تزلزل می‌شد».

سابقه تروریست نامیدن النجباء

وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا تحت دستور اجرایی به‌شماره ۱۳۴۳۸ در ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ (September ۱۶, ۲۰۰۸)، شیخ اکرم الکعبی را در لیست سیاه و تحت پیگرد قرار داد. البته واشنگتن به این اکتفا نکرده و ۹ سال بعد در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۶ (November ۴, ۲۰۱۷)، لایحه تحریمی مقاومت اسلامی نُجَباء به شماره «H. R. ۴۲۳۸» از سوی سناتور «تد پو (Ted Poe) » نماينده جمهوری‌خواه از حوزه انتخابيه دوم تگزاس، به مجلس نمايندگان آمريكا تقدیم شد.

اهداف پشت پرده آمریکا از تروریسم نامیدن جنبش النجباء

1.این اقدام کنگره آمریکا زمینه‌ای برای متهم کردن تمام قوای نظامی کشور عراق به مجموعه‌های تروریستی است.

2.آمریکا با این اقدام خود بار دیگر ضدیت خود با محور مقاومت در منطقه را اعلام کردند.

3.این تصمیم آمریکا، یک توطئه، دسیسه و پیروزی برای جریان تروریستی و تکفیری داعش و کلیه سازمان‎های تروریستی تحت حمایت واشنگتن به شمار می‌رود.

4.آمریکایی‎های پس از شکست طرح‌هایشان در عراق نظیر داعش، درپی شعله‎ور کردن آتش فتنه و درگیری در منطقه است.

5.هدف توطئه‌های آمریکا، محافظت از باندهای جنایتکار و مانع تراشی در مسیر عملیات نظامی در سوریه و عراق است.

6.جنبش النجباء بخشی از قدرت نظامی عراق به شمار می رود، بنابراین آمریکا به بهانه تروریست نامیدن جنبش مقاومت النجباء درپی تجزیه عراق است.

7.مشارکت تیپ نظامی جنبش مقاومت النجباء در عملیات آزادسازی جولان، موجب عصبانیت رژیم صهیونیستی و در نتیجه آمریکا شده است، بنابراین واشنگتن با تروریست نامیدن این جنبش درپی حمایت از اسرائیل است.

جمع بندی:

تحریم جنبش مقاومت النبجاء زیر موجموعه الحشد الشعبی که یک نهاد قانونی و امنیتی در دولت عراق است، فعالیت می کند بنابراین هر گونه تصمیمی علیه این گروه‌ها، از جمله جرم انگاری، تحریم و .... تصمیم ضد نیروهای امنیتی عراق به شمار می‌رود، بنابراین مردم و مسؤولان عراقی و حتی حامیان جبهه مقاومت باید با قدرت مقابل این تصمیم بایستند و بار دیگر با نقشه و توطئه های شوم دشمنان و استکبار جهانی را شکست دهند.

از سوی دیگر فتوحات کم نظیر محور مقاومت در عراق و سوریه، دولتمردان آمریکایی را برآن داشته تا گروه‌های موثر در نبرد با تروریسم تکفیری را از فعالیت علیه رژیم صهیونیستی در دوران پساداعش منع کنند؛ لذا شاهد تحریم جنبش النجباء  از سوی کنگره آمریکا و همچنین اقدامات مختلفی بودیم که صرفا با هدف مهار این جنبش صورت پذیرفته است./994/

 

[1] «...ألا فالعجب کل العجب لقتل حزب الله النُجَباء بحزب الشیطان الطلقاء...»

ارسال نظرات