۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۰۰۰۷۳
فرهنگ مهدویت؛

تربیت نسل منتظر؛ شاهراه درک ولایت عظمی

تربیت نسل منتظر؛ شاهراه درک ولایت عظمی
حجت الاسلام عبداللهی گفت: بهترین، ماندگارترین و اثرگذارترینِ زمینه سازی برای ظهور، تربیت نسل منتظر است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم عبداللهی، در تشریح ضرورت کاشت نهال محبتِ امام زمان (عج) و انتظار ظهور در وجود نسل آینده، اظهار کرد: قلب کودکان و نوجوانان باید از دوره خردسالی با امام زمان (عج) ارتباط و انس پیدا کند البته برخی بر این باورند که این مهم، ضرورت ندارد بلکه مانند کلاس ورزش یا آموزش شعر و بهداشت به کودک می‌توان شعر یا مطلبی پیرامون امام زمان (عج) نیز به وی آموزش داد.

این کارشناس مهدوی با اشاره به ضرورت‌های آموزش معارف مهدوی به کودکان، ادامه داد: ضرورت اول زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) است، به طور مثال برخی در ابعاد اقتصادی، نظامی یا اجتماعی برای این مهم اقدام می‌کنند، اما باید بدانیم بهترین، ماندگارترین، واثرگذار ترینِ زمینه سازی، تربیت نسل منتظر است، نسلی که امام زمان (عج) را با تمام وجود دوست داشته باشد و مانند پروانه در زمان ظهور به دور ایشان بگردد.

حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه بهترین سن برای آغاز تربیت مهدوی، دوران کودکی است، تصریح کرد: دومین ضرورتِ آموزش معارف مهدوی به کودکان، فعالیت دشمنان و فرقه‌های انحرافی است به طور مثال مسیحیان برای کودکان برنامه ریزی دارند، فرقه گمراه بهاییت علیرغم تعداد اندک پیروان خود طرح روحی و برنامه‌های آموزشی برای اطفال اجرا می‌کنند و یا مهد‌های کودک و مدارس اسرائیلی امروزه شعر‌ها و مطالب مرتبط با عقاید خود را در سرویس‌های مدارس با کودکان تمرین می‌کنند؛ لذا زمانی که دشمنان تا این میزان در حال تلاش و برنامه‌ریزی هستند چرا منتظران ظهور برای تربیت یک نسل مهدوی موثر در دوران ظهور، کاری انجام ندهند؟

وی با بیان اینکه ضرورت سوم این تربیت، تحقق خودکنترلی برای کودکان به واسطه درک حضور امام زمان (عج) در دنیا است، ابراز کرد: خودکنترلی یکی از بهترین روش‌های تربیتی است که در آن کودک خود مراقبت اعمالش است به طور مثال کودکی که هر شب توسط پدر و مادر برای مسواک زدن باید توصیه و نصیحت شود، روش تربیتی صحیحی نداشته است، زیرا هر میزان این کودک از لحاظ سنی رشد پیدا می‌کند، میزان و تعداد توصیه‌ها باید بیشتر شود، در حالی که اگر خودکنترلی در کودک ایجاد شود شخصا برای رعایت بهداشت اقدام می‌کند.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: در تربیت نسل مهدوی، خودکنترلی سبب حرکت و میل به سمت امام زمان (عج) می‌شود، زیرا کودک می‌داند امامی که او را دوست دارد و بناست با ظهور اش او را نجات دهد، همواره شاهد اعمالش است.

عبداللهی در پاسخ به این سوال که چگونه و با چه روش و راهکاری باید کودکان را با امام زمان (عج) آشنا ساخت؟، بیان کرد: برای آشنایی کودکان با معارف مهدوی باید چهار مرحله سپری شود که مرحله اول ایجاد شناخت است یعنی ذهن کودک باید اطلاعات کاملی پیرامون امام زمان (عج) داشته باشد که در این مرحله می‌توان با شعر‌های کودکانه یا قصه این معارف را به کودک آموزش داد.

وی در ادامه ابراز کرد: به طور مثال می‌توان پیرامون زیبایی‌های دوران ظهور برای کودکان مطالبی را مطرح کرد و به کودک این نکته را گفت که در دوران ظهور، باران‌های سودمند نازل می‌شود و محصولات کشاورزی را تخریب نمی‌کند یا کل کره زمین تحت یک حکومت و کشور اداره و مدیریت می‌شود که این زیبایی‌ها برای کودکان جذاب است.

وی ادامه داد: زیبایی سوم، عدم احساس نیاز نابجای مردم است یعنی مردم نیاز اضافه ندارند و هر چه را دارند برای خود کافی تلقی می‌کنند و باقی زمان و توان خود را صرف یاری امام زمان (عج) می‌کنند.

عبداللهی با بیان اینکه ایجاد محبت به امام، راهکار دوم آشناسازی کودکان با معارف مهدوی است، اضافه کرد: در این مرحله تنها باید بذر محبت به امام (عج) را در دل کودک کاشت یعنی بنا نداریم تنها به کودک اطلاعات و معارف مهدوی را ارائه کنیم تا بعد از بیدار شدن از خواب، تمام آن‌ها را فراموش کند بلکه بنا داریم عشق به امام زمان (عج) را در وجودش نهادینه کنیم.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با طرح مثال‌هایی برای درک بهتر این موضوع، بیان کرد: به طور مثال مادری را تصور کنید که در حین انجام کار‌های روزانه منزل، در زمان شنیدن صدای اذان به یکباره از لفظ «ای وای» استفاده می‌کند کودک وی این رفتار را مشاهده می‌کند، اما علت آن را نمی‌فهمد، مادر از این ناراحت است که چرا کار‌های من تا زمان اذان تمام نشده است تا بتوانم نماز اول وقت بخوانم، اما کودک فاقد قدرت تحلیل است و بر این باور است که هر زمان صدای اذان شنیده می‌شود، مادر «ای وای» می‌گوید.

وی تاکید کرد: این کار مادر حیطه عاطفی کودک را نسبت به نماز تخریب می‌کند، اما در مقابل یکی از روش‌های مثبت، خودافشایی است به طور مثال مادر زمانی که خانواده بر سر سفره غذا حضور دارند به یک باره می‌گوید دلمان برای امام زمان (عج) تنگ شده است یا مدت‌ها است به مسجد جمکران یا دعای ندبه نرفتیم و با همسرش قراری برای رفتن به یکی از این مکان‌های مهدوی تنظیم کند که این روش خودافشایی، برای نهادینه کردن محبت به امام زمان (عج) در وجود کودکان است.

حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه سومین راهکار برای کاشت محبت امام زمان (عج) در قلب کودک، «تقویت اراده» است، گفت: کودکی که در مرحله اول اطلاعات لازم را کسب کرده و در گام دوم عشق به امام زمان (عج) یافته است؛ باید در مرحله سوم، اراده نسل آینده تقویت شود به طور مثال در مدارس شعار‌های مهدوی به دانش آموزان آموزش داده شده و تکرار شود که این به تقویت اراده آن‌ها کمک می‌کند.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه بیان کرد: چهارمین مرحله تنظیم اقدام عملی است، یعنی باید به کودک گفت اگر بنا داری امام زمان (عج) را به یاری کنی باید این اقدامات را انجام دهی که متناسب با سن و شرایط کودک، رفتار‌هایی خداپسندانه را برای وی تعریف می‌کنیم تا با انجام آن‌ها به سمت امام عصر (عج) سوق پیدا کند.

وی در توصیه به خانواده‌ها و معلمان درباره تربیت مهدوی کودکان، گفت: اگر یک کودک یا دانش آموز به این افراد مراجعه کرد و سوالی پیرامون امام زمان (عج) داشت و یا مشاهده شد کودک در امری تنبل است باید در گام اول تشخیص دهیم مشکل کودک مرتبط با کدام یک از این چهار مرحله تربیتی است تا برای رفع هر کدام از آنها، راهکار متفاوتی ارائه شود.

عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: دوره کودکی، دوره کاشت محبت‌ها است یعنی در دوران کودکی اول که تا ۹ سالگی به طول می‌انجامد باید با محبت، کودک را به انجام اعمال ترغیب کرد و از اجبار کردن پرهیز شود به طور مثال اگر کودک حجاب خود را در برخی از مجالس رعایت نمی‌کند، اما حجاب را دوست دارد، روش تربیتی صحیح بوده است و یا اینکه کودک گاهی نماز می‌خواند و گاهی هم نمی‌خواند، اما نماز خواندن را دوست دارد، نشان دهنده صحیح بودن روش تربیتی است، اما اگر نسبت به حجاب و نماز یا هر فعل مثبت دینی، تنفر دارد نشان دهنده یک معضل است که باید با مشاوره مرتفع شود. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات