۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۶۰۰۲۲۰
دادستان کل کشور در کرمان:

اخلاق و ارزش‌های انسانی در فضای مجازی لگدمال شده است

اخلاق و ارزش‌های انسانی در فضای مجازی لگدمال شده است
دادستان کل کشور با بیان اینکه دشمنان به دنبال دور کردن جوانان از اسلام طریق فضاهای مجازی هستند، گفت: اخلاق و ارزش‌های انسانی در فضای مجازی لگدمال شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌ا‌لاسلام محمدجعفر منتظری عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با تبریک فرا رسیدن ماه رجب، گفت: ماه رجب ماه بسیار با برکتی است و میلاد مسعود امام علی (ع) و بعثت پیامبر (ص) در این ماه قرار دارد.
 
وی با اشاره به اینکه امروز در استان کرمان دو پروژه عمرانی دستگاه قضا افتتاح شد گفت: متاسفانه فرصت نشد در جمع همکاران خود در کرمان حضور پیدا کنم و امیدوارم در یک سفر کاری به‌زودی به جمع آن‌ها بیایم.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه رسانه‌ها رسالت خطیری در ارائه و انتشار اخبار برعهده دارند افزود: در این برهه حساس اخبار باید دقیق به جامعه انتقال داده شود.
 
وی با اشاره به اینکه فرهنگ هر جامعه‌ای ساخته و پرداخته یک عناصری است که از پدر، مادر و محیط خانواده تا محیط مدرسه، محیط دانشگاه و محیط کار و رسانه‌ها در آن نفش بسیار با اهمیتی دارند بیان کرد: نقش خبرنگار یک نقش بی‌بدیل است.
 
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه رسانه‌ها از طریق تکنولوژی روز می‌توانند مسیر یک کشور را تعیین کنند و شواهدی از این دست در دنیا وجود دارد گفت: متاسفانه امروز در سطح جهان فضای مجازی در اختیار کسانی است که با اتاق فکر و اندیشه‌ای که دارند جوامع را به سمت و سویی که هدف آن‌ها است هدایت می‌کنند.
 
وی با اشاره اینکه کشور ما نمی‌تواند خود را از فضای مجازی جدا کند و فرهنگ کشور ما بسیار غنی و ملتی اندیشمند و با بصیرت دارد افزود: نظام ما برخاسته از اراده مردم است نظام جمهوری اسلامی نظام‌هایی که اخلاق در آن نقشی ندارد متفاوت است.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه شاهدیم در بعضی از کشور‌ها بزرگان و رهبران آن کشور دروغ گفتن و روش‌های مختلف شیطانی را دنبال می‌کنند عنوان کرد: آن‌ها معتقدند که هدف وسیله را توجیه می‌کند و برای رسیدن به هدف خود جنایت‌های زیادی می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه از بدعهدی که می‌کنند و سرمایه‌گذاری کلانی که انجام می‌دهند بیانگر است که برای هدف خود دست به هر کار شومی می‌زنند بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی خداوند به ما اجازه نمی‌دهد برای رسیدن به هدف دست به هر کاری بزنیم و حق چنین کاری هم نداریم.
 
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه امام راحل به ما یاد داده است که ما باید به تکلیف خود عمل کنیم گفت: امروز وظیفه ما وظیفه سنگینی است و هر فردی در هر جایگاهی که هست وظیفه دارد در راستای نظام اسلامی تلاش کند.
 
وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی گرفتار دروغ‌پردازی و انتشار شایعات کذب و افکار غربزده هستیم بیان کرد: اخلاق و ارزش‌های انسانی در فضای مجازی لگدمال شده و اصالت خانواده را نشانه گرفته است.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه دنیای غرب گرفتار فرهنگ خود شده و سعی می‌کند این فرهنگ را به کشور‌های دیگر منتقل کند افزود: در دستگاه قضا به هیچ وجه اعتقاد نداریم که رسانه‌ها و مطبوعات باید بسته شود بلکه فضا‌های مطبوعاتی و اینترنتی و شبکه‌های مجازی باید مدیریت شود.
 
وی با اشاره به اینکه اختلاف سلیقه وجود دارد و هیچ‌گاه نمی‌توانیم افکار و سلایق را به یک سمت هدایت کنیم و گاهی اختلاف نظر و سلیقه منشاء رشد است گفت: فضای مجازی نباید رها شده باشد تا جامعه را از صراط مستقیم منحرف کند.
 
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه در دستگاه قضایی با پرونده‌های عجیبی روبه‌رو هستیم که وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم منشاء این گونه جرم‌ها فضای مجازی است عنوان کرد: امروز مدیریت کردن فضای مجازی بسیار مهم است و بر اساس منطق می‌گوییم که به نفع جامعه است.
 
وی با اشاره به اینکه باید از انتشار مطالبی که به کیان خانواده ضرر می‌زند جلوگیری کنیم افزود: آمار کلاهبرداری‌هایی که از طریق اینترنت انجام می‌شود بسیار زیاد شده و ۳۰۰ درصد نسبت به گذشته آمار کلاهبرداری‌ها افزایش داشته که نشان از رها بودن فضای مجازی است و البته در استان کرمان هم ۸۵ درصد کلاهبرداری اینترنتی و جرایم رایانه‌ای رشد داشته است.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند فضای مجازی برای ما دو فرصت و یک تهدید است و باید تهدیدات را به حداقل برسانیم گفت: در شرایط جنگی در کشور هستیم، دشمن ما را وارد جنگ اقتصادی کرده است و باید فضای کشور را به گونه‌ای فراهم کرد که باعث سوءاستفاده دشمن نشویم.
 
وی با اشاره به اینکه تاریخ دفاع مقدس را بخوانید و ببینید که دشمن هشت سال تلاش کرد، اما ملت یکپارچه در مقابل دشمن ایستادگی کرد و یک سانتیمتر از کشور را به دشمن نداد یادآور شد: جنگ برای ما به فرصت تبدیل شد و امروز به اقتدار نظامی دست یافتیم.
 
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه متاسفانه در فضای رسانه‌ها و مطبوعات گاهی تیتر‌هایی می‌بینیم که در مجموع به نفع کشور و پیروزی کشور در جنگ اقتصادی که دشمن با ما آغاز کرده نیست افزود: ما وظیفه داریم جامعه را آرام کنیم و شرایط جنگ اقتصادی را برای مردم تبیین کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در زمانی که جنگ بود هم افرادی بودند که نق می‌زدند، اما امام (ره) می‌دانست اگر مردم مدتی سختی‌ها را تحمل کنند لذت شیرینی برای آن‌ها بیشتر خواهد بود و همین‌گونه شد گفت: اگر امروز رنج می‌کشیم قطعا در آینده شیرینی پیروزی جنگ اقتصادی را خواهیم چشید و باید تحمل کرد.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه حقیقتا باب انتقاد سازنده را باید برای رسانه باز گذاشت، اما انتقاد غیر از تخریب است گفت: در رسانه‌ها کمتر شاهد انتقاد سازنده هستیم و یک اشکالی در قانون داریم و این است که برخورد با یکسری مسایل مانند گرانی‌ها بر عهده دستگاه قضا نیست و بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است.
 
وی با اشاره به اینکه دو مدیریتی برای کشور مشکل ایجاد کرده است و تعزیرات حکومتی زیرمجموعه دولت و وزارت دادگستری است و ما مستقیم نمی‌توانیم ورود کنیم عنوان کرد: حدود ۲۰ درصد کار دست ما است، اما ما نمی‌توانیم به این بهانه کنار بنشینیم.
 
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه به تمام دادستان‌ها در سراسر کشور اعلام کردیم که وارد شوند و به دولت و تعزیرات کمک کنند گفت: در هر شهرستان کارگروهی تشکیل شده تا در صورت نیاز دستگاه قضا کمک کند و نتایج خوبی هم داشتیم، اما هر اقدامی که در رابطه با مشکلات مردم انجام می‌دهیم را رسانه‌ای نمی‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در رابطه با مشکلات خودرو‌ها در کشور وارد شدیم و با وزیر مربوطه جلسه گذاشتیم افزود: مشکلات خودروسازان متاسفانه دامن‌گیر قوه قضائیه نیز می‌شود.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه پرونده‌های زیادی در این رابطه در دستگاه قضا تشکیل می‌شود گفت: در این دو شرکت با انبوهی از کارگران که در این دو شرکت خودروسازی کار می‌کنند روبه‌رو هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه مدیران آن‌ها مدیران جنگی و مدیرانی که در شرایط جنگ اقتصادی بتوانند کار کنند نیستند عنوان کرد: وزیر صمت قول داد در مدت دو سال مشکلات این خودروساز‌ها را جمع کند و گفت نیاز به زمان دارد.
منتظری در رابطه با آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری گفت: این پرونده در جریان رسیدگی و در مرحله رفتن به دادگاه است.
 
حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه ما امروز شاهد جرایمی هستیم که در گذشته نبوده است و جرایم مالی و اخلاقی که امروز اتفاق می‌افتد در گذشته نبوده و اگر هم بوده به این شدت نبوده است افزود: معاونت فضای مجازی ما مرتب رصد می‌کند.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه در مجموع دو دفعه به آن‌ها سر زدم و برای آن‌ها دعا کردم که تحت تاثیر قرار نگیرند و سلامت خود را حفظ کنند گفت: فضای مجازی خیلی خطرناک است و بسیاری از ارتباطات نامشروع بین دختر و پسر که باعث مشکلات زیادی در جامعه شده ریشه در فضای مجازی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اطاله دادرسی کثرت پرونده‌هاست و کار آنقدر زیاد است که قاضی هر چه تلاش می‌کند و وقت می‌گذارد باز هم وقت کم می‌آورد بیان کرد: میانگین ارجاع پرونده به قاضی در سراسر کشور بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ پرونده در ماه است.
 
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه رسیدگی به بعضی از پرونده‌ها زمان‌بر است و باید روند آن طی شود و ما کمبود قاضی، کادر اداری و اعتبارات را داریم گفت: ما در دستگاه قضایی به لحاظ جایگاهی که داریم اعتقاد داریم سرمایه‌گذاری پایه اساسی پیشرفت یک کشور است و هیچ دستگاه قضایی با سرمایه‌دار سالم و سرمایه‌گذاری به روش صحیح برخورد نکرده است.
 
وی با اشاره به اینکه از کارآفرینان دفاع می‌کنم و بار‌ها به دادسرا‌ها نیز تاکید کردیم که کارگاه‌ها تعطیل نشوند و اگر مشکلاتی هست ورود کنید تا حل شود افزود:، اما اگر فردی بخواهد با اموال مردم غارتگری کند برخورد می‌کنیم.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه کسانی که ارز دولتی گرفتند تا مایحتاج اساسی مردم را وارد کشور کنند و کاری نکردند باید جوابگو باشند عنوان کرد: امروز هم اعلام کردیم که لیست این افراد را داریم و نوبت به نوبت به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در بعضی از مدیریت‌ها ضعف مدیریت را می‌بینیم و نمونه‌های روشن آن در توزیع کالا دیده می‌شود گفت: اگر ضعف مدیریت در توزیع کالا نبود امروز شاهد بخشی از مشکلات نبودیم.
 
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه توزیع امکانات در کشور عادلانه نیست و عده‌ای از رانت استفاده می‌کنند که در تسهیلات بانکی می‌بینیم که در اختیار عده‌ای خاص به ناحق قرار می‌گیرد گفت: این موارد را به مسئولان مربوطه اعلام کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از مسائلی که امروز شاهد آن هستیم ثمره فشار‌هایی است که دشمن بر کشور وارد کرده است بیان کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه یک سوم بر وجود مشکلات در کشور نقش دارد و دو سوم آن ناشی از ضعف مدیریت است و مدتی است که در مسئولان می‌بینیم که دنبال آن هستند تا مشکلات را کم کنند.
 
دادستان کل کشور با بیان اینکه جاسوسی افرادی که در پرونده محیط زیست تشکیل شده قطعی است گفت: در مقام دادستان حرف می‌زنم و در این مقام جاسوسی آن‌ها قطعی است و پرونده آن‌ها باید در دادگاه مطرح شود و قاضی رای نهایی بدهد.
 
وی با بیان اینکه شفافیت اموال مسئولان قانون نشده است افزود: اگر این مسئله قانون شود همه ملزم به رعایت آن هستند./۹۷۰۷/د102/ب1
رضا دهقان زاده
ارسال نظرات