۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۰۰۲۹۱
استاد حوزه علمیه قم:

انسان مسلمان باید با احکام شرعی مورد نیاز خود آشنا باشد

انسان مسلمان باید با احکام شرعی مورد نیاز خود آشنا باشد
استاد حوزه علمیه قم با تبیین اهمیت احکام شرعی و احکام عبادات الهی تأکید کرد که انسان مسلمان باید با احکام شرعی مورد نیاز خود آشنا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تبریک حلول ماه رجب به بیان نکاتی درباره بندگی و عبادت خدا پرداخت و گفت: عبادت مختص خداوند متعال است و نمی توان غیر از خدا حتی معصومان را پرستش کرد.

وی افزود: این که انسان به جمکران می رود و نماز امام زمان(عج) می خواند، نمی شود این نماز را برای آن حضرت خواند اما چون دستور نماز از ایشان صادر شده معروف به نماز امام زمان(عج) شده است و الا همه نمازها تنها باید برای خدا باشد.

حجت الاسلام ربانی با بیان این که انسان می تواند ثواب نماز و عبادت خود را هدیه کند، اظهار داشت: بالاترین عبادات نماز است که اگر مورد قبول واقع شود اعمال دیگر انسان قبول خواهد شد اما اگر مورد قبول نباشد اعمال دیگر انسان قبول نمی شود.

وی ادامه داد: از ویژگی های نماز این است که هیچگاه ساقط نمی شود، در عبادات دیگر هرگاه انسان نتوانست تکلیف از او برداشته می شود اما نماز اینگونه نیست، ممکن است شکل نماز از ایستاده تغییر کند اما تکلیف نماز الا در برخی مواد در برخی از بانوان برداشته نمی شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند متعال مخترع عبادات است، ابراز داشت: انسان نمی تواند از سوی خود عبادت و نماز تولید کند بلکه آنچه که مقرر شود باید انجام شود، البته گاهی اختیار به انسان داده شده است.

وی عنوان کرد: نوعا عبادات واجب را نمی توان بهم زد اما به عنوان مثال روزه و نماز مستحبی را می توان بهم زد، در برخی موارد مانند حج مستحبی کارها مستحب است اما وقتی انسان شروع کرد دیگر نمی تواند خارج شود، در اعتکاف هم وقتی انسان وارد روز سوم شد باید بماند و اعتکاف را به پایان برساند.

حجت الاسلام ربانی خاطرنشان کرد: برخی از عبادات واجب در صورت ترک، قضا داشته و برخی دیگر مانند نماز جمعه قضا ندارد، انسان مسلمان با مراجعه به احکام شرعی باید با مسائل مورد نیاز خود آشنا باشد.

محمد قمین
ارسال نظرات