۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۰۰۲۵۹
با حضور آیت الله نوری همدانی؛

همایش نقش کانون های مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد

همایش نقش کانون های مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد
همایش نقش کانون های مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی با حضور شخصیت های برجسته در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش نقش کانون های مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی با حضور شخصیت های برجسته در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم آیت الله مقتدایی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و جمعی از مسؤولان فرهنگی کشور و استان قم حضور داشتند.

در ابتدای برنامه حجت الاسلام روحانی با بیان این که باید آسیب شناسی شود که چرا حضور جوانان در مساجد کمرنگ است، گفت: رهبر انقلاب فرمودند خود را مجهز به سلاح علم و معرفت کنید، باید جذب حداکثری داشته باشیم و کانون های مساجد با متکفل این امر باشند.

وی افزود: باید وضعیت مساجد را متحول کرد تا با میدان دادن و اعتماد کردن به جوانان شاهد حضور نسل جوان و با نشاط در مساجد و پیگیری برنامه های فرهنگی باشیم.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم اظهار داشت: در حال حاضر در استان قم 374 کانون برای  برادران و ۳۶ کانون برای خواهران داریم، در ۴۰۸ مسجد در سطح استان فعال هستیم‌که۱۱۷ کانون روستایی هستند.

وی ادامه داد: در زمینه کتابخانه ها ۱۸۷ کتابخانه مخزن دار و ۱۲۰ کتابخانه باز داریم، بالغ بر ۴۰ هزار نفر از خواهران و برادران از اعضای کانوهای فرهنگی هستند.

سپس نجفی قدسی مدیردارالقرآن علامه طباطبایی وجود کانون های مساجد را سبب تقویت جایگاه والای مساجد دانست و اظهار داشت: امام جماعت و کانون های فرهنگی از ارکان مسجد محسوب می شوند که باید با همبستگی مساجد را احیا و فعال کنند.

وی ادامه داد: مرکزیت اسلام و انقلاب مساجد هستند که باید احیا شوند چرا که بهترین نیروهای اسلام و انقلاب در همین مساجد پرورش پیدا کرده اند، باید حضور جوانان در مساجد را مغتنم بشماریم.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که نهادهای مسؤولان باید برای تقویت حضور جوانان در مساجد برنامه ریزی کنند، ابراز داشت: محور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جوانان هستند که همه باید رسالت خود را نسبت به این بیانیه راهبردی انجام دهند.

وی عنوان کرد: نباید با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به صورت شعاری برخورد کرد چرا که این بیانیه برنامه 40 سال دوم انقلاب است و باید با ایجاد تمدن اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) باشیم.

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: زیبنده جامعه اسلامی نیست که نصف ۸۰ هزار مسجد در کشور  امام جماعت نداشته باشند و و در مساجدی که امام جماعت دارند یک یا دو وعده نماز اقامه شود، نباید اجازه داد که مساجد خالی شوند.

در ادامه حجت الاسلام ارزانی با بیان این که تعداد اعضای کانون های بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر است، اظهار داشت: در هر مسجدی امام جماعت رییس شورای فرهنگی است و 7 نفر به عنوان شورای فرهنگی مسجد فعالیت می کنند، هیچ یک از اعضا حتی یک ریال از ستاد دریافت نمی کنند چرا که کار در مسجد باید خالصانه و برای رضای خدا باشد اما حمایت حداقلی از برخی از فعالیت ها و کانون ها می شود.

وی ادامه داد: ما در افق ۱۴۱۴ به عنوان کانون فرهنگی و هنری برنامه ریزی کرده ایم، رهبر انقلاب فرمودند هنر پرستش عاشقانه الله است یعنی باید از قالب و ابزار هنر برای جذب جوانان استفاده کنیم، امسال با تفاهم نامه ای که با بهزیستی کشور داشتیم حدود هزار مهدکودک را در کشور در دل مساجد راه اندازی خواهیم کرد.

حجت الاسلام ارزانی با بیان این که انس با مسجد باید در دستور کارها باشد، ابراز داشت: یکی از عرصه های فعالیت های ستاد فضای مجازی است، بخش دیگر کار مربوط به هنر به معنای خاص است یعنی هنر برای تعالی و ارزش ها و زنده نگه داشتن ارزش های اسلامی و دینی است؛ هنرمندی که مأنوس با مسجد باشد دنبال هنر متعالی و ارزشی است.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: ما باید قالب هنر را برای محتوای قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه استفاده کنیم، در این حوزه 20 هزار از بچه های مسجد تا پایان شهریور 98 آموزش داده می شوند.

وی اضافه کرد: اگر‌ به سلاح قرآن و معارف مجهز باشیم می توانیم از ابزار و قالب هنر برای ترویج و تبیین معارف دینی استفاده کنیم.

در بخش پایانی برنامه نیز حضرت آیت الله نوری همدانی همدانی با بیان این که روحانیت نمی تواند نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت باشد، ابراز داشت: روحانیت در حدتوان خود باید پیگیر مشکلات باشد و با مردم ارتباط مستمر داشته باشد.

وی با تأکید بر نقش آفرینی روحانیت در مساجد عنوان کرد: مسؤولیت های اداره مساجد و هدایت مردم بر عهده علما و روحانیت است، روحانیت همواره در کنار مردم و پیگیر مشکلات آنان بوده است و باید این راه را ادامه دهد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وظیفه امام جماعت تنها نماز خواندن نیست بلکه باید مشکلات افراد قلمرو مسجد را پیگیری کرده و همراه مردم باشد و کریمانه، مهربانانه و با اخلاق با مردم برخورد کند.

وی اضافه کرد: درس خواندن تنها کافی نیست بلکه در کنار دروس عالی باید با مردم ارتباط داشت و موعظه کرد و با آن ها مانوس بود، خداوند از علما پیمان گرفته در برابر مظلومیت مظلومان ساکت نباشند و مبارزه کنند؛ باید مانند علمای بزرگ باشیم و این راه را ادامه دهیم چرا که روحانیت و علما همواره پیشگام بوده اند.

در پایان این مراسم از حجج اسلام والمسلمین فیض قمی امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع)، سید محمود مدنی مدیر جامعة الزهرا و حسینی استهباناتی امام جماعت مسجد امام رضا(ع) تقدیر شد.

محمد قمین
ارسال نظرات