۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۰۰۳۱۲
امام جمعه اردبیل:

نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران دخالت نکنند

نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران دخالت نکنند
امام جمعه اردبیل گفت: شرط اول مجلس آرمانی این است که نماینده حق دخالت در عزل و نصب مدیران را نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل اظهار داشت: دولت و مجلس اخیرا در موضوع انتخابات ورود کرده‌اند دولت لایحه انتخابات را به مجلس فرستاده و مجلس تصویب کرده که بیش از سه دوره متوالی کسی حق نماینده شدن ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس حساس‌ترین مرکز تصمیم‌گیری کشور است و در رشد و پیشرفت و عقب ماندگی و سرنوشت کشور تاثیر فوق‌العاده دارد ما نباید در مورد مصوبات مجلس در مورد انتخابات ساکت باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل بیان کرد: داشتن یک مجلس آرمانی که واقعا عصاره ملت و در طراز انقلاب اسلامی و در شان ملت ایران باشد آرزوی تمام ایرانی‌ها است و به نظر ما راهکارهای اصلی توانمندسازی مجلس از نظر دولت و مجلس مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است.

آیت‌الله عاملی گفت: اگر کسی سه دوره متوالی نماینده می‌شود معلوم می‌شود خوب عمل کرده چرا محروم می‌کنید؟ ثانیا این چه ربطی به توانمندسازی مجلس دارد؟ طبیعی است که این مصوبه برای تسهیل ورود سایر نمایندگان به مجلس است تا موانع سر راه بر طرف شود و از آنجا که تعداد سه دوره‌‌ای‌ها 20 نفر است این مصوبه رای آورد و الا اگر بر فرض، غالب نمایندگان سه دوره‌ای بودند این مصوبه قطعا رای نمی‌آورد.

خطیب جمعه اردبیل تصریح کرد: ما در خطبه‌های گذشته برای اصلاح انتخابات و آرمانی شدن مجلس بیان راهکارهای واقعی اصلاح را شروع کردیم و یقین داریم که مجلس حتی یکی از آنها را تصویب نمی‌کند و از طرفی برای تصویب راهی جز مجلس نیست و لذا ما در دور باطل خواهیم ماند.

وی اظهار کرد: تا پنج شرط تصویب نشود دموکراسی ما قدرت بالا آوردن نخبه ‌ها را به صورت آرمانی نخواهد داشت؛ شرط اول این است که نماینده حق دخالت در عزل و نصب مدیران را نداشته باشد و الا باید سه دوره محروم شود، اگر این شرط تصویب شود شان و توان مدیریت و مدیریت منابع انسانی بسیار بالا می‌رود اما هرگز چنین شرطی تصویب نمی‌شود که در این مورد در خطبه‌های گذشته به طور مبسوط بحث شد.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری شرط دوم را این دانست که قانونی تصویب شود و طی آن در آخر چهار سال لیست استخدامی اطرافیان نماینده و حقوق ویژه غیر از استخدام که برای آنها لحاظ کرده ملاحظه شود و همین مساله یکی از معیارهای صلاحیت نماینده در شورای نگهبان باشد.

آیت‌الله عاملی افزود: شرط سوم این است که قانونی تصویب شود که اگر احراز شود نماینده‌ای رای مردم را خریده است چندین دوره از کاندیداتوری برای مجلس محروم شود و این بهترین راهکار برای حذف نقش پول در انتخابات است و باعث می‌شود انسان‌های نخبه جرأت حضور در این عرصه را داشته باشند.

وی بیان کرد: شرط چهارم نیز این بوده که ثروت نماینده و نزدیکان درجه نخست او در اول و آخر نمایندگی مورد توجه قرار گیرد حتی سال‌ها بعد از نمایندگی هم رصد شود که ثروت او به صورت دوپینگی فوران نکند.

امام جمعه اردبیل در توضیح این شرط گفت: این مساله در سلامتی نماینده بسیار موثر است و با این شرط هر طماعی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند که این شرط بسیار مهم است چون نمایندگی قدرت است و قدرت اگر مهار نشود فساد می‌آورد.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: ده‌ها متمول به مساعدت نماینده احتیاج دارند، یکی وام می‌‌خواهد، دیگری مجوز می‌خواهد، سومی می‌خواهد از استیضاح خلاص شود و همه اینها نماینده را در شفیر جهنم قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه گاهی صد نفر استیضاح را امضا می‌کنند ولی در مجلس رای گیری 20 نفر رای به استیضاح می‌دهند اظهار کرد: گاهی وزیر ضعیف که در معرض استیضاح قرار گرفته مدیران استانی را به جان نماینده می‌اندازد که هر چه می‌خواهد انجام بدهید تا رای خود را پس بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: گاهی یک نماینده می‌بیند نمی‌تواند در شهر خود برای خود منابع مالی درست کند می‌رود در شهر دیگری که او را نمی‌شناسند این را انجام می‌دهند مثلا وزیر را تحت فشار گذاشته و در شهری دیگر برای خود نمایندگی یک شرکت دولتی را گرفته است و ده‌ها مورد از این قبیل مسائل هست.

آیت‌الله عاملی افزود: با تصویب این قانون نماینده در صورت اراده برای کسب درآمد در خارج از ساعات مجلس کار می‌کند هم چنان که در بعضی کشورهای پیشرفته نماینده در خارج از ساعت مجلس، در مغازه کاسبی می‌کند.

وی بیان کرد: شرط پنجم هم این است که تخلفات انتخاباتی بعد از انتخابات حتما مورد رسیدگی قرار گیرد و در صلاحیت‌های آتی مورد لحاظ قرار بگیرد و این گونه نباشد که گفته شود حالا که انتخابات تمام شد پس بر هر آنچه اتفاق افتاده دیده نشود.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: با اعمال این پنج مورد دیگر هیچ کاندیدایی نمی‌تواند بزرگتر از حد و قواره خودش در جامعه ظاهر شود و ارزش هم همین است که هر کس به اندازه بود خودش نمود داشته باشد.

وی گفت: این پیشنهادات، انحرافات در نمایندگی را کاملا حل می‌کند اما چه کسی و چه مرجعی باید اینها را عملی کند؟ طبعا مرجع تصویب قوانین خود مجلس است در حالی که مجلس محال است بگذارد حتی صحبت این حرف‌ها در مجلس طرح شود، مجلسی که در برابر طرح نظارت بر کارهای نمایندگان مقاومت می‌کند قطعا زیر بار این امور نمی‌رود.

آیت‌الله عاملی افزود: از این رو این پنج ماده امکان تصویب ندارد نه مجلس به آن ورود می‌کند چون به ضرر خودش است و نه دولت چون اگر دولت اینها را تبدیل به لایحه کند معنای آن اعلام جنگ با مجلس است و این را هیچ دولتی انجام نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: بعضی‌ها می‌گویند این طرح اصلا قابلیت عملیاتی شدن ندارد و راه فقط در این است که شورای نگهبان نمایندگان متخلف را تایید نکند ولی فیلتر شورای نگهبان عملا باعث نشده که نماینده متخلف از فزونخواهی و گردنکشی خود دست بردارد و وقوع، اقوی دلیل بر مدعی است.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: این سخنان به خاطر تخلفات بخش کوچکی از نمایندگان مطرح شد و الا اکثریت نمایندگان برای حفظ شان نمایندگی ساعی هستند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل به مناسبت 14 اسفند سالروز تأسیس کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و آغاز هفته احساس و نیکوکاری از نقش حیاتی این مجموعه تجلیل و از اهالی استان خواست فقرا را در سفره‌ها و امکانات خود شریک سازند.

وی با توجه به فرارسیدن 15 اسفندماه روز درختکاری و حفظ منابع طبیعی افزود: برای ما عیب است که سرانه فضای سبز در استان ما کمتر از میانگین کشوری باشد که در این خصوص در هفته های آینده به طور مبسوط بحث است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل از حضور امام جمعه شهر اسالم و جمعی از اهالی مکرم آن خطه در نماز جمعه اردبیل و عضویت این افراد در کمپین «نوروز را ساده و بی‌تکلف برگزار کنیم» تشکر کرد.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات