۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۶۰۰۳۳۲
یادداشت؛

شرط لازم گام دوم انقلاب؛ اصلاح محتوای تربیتی و آموزشی

شرط لازم گام دوم انقلاب؛ اصلاح محتوای تربیتی و آموزشی
بر کسی پوشیده نیست که محتوای صحیح، زیربنایی ترین بخش یک سیستم تربیتی و آموزشی را تشکیل می دهد و انحراف و ضعف در آن منجر به عوض شدن کامل نتیجه خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، آنچه مسلم است برای پیشبرد اهداف و دورنمای تعیین شده در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب یک عظم راسخ در همه‌ی نهاد‌های نظام و به تبع آن در همه‌ی آحاد ملت لازم و ضروری است؛ و به یقین می‌توان ادعا کرد که وجود نیروی انسانی فکور و خلاق و پرانرژی و با ایمان و در یک کلام متخصص و متعهد پیش نیاز تحقق همه‌ی سرفصل‌های مطرح شده در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب است.

ناگفته پیداست که داشتن نیروی انسانی در طراز تحقق گام دوم به خودی خود امکان پذیر نبوده و نیاز به یک سیستم تربیتی و آموزشی کارآمد دارد.

نگاهی هرچند اجمالی به سیستم تربیتی و آموزشی کشور نشان می‌دهد که این سیستم با همه‌ی زحماتی که در آن کشیده می‌شود از بیماری‌های مزمن متعددی رنج می‌برد، از اشکالات اساسی ساختاری گرفته تا نبود عدالت توزیع امکانات آموزشی؛ از عدم رضایت از جایگاه شغلی در کادر آن گرفته تا مشکلات معیشتی آنان.

اصغری/یادداشت |تحقق گام دوم انقلاب در گرو اصلاح محتوای تربیتی و آموزشی کشور

اگر از همه‌ی این اشکالات ریز و درشت که هر کدام در جای خود معضل بزرگی برای یک سیستم تربیتی و آموزشی است و عدم رفع آن موجب نقصان جدی در بازدهی مناسب آن خواهد بود برای لحظاتی چشم پوشی کنیم؛ اما نبود محتوای مناسب در سطوح مختلف تحصیلی مشکلی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت؛ محتوایی که در عین علمی بودن دارای بار ارزشی مطابق با هنجار‌ها و ارزش‌های دینی و عقیدتی حاکم بر جامعه نیز بوده و هر صفحه و جمله و تصویر آن تعمیق کننده‌ی آن ارزش‌ها باشد.

هر چند محتوای کتب سال‌های دور مدارس از غنای چندان بالایی هم برخوردار نبودند؛ لیکن متاسفانه در سال‌های اخیر تحت تاثیر کم توجهی و عدم حساسیت به موقع و به اندازه‌ی نهاد‌هایی همچون نهاد روحانیت و علمای عظام نسبت به تغییر محتوای دروس مخصوصا در سطوح پایین تحصیلی، همان محتوای ناقص هم دستخوش تغییرات متعددی در راستای ارزش‌زدایی و سکولاریزاسیون قرار گرفته است و به نظر می‌رسد دست‌های پیدا و پنهان زیادی در جهت اخلال در نظام تربیتی کشور و به تبع آن بار آمدن نسلی عاری از ارزش‌ها و به وجود آمدن جامعه‌ای فشل و بی تفاوت نسبت به گذشته‌ی انقلاب و آینده‌ی آن در حال برنامه ریزی و فعالیت هستند.

اصغری/یادداشت |تحقق گام دوم انقلاب در گرو اصلاح محتوای تربیتی و آموزشی کشور

بر کسی پوشیده نیست که محتوای صحیح، زیربنایی‌ترین بخش یک سیستم تربیتی و آموزشی را تشکیل می‌دهد و انحراف و ضعف در آن منجر به عوض شدن کامل نتیجه خواهد شد. به بیان دیگر حتی با وجود بهترین امکانات و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های آموزشی چنانچه محتوای ارائه شده محتوایی التقاطی و مریض باشد، لاجرم محصولی مریض به بار خواهد آورد.

بی آنکه بخواهیم به واکاوی جریان التقاط کننده در سیستم تربیتی کشور و اهداف خاص آن بپردازیم، باید تاکید کنیم که رهبر انقلاب چهارچوب حرکت و راه روشن گام دوم انقلاب را پیش روی ما نهاده اند. شاید اولین گام مسئولان امر، اقدامی عاجل در جهت اصلاح و تقویت منابع تربیتی و آموزشی فرزندان این کشور در سطوح مختلف تحصیلی در جهت غنای علمی و ارزشی منطبق با اصول اعتقادی و انقلابی باشد. چرا که تنها در آن صورت است که نسلی تربیت خواهد شد که بتواند سکان دار و پیشران علمی و عملی حرکت انقلابی چهل ساله در جهت نیل به اهداف گام دوم  آن باشد./918/ی703/س

محمد اصغری مرجانلو

ارسال نظرات