۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۶۰۰۰۲۶
استاد حوزه علمیه:

قانون اساسی ابزار عینیت بخشی زمینه های اعتقادی نهضت است

قانون اساسی ابزار عینیت بخشی زمینه های اعتقادی نهضت است
استاد حوزه علمیه گفت: قانون اساسی از نظر ما ابزاری است که زمینه های اعتقادی یک نهضت را عینیت می بخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین وفسی استاد حوزه علمیه و پژوهشگر علوم اسلامی ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: قانون اساسی از نظر ما یک ابزار است که زمینه های اعتقادی یک نهضت را عینیت بخشی می کند و شرایطی را به وجود می آورد که جامعه به سوی گرایشات اسلامی سوق پیدا کند.

وی با اشاره به دو مبنای جهان بینی مشهور، خاطرنشان کرد: مبنای جهان بینی ما جهان بینی الهی است و جهان بینی اومانیسمی از نظر ما مردود است، در جهان بینی الهی حکومت مختص الله است و مردم ابتدائا در این ساحت تاثیری ندارند.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: در جهان بینی شیعه، انسان و خدا در طول هم قرار دارند و از حیثی فعل انسان هم به خدا مرتبط می شود و هم به مردم و آنها نیز منشا اثر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین وفسی ابراز داشت: در پاسخ به افرادی که با داعیه خلیفه قرار دادن انسان و استناد آن به قرآن در صدد تقویت مبانی اومانیسمی هستند باید بین ساحت تکوین و تشریع تمایز قائل شد و به نحوی باید بدانیم اینکه خداوند انسان را خلیفه معرفی کرده است در ساحت تکوین است و در ساحت تشریع چنین اجازه ای نداده است که انسان بدون نظر به حاکم شرع فعالیتش را پیگیری کند.

منشا حق موجب ایجاد نزاع شده است

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: منشا حق خداوند است اما برخی منشا حق را مردم می دانند و از این حیث جنبه اومانیسمی پیدا می کند و از حقیقت در این بحث فاصله می گیریم.

وی با اشاره به وظیفه حاکم اسلامی خاطرنشان کرد: وظیفه حاکم اسلامی با توجه به شرایط تغییر پیدا می کند و ولی اسلام می تواند در برهه ای تصمیماتی را اتخاذ کند و حکومت اسلامی هم حق را به ولی داده است هرچند نسبت به نوع اجرای آن نیز تذکراتی را به او داده است./811/پ202/ب1

ارسال نظرات