۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۶۰۰۲۰۲
عضو هیأت علمی دانشگاه قم تبیین کرد؛

میزان دستیابی به آرمان‌های ترسیم شده برای مراکز علمی کشور

میزان دستیابی به آرمان‌های ترسیم شده برای مراکز علمی کشور
محمدی نسب با اشاره به معیار‌های ارزیابی برای تشخیص میزان موفقیت عملکرد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، به تبیین میزان دستیابی به آرمان‌های ترسیم شده در مراکز علمی پرداخت.

مهدی محمدی‌نسب عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به معیارهای ارزیابی برای تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت عملکرد دانشگاه ها و و پژوهشگاه های کشور اظهار داشت: به نظر هر مجموعه دانشگاهی و پژوهشگاهی برای خود اهداف و مأموریت‌هایی را تصور و ترسیم می‌کند و طبیعتا، توفیق یا عدم توفیق در عملکردها، به صورت مستقیم با این اهداف و مأموریت‌ها مرتبط است.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه قم ادامه داد: هر پژوهشگاه و مؤسسه علمی، یکسری اهداف برای خود ترسیم می‌کند که البته گاهی این مأموریت‌ها و چشم‌اندازه‌ها به صورت مکتوب است و گاهی هم شفاهی، بین‌الاذهانی و نانوشته است.

دو عنوان کلی برای مأموریت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های اسلامی

وی با بیان این که اگر بخواهیم این قضیه را جزئی‌تر مطرح کنیم، دو عنوان کلی برای مأموریت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌توان بیان کرد، گفت: مأموریت نخست در زمینه تولید دانش و دستاوردهای عملی است که در قالب منشورات، کتاب و مقالات متبلور می‌شود.

محمدی‌نسب اضافه کرد: مأموریت دیگر هم بحث تربیت دانش آموختگان و خروجی‌هایی است که قرار است نیازهای جامعه به دست آنها رفع شود، مقصود از این اهداف نیز رفع نیازهای مردم و جامعه و دولت و حاکمیت است.

وی با اشاره به میزان دستیابی به آرمان‌های ترسیم شده برای دانشگاه‌های کشور در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی اظهار داشت: به نظر این موضوع در چند سطح باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد، یک سطح این است که اهداف را شناخته و ببینیم که چه اندازه به آن دست پیدا کرده یا نکرده‌ایم، سطح دیگر نیز این است که این اهداف تا چه اندازه درست، واضح و روشن مشخص شده است تا دریابیم که در راستای آنها حرکت کرده‌ایم یا خیر.

پیشرفت در اهداف عادی و روتین قابل توجه بوده است

این استاد دانشگاه با تأکید بر این که از جهت اهداف موجود که عمدتا، اهدافی عادی و روتین بوده‌اند، طبیعتا پیشرفت خوب و قابل توجهی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: همان‌طور که در شاخص‌ها و گزارش‌های وزارت علوم یا وزارت بهداشت در مجموعه‌هایی که متولی این امور هستند، مشاهده می‌شود، چندین برابر و گاهی تا ده برابر، شاخص‌های کمی برآمده از اهداف معمولی برآورده شده است، از این جهت، توفیقات بسیار خوب و زیاد بوده است.

وی درباره چگونگی تقویت عملکرد‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، مطرح کرد: یکی از مشکلات موجود در مباحث یادگیری این است که زمین بازی ما از سوی خود ما به صورت دقیق ترسیم نشده، به عبارت دیگر، اهداف و افق‌های پیش رو نیازمند نظریه پردازی است تا دقیقا بدانیم که مقصد و مسیر حرکت با چه کیفیت و مشخصاتی و کجا قرار دارد که روی خود این مسأله هم باید کار اساسی صورت گیرد.

محمدی نسب ادامه داد: ما در اهداف روتین و معمولی خود [همچون تربیت تعداد مورد نیاز دانش‌آموختگان، تولید مقالات، نیاز به مراکز علمی جدید و نسبت آن با اساتید، دانش‌جویان و دانش پژوهان ما]، رشد بسیار خوبی داشته‌ایم، اما به تدریج با این تولیدات، منشورات و دانش‌آموختگان زیاد، باید به این تأمل برسیم که قرار است کجا رفته و با چه کیفیتی باید حرکت کنیم.

نظام‌های فکری مختلف، اهداف مختلفی را تشکیل می‌دهند

وی با بیان این که اهداف در چارچوب نظام فکری شکل می‌گیرد، گفت: نظام‌های فکری مختلف، اهداف مختلفی را ایجاد می‌کنند، تعبیری که از این منظومه یا نظام فکری وجود دارد، تعبیری پارادایمی است، از این جهت نیازمند بازآفرینی و بازخوانی آرمان‌های انقلاب و امام راحل در حوزه آموزش و پژوهش هستیم تا بتوان اهداف را به صورت روشن تعیین کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم در پایان افزود: هرچند هدف‌ها و آرمان‌ها مشخص است، اما بایستی به صورت مشخص‌تر به یک چارچوب مشخص اهداف تبدیل شود.

گفتنی است، مشروح کامل این گفت‌وگو به زودی در سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./876/ت302/ب1

مهدی شاهی
ارسال نظرات