۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۶۰۰۲۲۲
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

جامعه بدون علی اهل هدایت و کرامت نیست

جامعه بدون علی اهل هدایت و کرامت نیست
استاد انصاریان با بیان این که در زمینه معرفی امام علی کم کار شده است، گفت: امروزه مردم جهان تشنه عدالت امام علی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در آیین اختتامیه همایش بین المللی امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز که در سالن خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به عنوان همایش گفت: اگر بخواهیم این عنوان بسیار زیبا، ملکوتی و عرشی را به صورت سؤالی یعنی چرا امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز است؟ مطرح کنیم، پاسخ آن به پهنای آسمان و زمین است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: به صورت مختصر آن هم منطقی یعنی به گونه ای که جامع افراد و مانع اغیار باشد می توان در پاسخ به این سؤال گفت چنانچه در روایات بیان شده است و آیاتی که مصداق آن امام علی(ع) است، امام علی(ع) جامع همه فضایل، کمالات و فاقد همه نواقص و عیوب است به تعبیری باید گفت انسان کامل است.

وی با اشاره به سخن خلیل بن احمد گفت: او می گوید امام علی(ع) در ارزش ها و کمالات و علوم نیازی به هیچ کس ندارد اما کل جهانیان به آن نیازمند هستند و همین دلیل است بر این که امام کل است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: این جمله یعنی این که ملت، فرد، جامعه و جهان بی امام علی(ع) فقیر و تهی دست است و تنها چیزی که دارد، ابزار بدن، شکم و اقتصاد است یعنی جامعه بی علی(ع) را نمی توان خلیفه الله دانست و نمی توان گفت جامعه اهل کرامت یا اهل هدایت است بلکه یک درخت خشک است که ثمر و رشد ندارد.

وی با تصریح بر این که امام علی(ع) عدل محض بوده است، گفت: جامعه زمان او در آشوب فکری و اخلاقی بوده است و امام علی(ع) در آن اشوب عظیم که هزاران نفر را منحرف، بی دین و ستمکارکرد، ذره ای از حقیقت عدالت انحراف پیدا نکرد که چنین امری عجیب است؛ زیرا جریانات، غالبا اثر گذار هستند و حتی محل لرزش بزرگان است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به دوران حکومت امام علی(ع) گفت: ایشان در زمان حکومت خود برنامه هایی اجرا کرده اند که در هیچ حاکمی سابقه نداشته است؛ از آن موارد اطلاع رو در رو از وضع مردم است که در زمستان و تابستان در گرمای شدید کوفه هر روز در بازار و خیابان ها عبور می کرده است تا از اوضاع مردم خبر گیرد.

وی ادامه داد: امروزه که بسیاری بر مسأله بازنشستگی مانور می دهند، پایه گذار آن امام علی(ع) است؛ امام علی(ع) زمانی می بیند یک پیر مرد مسیحی در مسیر عبور مردم گدایی می کند از او علتش را می پرسد که در پاسخ می گوید کارمند دارایی بوده اما به دلیل پیری او را بیرون کرده اند و امام علی(ع) دستور می دهد تا زمانی که زنده است از بیت المال خرج زندگی او را تأمین کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه مردم جهان تشنه عدالت امام علی(ع) هستند که اگر بتوان سرمایه گذاری سنگینی انجام داد و مقالات این همایش را پس از ویراستاری به ده زبان دنیا ترجمه کرد اثرات فراوانی خواهد داشت؛ به عبارت دیگر امام علی(ع) به مردم معرفی نشده است که اگر چنین شود جای پذیرش زیادی دارد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات