۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۶۰۰۰۵۱
یادداشت؛

دوگانه‌های کاذب

دوگانه‌های کاذب
رییس مجلس نمایندگان آمریکا خروج دولت از توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه خوانده و گفته است ترامپ نباید بدون همراهی با اروپا از این توافق خارج می‌شد!
به گزارش خبرگزاری رسا، اخیرا کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا که نهاد مرکزی این حزب است با تصویب قطعنامه‌ای خواستار بازگشت دولت آمریکا به برجام شد. برخی گروه‌ها مانند لابی نایاک در آمریکا مدعی شده اند تصویب این قطعنامه از سوی کمیته ملی دموکرات آمریکا نشان‌دهنده رویکرد این حزب درباره برجام است؛ به این معنی که در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا، بازگشت به برجام به شکل جدی در دستور کار دولت این کشور قرار می‌گیرد.
 
همزمان با تصویب قطعنامه «بازگشت به برجام» توسط کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه خوانده و در عین حال اعلام کرده است ترامپ نباید «بدون همراهی کشور‌های اروپایی» از این توافق جمعی خارج می‌شد!
 
به عبارت بهتر، نانسی پلوسی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و تصمیم‌گیر در حزب دموکرات، فی‌نفسه با کلیت خروج واشنگتن از برجام مخالفتی نکرده است، بلکه «یکجانبه‌گرایی» دولت ترامپ در نظام بین‌الملل را مورد هجمه قرار داده است. بر این اساس اگر «خروج از برجام» محصول چندجانبه‌گرایی ایالات‌متحده و شرکای اروپایی آن بود، دموکرات‌ها نیز مشکلی با آن نداشتند.
 
آنچه در این میان بیش از پیش قابل تامل به نظر می‌رسد، استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب از قطعنامه اخیر کمیته ملی حزب دموکرات است. به عبارت بهتر، رسانه‌های وابسته به جریان کارگزاران و اصلاح طلبان بار دیگر در حال تبلیغ و ترویج دوگانه «دموکرات- جمهوری‌خواه» در بازی تبلیغاتی خود هستند. این دوگانه سازی در حالی انجام می‌شود که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه و یکجانبه علیه کشورمان اعمال شد.
 
متعاقب امضای توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای ۱+۵ در سال ۹۴، دولت اوباما پروسه نقض و ابترسازی برجام را به صورت جدی آغاز و از خلأ‌های حقوقی داخل متن توافق هسته‌ای نیز در این مسیر به صورت جامع استفاده کرد! بدون شک ملت ایران به یاد دارد که دولت اوباما در نخستین گام، طرح ایجاد محدودیت در صدور ویزای کسانی را که به ایران سفر می‌کنند امضا کرد. در گام بعد نیز وزارت خزانه‌داری دولت اوباما مانع عادی سازی روابط بانکی و اعتباری شرکت‌های اروپایی با ایران شد.
 
دموکرات‌هایی که امروز به نقطه امید جریان‌های اصلاح‌طلب و کارگزار در ایران تبدیل شده اند، در دوران اوباما با لابی‌گری و اجماع سازی در بین تروئیکای اروپا، مانع به نتیجه رسیدن شکایت‌های ایران در کمیته مشترک برجام شدند، هر چند متاسفانه این موارد از سوی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به صورت کامل و جدی مورد تبیین قرار نگرفته است!
 
فراتر از آنچه ذکر شد، نباید فراموش کرد خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، مبتنی بر ریل گذاری سیاسی و حقوقی‌ای بود که دموکرات‌ها برای رئیس‌جمهور بعدی خود به یادگار گذاشتند! ترامپ تا قبل از خروج از برجام، به صورت جدی به مکانیسم ماشه (که توسط دموکرات‌ها در برجام گنجانده شده بود) استناد می‌کرد.
 
از سوی دیگر، امضا و تایید «تعلیق تحریم‌های ایران» توسط رئیس‌جمهور آمریکا در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه، سنتی بود که دموکرات‌ها آن را بنا نهادند و عملا حیات توافق هسته‌ای با ایران را منوط به امضای شخص اول سیاسی و اجرایی ایالات متحده کردند. بنابراین، دموکرات‌ها در کنار دولت ترامپ، متهمان اصلی خروج واشنگتن از برجام محسوب می‌شوند.
 
متاسفانه خلق دوگانه «دموکرات- جمهوری‌خواه» در سیاست خارجی کشورمان، بویژه طی ۵ سال اخیر انرژی زیادی را از وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی تلف کرده و خسارات محاسباتی زیادی را نیز به ما تحمیل کرده است. با این حال استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب و کارگزار از قطعنامه اخیر حزب دموکرات نشان می‌دهد این دوگانه سازی همچنان در دستور کار این جریانات قرار دارد.
 
تاکنون بار‌ها تاکید شده است گره زدن سرنوشت برجام و متعاقبا سرنوشت اقتصادی کشور به فراز و فرود‌های سیاسی در آمریکا نه‌تن‌ها خطایی تاکتیکی، بلکه خطایی راهبردی محسوب می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد جریاناتی در کشورمان همچنان نسبت به تفکیک ماهوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از یکدیگر اصرار می‌ورزند. قطعنامه درون‌حزبی اخیر دموکرات‌ها (که برخلاف آنچه القا می‌شود در عمل ضمانت اجرایی نیز ندارد)، به دستمایه‌ای تازه برای استمرار این رویکرد محاسباتی خطرناک تبدیل شده است.
 
در هر حال، به‌رغم تلاش جریان‌های خاص برای القای دوقطبی «دموکرات- جمهوری‌خواه» در آمریکا و گره زدن سرنوشت برجام و معادلات اقتصادی و سیاست خارجی ایران به جابه‌جایی قدرت در کاخ سفید، ملت ایران هرگز پذیرای چنین دوقطبی سازی کاذبی نخواهد بود.
 
تجربه ۴۰ سال مواجهه با هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و توطئه‌های ضدایرانی آن‌ها به ملت ما آموخته است فریب عشوه برجامی اخیر دموکرات‌های عهدشکن را نخورند؛ حقیقتی که در آینده نزدیک برای جریان‌های غرب‌گرا نیز بار دیگر به اثبات خواهد رسید. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات