۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۰۰۰۴۴
به همت مرکز تخصصی امام خامنه ای صورت گرفت؛

برگزاری نشست علمی روش شناسی اجتهادی آیت الله خامنه ای در فقه الجهاد

برگزاری نشست علمی روش شناسی اجتهادی آیت الله خامنه ای در فقه الجهاد
نشست علمی روش شناسی اجتهادی آیت الله خامنه ای در فقه الجهاد با ارائه حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین نشست علمی مرکز تخصصی امام خامنه ای با عنوان روش شناسی اجتهادی آیت الله خامنه ای در فقه الجهاد عصر چهارشنبه در تالار مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده استاد درس خارج حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام ملک زاده با بیان این که این نشست علمی بر روی دو عنوان مصحلت و مقاصدالشریعه تمرکز دارد، اظهار کرد: در ظاهر، دو عنوان بیان شده، دو عنوان مجزا به نظر می رسند و در بحث های مختلف به کار می روند در حالی که این دو عنوان با یکدیگر مرتبط هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: بحث را با عنوان مصلحت آغاز می کنم که همانند بسیاری از مباحث دیگر در مرحله نخست به تعریف لغوی مصلحت اشاره می کنم؛ مصحلت از نظر لغت عبارت است رای مخالف و ضدیت با مفسده و مفاسد که برابر با خیر نیز دانسته شده است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر کاربرد مصلحت در فقه گفت: اهل سنت به دلیل این که از نظر نصوص در کاستی هستند تلاش می کنند تا با استفاده از روش های دیگری این کاستی را جبران کنند، از آن روش ها می توان به مصالح مرسله یا استصلاح اشاره کرد اما بحث مصلحت از نظر فقهای شیعه به گونه دیگری است و در دو مقام ثبوت و اثبات بحث می شود.

گفتنی است، گزارش کامل نشست علمی روش شناسی اجتهادی آیت الله خامنه ای در فقه الجهاد بزودی از سوی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر می شود./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات