۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۰۰۴۶۲
در گفت و گو با مدیر مؤسسات حوزوی آموزش عالی امام رضا مطرح شد؛

بررسی شاخصه های انقلابی گری در بیانیه گام دوم انقلاب

بررسی شاخصه های انقلابی گری در بیانیه گام دوم انقلاب

حجت الاسلام حیدر همتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و اندیشه اسلامی و مدیر موسسات حوزوی آموزش عالی و تخصصی امام رضا(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تبیین بیانیه گام دوم ابراز داشت: برپایه اندیشه تمدن ساز مقام معظم رهبری که قسمتی از آن در بیانیه گام دوم تجلی پیدا کرد سه گام خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی مورد تأکید است.

وی در ادامه افزود: این بیانیه یک دستگاه و منظومه کاملی از حرکت انسان انقلابی است، گام اول خودسازی و عدم غفلت از مسائل اخلاقی و تقوا در حیطه شخصی و فردی است.

استاد حوزه علمیه در تبیین مرحله دوم خاطرنشان کرد: مرحله دوم در عین خود سازی و تکامل فردی در نسبت رابطه خود با خدا جامعه پرداز نیز می باشد یعنی مسائل جامعه در حیطه سیاست و فرهنگ و اقتصاد و .. مورد توجه انسان مومن اخلاقی است و او صرفا در حیطه شخصی و فردی نیست بلکه ساخت محیط و جامعه نیز از شاخصه های این نگاه است.

حجت الاسلام همتی گفت: حیطه سوم تمدن سازی است رسیدن به مرحله تمدن سازی شکوفایی انسان مومن در ابعاد و مقیاس و کلان است که خرده ملیت ها و هویت ها در هم می شکند و گستره نگاه و تکلیف او با عبور از خود به جامعه و از جامعه به تمدن خواهد رسید.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در این منظر میان سه مؤلفه فرد و جامعه و تمدن تنها یک تقدم رتبی نیست بلکه انسان مومن انقلابی هم زمان در سه لایه خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی می اندیشد و عمل می کند.

وی در ادامه افزود: بی شک براین پایه از نگاه است که تمدن نوین اسلامی شکل خواهد گرفت تمدنی که دارای وجه جامع است یعنی وحدت دنیا و آخرت را با خود دارد، از این رو شاخصه انسان انقلابی جامعیت در نگاه به دنیا و تا آخرت دارد.

حجت الاسلام همتی در راستای تشریح دیگر شاخصه های این بیانیه اظهار کرد: از دیگر شاخصه هایی که در اینجا مطرح است موضوع متضاد ندیدن میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی است.

وی در ادامه تاکید کرد: در این منظر انقلابی گری به معنی برهم زدن صرف وضع موجود نیست بلکه در عین ایجاد نظم سیاسی انقلابی گری را نیز در خود حفظ کرده است و میان انقلابی گری و نظم تضاد نمی بیند.

مدیر موسسات تخصصی امام رضا با اشاره به حرکت ایجادی و سازندگی این بیانیه خاطرنشان کرد: حرکت ایجادی و سازندگی و ابداع نظام های جدید مطابق با اقتضائات سیاسی و اجتماعی در این منظر انسان انقلابی درحرکت به سمت ساخت تمدن نوین اسلامی صرفا گذشته گرا و سلفی نیست، همچنان که مقلد و مرعوب نظام های سیاسی و اجتماعی تمدن موجود نیست بلکه مطابق با شرایط و اقتضائات خود نظام های جدید را ایجاد می کند.

وی در ادامه ابراز داشت: این نکته حائز اهمیت است که انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن را با هدایت الهی به دست آوردند.

حجت الاسلام همتی خاطرنشان کرد: اصل توجه به هدایت الهی آنچه که از شاخصه های انسان انقلابی است و هویت او را متمایز می سازد توجه به هدایت الهی در کنار عقلانیت و تجربه بشری است، هم چنان که ایشان در بیانات مختلف تشکیل بسیج و نظام های برآمده از انقلاب اسلامی را نور هدایت الهی می داند که بر قلب امام خمینی تلألو کرده است.

استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به نگاه خوش بینانه به آینده در این بیانیه بیان کرد: موضوع مورد اهمیت دیگر نگاه خوش‌بینانه به آینده است، نگاه خوش بینانه و امیدوار نسبت به آینده و دیدن رویش های انقلاب در کنار ریزش ها دیدن مثبت ها در کنار ضعف ها و مایوس نشدن به خاطر شکست های مقطعی از شاخصه های دیگر انسان انقلابی است که می تواند در گام دوم انقلاب اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کند./811/ت302/ب1

ارسال نظرات