۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۰۰۳۱۷
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد:

حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند نظارت فراگیر مردم است

حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند نظارت فراگیر مردم است
مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مردم باید ازمحیط زیست و منابع طبیعی مراقبت کنند تا کسی نتواند به این منابع الهی آسیب وارد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی طباطبایی نژاد مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که برخی مسائل زندگانی انسان انسان را تهدید یا نابود می کند، گفت: یکی از این مسائل کم آبی است چرا که حیات انسان به آب است.

وی افزود: کمبود آب زندگی انسان را به مخاطره می اندازد، موضوع دوم فرسایش و ازبین رفتن خاک است که برای انسان مشکل ایجاد می کند، برای نخستین بار رهبر انقلاب در سال 93 بحث اهمیت خاک را مطرح کردند و قبل از این که ایشان این موضوع را بفرمایند حتی از سوی دانشمندان ما مطرح نمی شد.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد آلودگی هوا را از دیگر مخاطرات زندگی انسان دانست و اظهار داشت: ریزگردها، تغذیه ناسالم و گرمای هوا از دیگر مسائلی است که زندگی انسان را تهدید می کند.

وی با اشاره به اهمیت درختکاری از منظر آیات و روایات ادامه داد: درخت موجود زنده است و اهل بیت طاهرین(ع) بارها بر درختکاری و حفاظت از درختان تأکید فرموده اند و خود این بزرگواران پیشگام این عرصه بوده اند.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ابراز داشت: در کشور منابع طبیعی فراوانی داریم و همه می توانند با برنامه از این منابع استفاده کنند از این رو عده ای نمی توانند سهم خواهی کنند.

وی عنوان کرد: گاهی برخی افراد منابع و نسل را از بین می برند و باید مقابل آنها ایستادگی کرد، عموم مردم باید محیط زیست، درخت ها و منابع طبیعی مراقبت کنند تا کسی نتواند به این منابع الهی آسیب وارد کند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: استان قم 5 هزار هکتار جنگل طبیعی دارد و 12 هزار هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده است، گیاهانی استفاده شده تا بحران ریزگرد در قم ایجاد شود؛ باید از نعمت درختان و منابع طبیعی به خوبی استفاده شود.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب در روز درخت مثمر می کارند تا این روند ادامه پیدا کند، ایشان فرمودند درخت مضر کاشته شود، گاهی برخی  نهال ها از خارج وارد می شود و جنگل ها را از بین می برد که باید دقت های لازم صورت گیرد، این فرمایش رهبر انقلاب باید جدی گرفته شود تا درخت های مضر به محیط زیست ضربه نزد.

محمد قمین
ارسال نظرات