۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۶۰۰۴۷۹
امام جمعه موقت تهران:

مراقبت از نفس رمز رسیدن به کمال است

مراقبت از نفس رمز رسیدن به کمال است
آیت الله صدیقی گفت: طلبه باید عامل به علومی باشد که کسب می کند چنین فردی با مراقبت از نفس به کمال می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، امروز در جلسه درس اخلاق که در مدرسه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: سبک زندگی انسان مومن براساس سیره اهل بیت(ع) است.

وی افزود: طلبگی در دو جمله معنا می شود اینکه طلبه باید منادی علم باشد و دیگر اینکه طلبه باید به علومی که فرا گرفته عمل کند.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه علم نور است تا انسان را از ظلمت جهالت نجات دهد، ابراز کرد: علم زمانی نور است که و در مسیر حق قرار گیرد و به آن عمل شود. طلبه در دوران طلبگی با کسب علوم دینی باید مراقبت و تزکیه نفس نیز داشته باشد تا علمی که فرا گرفته مفید به فایده باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به توصیه مرحوم آیت الله بهجت مبنی بر اینکه استاد انسان، علم اوست بنابراین به آنچه می داند باید عمل کند، گفت: علم باید انسان را به خداوند نزدیک کند تا او بتواند از طریق علم به مقصد برسد.

وی ادامه داد: انسان اگر علم داشته باشد ولی نتواند به مقصد برسد آن علم فایده ای برای او نخواهد داشت چرا که آن فرد تنها حمار علم محسوب می شود.

آیت الله صدیقی با تاکید بر اینکه راه سیر و سلوک واقعی همان دستگیری از دیگران است، عنوان کرد: انسان اگر عبد باشد مظهر جمال و جلال خداوند می شود، انسان عبد می داند که هیچگاه آزاد نیست و تحت تملک مالکش است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه دنیا میدان مسابقه اولیای الهی برای رسیدن به رضوان است، عنوان کرد: انسان زمانی می تواند به سعادت و کمال برسد که خداوند از او راضی باشد و این رضایت زمانی کسب می شود که همه اعمال انسان برای رضای خداوند انجام گرفته باشد.

وی ادامه داد: انسان باید از سیطره نفس رها شود و رذائل اخلاقی را از خود دور سازد تا بتواند راه سیر و سلوک را به سوی کمال حقیقی طی کند.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه حقد از رذائل بازدارنده است، گفت: معنا ندارد بین دو طلبه کدورت و دشمنی وجود داشته باشد و یا دیگران هنگام مشاهده اختلاف دو مومن سکوت کرده و آنان را به الفت و دوستی دعوت نکنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نفس اماره دشمن قدرتمندی است که می خواهد انسان را شکست دهد، خاطرنشان کرد: طلاب باید مراقب وسوسه های نفسانی باشند و بدانند درس خواندن به معنای در خط بودن نیست بلکه درس باید برای رضای خدا باشد تا انسان به مقصد برسد طلبه ای که عامل نیست در خط نیست از این رو مورد کمک قرار نمی گیرد که به مقصد برسد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات