۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۶۰۰۲۵۱
مدیر حوزه های علمیه خواهران:

یکی از ابعاد ماندگاری قرآن جنبه هنری آن است

یکی از ابعاد ماندگاری قرآن جنبه هنری آن است
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه یکی از ابعاد ماندگاری قرآن جنبه هنری آن است، گفت: اصرار عجیب قرآن بر تصویرگری روایات و پدیده ها در نوع خود بی نظیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و با همکاری جمعی از مراکز آموزشی و پژوهشی کشور عصر پنجشنبه در سالن همایش های مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران در این همایش با اشاره به این که بی تردید یکی از اسرار ماندگاری جاودانه قرآن جنبه های هنری آن است، گفت: قرآن حاوی ابعاد پرشماری از هنرهای ادبی و بلاغی از جمله روانی، رسایی، لطایف کلامی است که رعایت آنها در هیچ یک از گفتارهای غیر قرآن به میزان رعایت آنها در قرآن امکان ندارد.

وی بیان داشت: این اثر از میان سه سبک گفتار نثر و نظم و سجع ترکیب چهارم و لطیفی ایجاد کرد که جذابیت و جمال شعر و استحکام معانی نثر را با وزن در ردیف های پایانی عبارات در هم آمیخت و از خیال پردازی های دروغین شعری و خشونت نثرهای برهانی و تکلفات سجع های مرسوم فاصله گرفت.

عضو هیأت علمی گروه علوم قرآن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: متن قرآن خبرهای غیبی، اصول و سنت های جاری در حیات انسان و هستی و معارف و حقایق بسیار گسترده ای را درباره پدیده های محسوس و نامحسوس با انسان درمیان گذشت اما این امور را چهره تشخص و عینیت داد و در آمال و رنج‌ها و رفع جهالت مردم لجوج عصر پیامبر گرامی اسلام(ص) پیاده کرد.

وی با بیان این که اصرار عجیب قرآن بر تصویرگری روایاتی که از پدیده ها دارد، در نوع خود بی نظیر است، گفت: نزول تدریجی قرآن در ۲۳ سال و نشستن پای حادثه های تلخ و شیرین زندگی مردم معاصر، نزول این متن را به یکی از مطابع بسیار جذاب هنری و سرمشق هنرمندان تبدیل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تأکید کرد: پالایش و تکمیل هنر و تولد و بالنده ساختن هنر پاک و آسمانی اسلامی، حساسیت در دریافت الهامات هنری و استفاده هنرمندان از مضامین و محتوای هنری قرآن امری نیک و مورد انتظار از جامعه مؤمن به قران است.

وی با تأکید بر این که تحصیل این اهداف بی ضابطه نیست، بلکه نیاز به منطق و روش موجه دارد، یادآور شد: روش ها، سبک ها و رویکردهای تفسیری با توجه به مسائل حوزه هنر راهکار دستیابی به برون دادهای معتبر از قرآن است، بنابراین ابتدا باید نسبت میان قرآن و هنر را مطالعه کرد و به سؤالاتی روش شناختی درباره نسبت های این دو پاسخ گفت./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات