۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۰۰۳۴۶

"موسسه قرآنی راه بهشت" در آغاز راهی پربرکت

هر سوره باید در رابطه­‌ای طولانی، مستمر و همیشگی با مخاطب، خود را به او بشناساند و در دل مخاطب جای گیرد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در زمانه‌ای که ادعا‌های مکاتب اومانیستی مبنی بر سکانداری سعادت بشری گوش فلک را کر کرده است، ولی در هر سو انحطاط اخلاق و انسانیت را به نظاره نشسته ایم، عقل سلیم ایجاب می‌کند که بایستی به مأمنی پناه برد که تکیه گاه و مصدر آن نه بشر فانی و گمراه، که خداوند حکیم و هدایت گر باشد؛ و چه مأمنی مطمئن‌تر از کتاب الله که جامع همه‌ی خواسته‌های انسان است، از سیاست گرفته تا فرهنگ، از جامعه شناسی و اقتصاد گرفته تا نجوم و پزشکی. از کوچکترین احکام فردی گرفته تا احکام اجتماعی.

به یقین زندگی قرآنی نجات بخش هر انسانی از انبوه گمراهی‌های جوامع امروزی است اما، در اینکه چگونه می‌توان به یک زندگی قرآنی قدم نهاد و حرکات و سکنات خویش را با آن هماهنگ کرد بسی جای بحث و صحبت دارد.

آنچه مسلم است قدم اول برای یک زندگی قرآنی یادگیری قرآن است. اما کدام یادگیری و در چه سطحی و با چه روشی؟ با مطالعه اجمالی از روش‌های گوناگون آموزش قرآن، به شیوه‌ای بنام «آموزش جامع قرآن کریم با رویکرد تدبر» می‌رسیم که مختصات اصلی آن عبارتند از:

غرض محوری و هدف­داری

هر سوره یک غرض مشخص دارد؛ خدای حکیم می­خواهد که انسان با رسیدن به غرض سوره، خود را از ظلمت به سمت نور حرکت دهد. این همان هدایت وحیانی بر پایه معرفت قرآنی است.

ساختارمندی و روش­داری

هر سوره از ساختاری حکیمانه و هدفمند برخوردار است. همه آیات و اجزاء سوره در راستای رسیدن به هدایت خاص آن سوره در جای خود قرار گرفته­ اند. در صورتی که نقشه سوره و سناریوی آن برای مخاطب تبیین شود، مخاطب ارتباطی علمی، عاطفی و عملی با سوره برقرار خواهد کرد.

انس­ مداری و پایداری

هر سوره باید در رابطه­‌ای طولانی، مستمر و همیشگی با مخاطب، خود را به او بشناساند و در دل مخاطب جای گیرد. ارتباط مقطعی و کوتاه مدت منجر به تاثیرگذاری و تحول در عرصه زندگی نمی­ شود. یا لااقل آن تحول مطلوب را در پی ندارد.

این شیوه در اصل در پی تربیت یک مومن متقی و محکم و قوی قرآنی در ابعاد فکری، روحی، جسمی، علمی و عملی است.

در راستای رسیدن به این اهداف بلند موسسه‌ای قرآنی بنام «موسسه راه بهشت» راه‌اندازی شده است که تلاش دارد با فعالیت‌های خود بخشی از نیاز جامعه را در عرصه‌ی تربیت نسل قرآنی برطرف کند.

این موسسه کار خود را بین سال­‌های ۹۳ تا ۹۵ با برگزاری کلاس­‌های پراکنده، اما پرشور در تهران آغاز کرد، اما با گذشت مدتی کوتاه و با نیازسنجی‌های انجام شده و با توجه به ضرورت‌هایی، مرکزیت موسسه در قم بنا نهاده شد.

«موسسه راه بهشت» که مدیریت آن را حجت الاسلام قدیر اسفندیار، طلبه‌ای جوان و پرانرژی، بر عهده دارد با هدف قرار دادن جامعه‌ی انسانی کودکان و نوجوانان بین سنین ۸ تا ۱۴ سال افق دید خود را تحول در نظام آموزش قرآن کریم تا سال ۱۴۰۴ و رسیدن به الگویی در طراز افق چشم انداز ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب قرار داده و اهداف و ماموریت‌های زیر را دنبال می‌کند:

برقراری انس و ارتباط با قرآن و ایجاد یک محیط قرآنی برای کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال

تعلیم تدبری و آموزش کاربردی مفاهیم و سوره­های قرآن کریم به کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال

تربیت و تزکیه قرآنی در جهت پرورش و شکوفایی استعداد‌ها و ظرفیت­های کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال

پژوهش، ایده پردازی و تولید محتوای مناسب برای آموزش جامع قرآن به کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال

آموزش محتوا به کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال در موسسه، مدارس و مراکز متقاضی دیگر

تربیت مربی آموزش جامع قرآن کریم با رویکرد تدبر برای کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال

تولید محصولات رسانه­ای و هنری در جهت تاثیرگذاری فراگیر بر اذهان عمومی و متمرکز و مؤثر بر مخاطب ۸ تا ۱۴ سال

تولید محصولات فرهنگی تبلیغی در جهت ایجاد سبک زندگی قرآنی و پوشش و پشتیبانی جریان آموزشی در راستای توسعه و تثبیت اهداف فکری و تربیتی

گفتنی است، اهم فعالیت های این موسسه در وبگاه اختصاصی آن به نشانی اینترنتی http://www.raahebehesht.ir قابل رصد و پیگیری بوده و در دسترس علاقه مندان می باشد./918/ز504/س

خبرنگار: محمد اصغری مرجانلو

ارسال نظرات