۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۰۰۴۲۹
گزارش؛

انتظارات رهبر معظم انقلاب از رؤسای قوه قضائیه

انتظارات رهبر معظم انقلاب از رؤسای قوه قضائیه
به مناسبت ریاست جدید قوه قضاییه، نگاهی به احکام صادره از سوی ایشان برای رؤسای قبلی دستگاه‌ قضایی می‌اندازیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، روز پنجشنبه با حکم رهبر معظم انقلاب به‌عنوان ششمین رئیس قوه قضاییه پس از انقلاب انتخاب شد.

رهبر انقلاب در حکم انتصاب رئیسی ضمن تأکید بر لزوم تحول در دوره جدید قوه قضاییه، توجه به چند نکته مهم در اداره دستگاه قضایی را نیز به رئیس جدید این قوه گوشزد کردند.

از جمله مهمترین این نکات می‌توان به رعایت مردمی بودن، انقلابی و ضدفساد بودن دستگاه قضایی در دوره جدید، توجه ویژه به سلامت و پاک‌دامنی قضات، گسترش عدل و احیای حقوق عامه و آزادی‌های مشروع، برخورد قضایی بدون ملاحظه این و آن، همکاری و هم‌افزایی با قوای دیگر اشاره کرد.

در این گزارش مروری بر پیام‌های رهبر انقلاب برای انتصاب رؤسای  قوه قضائیه از سال 68 تاکنون می‌اندازیم.

آیت‌الله یزدی اولین رئیس قوه قضاییه بود که پس از رحلت امام خمینی(ره) و بازنگری قانون اساسی، حکم انتصاب خود را از آیت‌الله خامنه‌ای دریافت کرد.

رهبر انقلاب در این حکم با اشاره به انتظاراتی که از آیت‌الله یزدی در دوره پنج‌ساله تصدی بر دستگاه قضایی دارند، خاطرنشان کردند: "امید اینجانب آن است که جناب‌عالی در ادامه‌ی ده سال تلاش و مجاهدتی که عناصر دلسوز و متعهّد در قوّه‌ی قضائیّه مبذول داشته‌اند، با توکّل به خداوند و استمداد از فضل و مدد الهی و با اعمال قاطعیّت و ابتکار، دستگاه قضائی را به‌شکل کاملاً اسلامی و برخوردار از عدالت و انصاف کامل سازماندهی کرده و از عناصر مؤمن و عالم و متعهّد در داخل یا خارج آن دستگاه استفاده بفرمایید".

در حکم تمدید ریاست آیت‌الله یزدی بر قوه قضاییه، رهبر انقلاب علاوه بر یاد‌آوری نکاتی که در حکم ابتدایی انتصاب وی  آمده بود، بر مواردی چون جذب‌ عناصر برجسته‌ و کارآمد انقلابی و مؤمن‌ و دلسوز در مسئولیّتهای حسّاس‌ قوّه‌ی قضائیّه،  طرد عناصر فرصت‌طلب‌ و بی‌مبالات‌ و بی‌بصیرت‌ و احیاناً فاسد از همه‌ آن‌ دستگاه‌ به‌ویژه‌ از مسئولیّت‌های مؤثّر، برخورد مناسب‌ و قاطع‌ با کم‌کاران‌ یا بدکاران‌ و تعالی بخشیدن‌ به‌ کیفیّت‌ علمی و عملی قضاء و تربیت‌ و جذب‌ افراد عالم‌ و بصیر و جست‌وجو از روش‌های برتر برای تأمین‌ عدل‌ و سرعت‌ عمل‌ قضائی تأکید کرده‌اند.

آیت‌الله یزدی در یکی از دیدارهای مشترک با رهبر انقلاب

با پایان یافتن دوره ده‌ساله آیت‌الله یزدی در مرداد  سال 78،  رهبر معظم انقلاب آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی  را که از او با عنوان "چهره‌ای علمی و آراسته به صلاحیت والا" یاد می‌کردند، به‌عنوان رئیس جدید قوه قضاییه معرفی کردند.

در متن حکم رهبر انقلاب برای آیت‌الله شاهرودی که به‌نسبت سایر احکام ایشان برای انتصاب رؤسای قوه قضاییه مطول‌تر است، بر نکات مهمی چون سلامت، استحکام و قاطعیت دستگاه قضایی، لزوم برخورد بدون تسامح با متجاوزان به حقوق مردم،‌ کوتاه کردن فرآیند دادرسی‌ها و گسترش کمی و کیفی محاکم دادگستری، حفظ استقلال و قاطعیت و جلوگیری از ورود دسته‌بندی‌های اجتماعی تأکید کردند.

مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی کنار رهبر معظم انقلاب

در حکم دوم برای انتصاب مجدد آیت‌الله شاهرودی نیز رهبر انقلاب بار دیگر به ثبات تشکیلات، زمان‌بندی و اجرایی کردن برنامه‌ی تدوین‌شده، پرورش عناصر کارآمد و مؤمن، سپردن سررشته‌های اساسی به افراد شایسته و کاردان، اهتمام به مبارزه با فساد، بهره‌گیری از نظر و مشورت نخبگان قضائی، افزایش تعامل با دیگر قوا، اولویّت‌های قوّه‌ی قضائیّه در این دوره اشاره می‌کنند.

در پنجمین ماه از سال 88 رهبر معظم انقلاب همانند دوره‌های قبل با استناد به اصل 157 قانون اساسی، این‌بار  آیت‌الله آملی لاریجانی را برای یک دوره پنج‌ساله به‌عنوان رئیس دستگاه قضایی کشور انتخاب کردند.

در حکم ایشان برای رئیس جدید قوه قضاییه ضمن تقدیر از زحمات یک‌دهه‌ای آیت‌الله هاشمی شاهرودی، سلامت ارکان، اتقان احکام و همچنین سرعت و سهولت در اجرای عدالت در دوره جدید را از انتظارات بحق از رئیس جدید دستگاه قضایی برشمرده می‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی در یکی از دیدارهای مسئولان قضایی کشور با رهبر انقلاب

همچنین در حکم تمدید ریاست آیت‌الله آملی بر قوه قضاییه در سال 93 بر لزوم بهره‌مندی از زیرساخت‌های فراهم‌شده در دهه‌های گذشته، تعامل و همکاری قوای سه‌گانه، اهتمام به تحقّق سیاست‌های کلّی، تأمین سلامت ارکان قوّه با اِعمال نظارت مناسب، مبارزه‌ی اساسی با فساد، ایجاد امنیّت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با معاضدت دستگاه‌های مسئول تأکید شده بود.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: تسنیم
ارسال نظرات