۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۶۰۰۰۱۵

انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان سعودی برای نخستین بار

انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان سعودی برای نخستین بار
شورای حقوق بشر سازمان ملل برای نخستین بار به عربستان سعودی در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشر اعلام کردند کشورهای اروپایی هفته جاری از عربستان سعودی خواهند خواست فعالان بازداشتی را آزاد و با تحقیقات سازمان ملل در خصوص قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد همکاری کند. این نخستین مورد انتقاد در شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان سعودی محسوب می‌شود.

بیانیه مشترکی، که قرار است روز پنجشنبه در این خصوص قرائت شود، در بحبوحه نگرانی فزاینده درخصوص سرنوشت بازداشتی‌ها در عربستان منتشر خواهد شد. این افراد از سوی شورای حقوق بشر به عنوان فعال حقوق زنان شناخته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی‌ست دادستان عمومی عربستان در حال آماده‌سازی برای ارجاع پرونده این فعالان به دادگاه و محاکمه آنهاست.

دیپلمات‌ها تصریح کردند، ایسلند این طرح ابتکار را رهبری می‌کند و توانسته است حمایت کشورهای اروپایی از طرح را نیز جلب کند. ایسلند احتمالا توانسته است حمایت هیئت‌های کشورهای دیگر از بیانیه انتقادی از عربستان سعودی که خود یکی از 47 عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است را به دست آورد.

ایسلند سال گذشته برای نخستین بار به عنوان یکی از اعضای شورای حقوق بشر شد و کرسی آمریکا، را که در جانبداری از اسرائیل، از این شورا خارج شد تصاحب کرد.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای، ضمن استقبال از نخستین انتقاد جمعی شورای حقوق بشر از عربستان سعودی، متذکر شد اعضای شورای حقوق بشر همچنین باید از عربستان سعودی بخواهند با تحقیقات درخصوص پرونده قتل خاشقجی همکاری کند و به هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و منتقدان پایان دهد و کسانی را که به ناحق بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، هفته گذشته به شورای حقوق بشر اعلام کرده بود که این کشور با این شورا همکاری خواهد کرد. ولی او به صراحت به تحقیقاتی که «انییس کالارما» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌های خودسرانه انجام می‌دهد، اشاره‌ای نکرد./847/ب102/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات