۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۶۰۰۲۰۷
دبیر دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر مطرح کرد؛

نمود ویژه و روشن تأثیر مفاهیم بلند قرآنی در هنر

نمود ویژه و روشن تأثیر مفاهیم بلند قرآنی در هنر
حجت‌الاسلام قائمی‌نیا با اشاره به تاثیر مفاهیم قرآنی در هنر گفت: این تأثیر به دو شکل است، تاثیر تحت‌ اللفظی و تاثیر استعاری که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و با همکاری جمعی از مراکز آموزشی و پژوهشی کشور عصر امروز در سالن همایش های مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا دبیرعلمی همایش و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش با بیان این که هنر نقش کلیدی در عصر جدید ایفا می‌کند، گفت: هنر مسأله ای مهم و حیاتی است که نمی‌توان از تاثیر آن چشم‌پوشی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه زیبایی شناختی به قرآن کریم، گفت: ما با این مسأله مخالفتی نداریم اما باید بدانیم که سرشت قرآن در زیبایی محصور نمی‌شود و بیشتر جنبه معرفت شناختی قران کریم نسبت به جنبه زیباشناختی آن غلبه پیدا می کند.

دبیر علمی همایش در ادامه اظهار کرد: دیدگاه دوم که لازم است که آن را نقد کنم دیدگاه برخی از اندیشمندان است که عقیده دارند هنر مرتبط با عالم خیال است یعنی دستاورد عالم خیال، هنر است و تاثیر عالم خیال را در هنر می‌بینیم.

وی با بیان این که این دیدگاه دو اشکال جدی دارد، گفت: اول آن ‌که این نگاه  ظاهر هنر را نشان می‌دهد و هم‌چنین به هنر دینی اختصاص ندارد و لذا این دیدگاه بیشتر به صورت هنر می‌‌پردازد و با ماهیت هنر و سرشت هنر را کاری ندارد.

عضو هیأت علمی پژوشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود هنر را یک حقیقت برتر دانست و تأکید کرد: هنر از طریق بیان حقایق بنیادی و نحوه گشایش هستی با انسان مرتبط است زیرا انسان در زندگی روزمره غلتیده و نمی‌تواند نحوه مواجهه معنی‌دار با هستی را پیدا و حقایق هستی را درک کند.

وی بیان داشت: هنر انسان را متوجه این حقایق می‌کند، هم‌چنین مسائل بنیادین یعنی نسبت انسان با خالق، هستی و برعکس حقایقی است که فقط هنر می‌تواند بیان کند.

حجت الاسلام قائمی نیا در ادامه سخنان خود یادآور شد: نقش کلیدی آیات قرآن گشایش هستی و اینکه حقیقت برای انسان تبین پیدا کند، است و نکته دیگر این است که گشایش هستی یعنی حقیقت هستی برای انسان باز شود و او با باطن هستی مواجه شود که طبعا در یک افق خاصی اتفاق می‌افتد و رویت هستی و مواجهه با هستی نیازمند آن است که انسان در این افق قرار بگیرد و با حقیقت مواجه شود.

وی در ادامه با اشاره به این ‌که این افق مولفه‌هایی دارد، یادآور شد: از جمله مفاهیم قرآن تلاش می‌کنند که مولفه‌های افقی را به انسان نشان بدهد و از این جهت هنر با هنر اسلامی با گشایش هستی سر و کار دارد و صرفا به معنای جذابیت هنری نیست و لذا هیچ امری مثل هنر نمی‌تواند در گشایش هستی به انسان خدمت کند.

دبیر دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر در پایان با بیان این که تاثیر مفاهیم قرآنی در هنر به دو شکل است، خاطرنشان کرد: این دو تاثیر تحت‌ البفظی و تاثیر استعاری قرآن است و هر قدر از هنرهای زیبایی به سمت هنرهای تجسمی حرکت می‌کنیم تاثیر قرآن استعاری می‌شود و خلاقیت هنرمند بیشتر نمود پیدا می کند./1330/ج

ارسال نظرات