۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۶۰۰۲۱۵
مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی:

قدرت نرم انقلاب اسلامی دشمن را هراسان کرده است

قدرت نرم انقلاب اسلامی دشمن را هراسان کرده است
قنبری با بیان اینکه قدرت انقلاب اسلامی قدرتی نرم و اثرگذار است، گفت: قدرت نرم انقلاب اسلامی دشمن را هراسان کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فرج‌الله علی قنبری عضو هیات علمی پژوهشکده علوم سیاسی و مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، امروز در نشست تبیین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب که در این پژوهشگاه برگزار شد، گفت: این نشست سرآغازی برای مرور و تجزیه‌ و تحلیل تحولات علمی که در حیطه علوم سیاسی اتفاق افتاده است.

وی افزود: رویدادها و حوادث مهم تاریخی نقش بسزایی در شکل‌گیری و ارائه رویدادها و تئوری‌ها دارد از این رو مرور تاریخی بر تحولات جهان به‌ویژه بعد از جنگ جهانی دوم بسیار حائز اهمیت است.

قنبری بابیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا خود را الگو و سردمدار همه کشورها به شمار می‌آورد، ابراز کرد: بعد از جنگ جهانی دوم برای مقابله با مارکسیسم الگوی مدرنیته به سردمداری آمریکا و استادان علوم سیاسی آمریکا در موسسه علوم سیاسی و انجمن اجتماعی برای کشورهایی که مستقل شده بودند ارائه شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم سیاسی بیان داشت: در این الگو این مطلب آمده که یک نظام و سیستم بین‌المللی برای آنکه پایدار شود باید یک کشور دیگر مسؤولیت حفظ آن نظام را بر عهده بگیرد. برای مثال در یک دوران انگلیس که یک کشور قدرتمند استعمارگر بود هزینه آن را می‌پرداخت و این مسؤولیت را قبول کرده بود اما بعد از جنگ این امر را رها و آن را به آمریکا واگذار کرد. از این رو آمریکا نقش تئوری پردازی آن را بر عهده گرفت و نظریه مدرنیته را ارائه داد تا کشورهای تازه استقلال‌یافته الگویی را برای پیشرفت خودشان انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مبنای این الگو رها کردن سنت‌ها و مبانی اعتقادی بود، بنابراین کشورهای استقلال‌یافته باید الگوی غربی و سردمداری آمریکا را بپذیرند تا آمریکا آنان را یاری کند، این الگو اعتقادات دینی را عاملی برای عقب‌ماندگی کشورها می‌داند.

قنبری با اشاره به اینکه این الگو با پیروزی انقلاب اسلامی با چالش روبرو شد، گفت: در نظریه مدرنیته مذهب به‌عنوان افیون تلقی می‌شود و رمز موفقیت کشورها را سکولاریسم بیان می‌کند اما با پیروزی انقلاب اسلامی درزمینهٔ روابط بین‌الملل ما شاهد مناسبات مذهبی بودیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم سیاسی بابیان اینکه امروز مساله سکولار زدایی در جوامع غربی یک امر انکارناپذیر است، ابراز کرد: برخی نویسندگان غربی یهودی با بررسی انقلاب اسلامی چنین اعتراف می‌کنند که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما توجهی به افکار دینی و مذهبی نداشتیم و امروز ما آمریکایی‌ها می‌دانیم که باید درزمینهٔ دین و مذهب تحقیق انجام دهیم.

وی افزود: امروز جهان غرب انقلاب اسلامی را دشمن واقعی خود می‌داند حتی می‌گوید اسلام امام خمینی خطرناک‌تر از کمونیسم شوروی است چراکه قدرت انقلاب اسلامی قدرتی نرم و اثرگذار است.

قنبری ادامه داد: شک و تردید درباره قدرت انقلاب اسلامی اثر سوئی است که شبکه‌های غربی در اذهان عمومی جامعه ایجاد می‌کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات